Historisk samarbeid skal bremse økningen i grensehandelen:

Eksplosiv harryhandel truer tusenvis av arbeidsplasser: Historisk allianse krever at Siv tar straksgrep

Fem av landets største arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner slår seg sammen til felles kamp mot grensehandel, avgifter og utenlandsk nettkjøp.

SAMMEN MOT GRENSEHANDEL: Fra v: Ingvill Størksen, direktør i Virke dagligvare, Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, Petter Haas Brubakk, adm. dir. i NHO Mat og Drikke, Trine Lise Sundnes, leder i Handel og Kontor og Jan-Egil Pedersen, leder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund. Alle foto: Bjørn Langsem
SAMMEN MOT GRENSEHANDEL: Fra v: Ingvill Størksen, direktør i Virke dagligvare, Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, Petter Haas Brubakk, adm. dir. i NHO Mat og Drikke, Trine Lise Sundnes, leder i Handel og Kontor og Jan-Egil Pedersen, leder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund. Alle foto: Bjørn Langsem Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Midt i lønnsforhandlingene samler fem av landets mest innflytelsesrike arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner seg til felles felttog mot den stadig økende grensehandelen.

«Grensehandelsalliansen» mener at situasjonen er kritisk for norsk verdiskaping og norske arbeidsplasser, at avgiftsøkninger må reverseres og at det må gjøres mindre attraktivt å handle på nett.

Bak Grensehandelsalliansen står to av de største LO-forbundene, Handel og Kontor i Norge og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, og tre av de største arbeidsgiverorganisasjonene i mat- og drikkenæringen, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel og Virke Handel.

- En vesentlig årsak til eksplosjonen i grensehandelen er innretningen av, og ikke minst nivået på, de norske særavgiftene, mener initiativtakerne til den nye samarbeidsalliansen.

Nye tall offentliggjort av Statistisk sentralbyrå i dag tidlig viser at nordmenn brukte 15,1 milliarder kroner på grensehandel i 2017. Dette er en økning på 9,1 prosent i forhold til 2016.

- Dramatisk utvikling

Det er konkret særavgiftene på varer som sjokolade- og sukkervarer, alkoholfrie drikker, øl, vin og brennevin, samt emballasjeavgiften, som er aktuelle temaer for organisasjonene og forbundene i alliansen. Dette er avgifter som gjør det dyrere å produsere og selge mat og drikkevarer i Norge enn i Sverige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer