Går unna i varmen:

Energidrikk fjernet sukkeret og tok helt av: - Et paradoks

Økte salget av sukkerfritt med nesten 80 prosent.

VINNER: Red Bull og Monster har gode tider. Sukkerfrie energidrikker utgjør nå 11 prosent av volumet. Foto: Andreas Lekang
VINNER: Red Bull og Monster har gode tider. Sukkerfrie energidrikker utgjør nå 11 prosent av volumet. Foto: Andreas Lekang Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Mens sola har skint og gradestokken gått én vei, har salgstatistikken gjort det samme for energidrikker. Særlig sukkerfri energidrikk har i sommer tatt helt av.

Advarsler fra helsemyndigheter og forskere om koffeininnholdet ser ikke ut til å dempe tørsten.

Ser man de sukkerfrie variantene for seg, er økningen i juni på hele 79 prosent.

Ifølge Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, har energidrikker hatt en kraftig vekst i flere år. Sommersalget, særlig blant de sukkerfrie, er likevel oppsiktsvekkende.

- Et paradoks, sier Nome.

- Energidrikker er jo ikke anbefalt som tørstedrikk i varmen.

Nome peker på at energidrikk med sukker også har solgt svært godt, i skarp motsetning til sunnhetstrenden som preger alle andre drikkevarer, det vil si mindre alkohol og sukker.

Monstertider

Du må punge ut for drikken som ifølge emballasjen skal få deg kvikk og skjerpa, men prisen ser ikke ut til å skremme.

Mens brussalget stuper, er energidrikkene på vei opp. Energidrikk som varegruppe har siden nyttår økt med 24 prosent, mens de sukkerfrie variantene har økt med 44,8 prosent - nesten det dobbelte. Red Bull, Monster og Battery har gode tider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer