MATKASSER HAR KOMMET FOR Å BLI: Flere og flere aktører kommer på det populære matkasse-markedet, som skal forenkle hverdagen til nordmenn. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Dinside
MATKASSER HAR KOMMET FOR Å BLI: Flere og flere aktører kommer på det populære matkasse-markedet, som skal forenkle hverdagen til nordmenn. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/DinsideVis mer

Matkasser til folket:

Enorm etterspørsel på julematkasse - utsolgt over to uker før jul

Matkasser har kommet for å bli på det norske markedet. Nå får man også julematen levert på døra.

(Dagbladet): Matkasser som skal gjøre det enklere for folk i hverdagen har tatt Norge med storm - og i desember opplever de store leverandørene et rush av kunder. Mange orker ikke tanken på å måtte stå i lange butikk-køer for å få julematen i hus.

Allerede i fjor satset flere av aktørene på å levere matkasser i julestria, men i år har det virkelig tatt av. Flere har satt sammen en helt egen julekasse, som skal gjøre ting litt lettere i en stressende hverdag. Men for å kapre en slik, måtte man tydeligvis være rask!

Julekassa utsolgt

Allerede nå melder Adams Matkasse at deres spesialkasse med julekos er utsolgt.

- Vi baserte Julekassen på at folk kunne gi ting videre i gave. For eksempel trøfler, julekaffe, jule-te og slike ting. Hadde vi skullet lage en middagskasse med for eksempel ribbe, hadde det kanskje ikke blitt tatt like godt imot av de som spiser pinnekjøtt, så vi tror på at en mer generell julekasse treffer kundene bedre, sier Adam Bjerck, mannen bak nettopp Adams Matkasse.

Bjerck forteller at julekassa ble utsolgt allerede i forrige uke.

LES OGSÅ: Dagbladet testet Sunn&Lett-kassen: - Endelig!

KAN BESTILLES VIA APP: Adams Matkasse tilbyr bestilling via sin app, eller du kan gå på nettstedet adamsmatkasse.no. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
KAN BESTILLES VIA APP: Adams Matkasse tilbyr bestilling via sin app, eller du kan gå på nettstedet adamsmatkasse.no. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Selv om Adams Matkasse lenge har vært på markedet sammen med blant annet Godtlevert, er det flere som satser på matkasse-trenden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Går som varmt ribbefett

Også Godtlevert, som var en av de aller første matkasseleverandørene på markedet, har en julematkasse. Men i motsetning til konkurrentene, er denne forbeholdt deres eksisterende kunder.

- Den går som varmt ribbefett om dagen og vi selger masse av den. Men fordi den selger så bra er den forbeholdt eksisterende kunder. Julekassen fokuserer på julemiddagen, der man får en skikkelig ribbemiddag. Så i motsetning til å gå på butikken og kjøpe ribbe, får man hos oss en fersk ribbe rett fra slakteren med resten av ingrediensene, forteller daglig leder Kjetil Graver.

Ifølge han pleier den å bli utsolgt, noe som betyr at de selger mellom 1000 og 3000 av den - avhengig av hvor mye de får tak i av ingrediensene fra leverandørene.

- Traff en nerve

2016 har - som julematkassen - gått veldig bra for Godtlevert. Ifølge Graver har kundemassen økt, særlig da de i høst lanserte «hverdagskassa».

- Der traff vi en nerve. Den er billigere og enklere enn de andre matkassene på markedet, og interessen for den har eksplodert. Det er to hovedgrunner til det, det ene er pris, det andre er enkelhet. Det skal være enkelt og gå raskt å få middagen på bordet.

LES OGSÅ: Dagbladet testet Roedemenyen fra Godtlevert: - Pluss for mye friske urter

Moderne vri på julematen

Nettmat har etablert seg i Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim, der de leverer ut de fem forskjellige matkassene sine. Også de har i år valgt å ha en julekasse, der man får en litt mer moderne vri på julematen.

- Vi har for eksempel en burger med rødkål og skinke, og har fått litt juleinspirert fruktkasse med ekstra klementiner, forteller Thomas Bergo.

Da julekassa skulle planlegges, fikk kokkene foreslå det de ønsket å ha med. Blant annet ville den ene kokken fra trøndelag ha med torsk, mens en annen ville ha med kalkun.

- I tillegg har vi fått litt tilbakemeldinger fra kunder på hva de forbinder med jul.

LES OGSÅ: Dagbladet testet Nettmats «Tempokasse»: - Stiller i en helt egen klasse

Omsatt for nesten en halv milliard

Kolonial.no leverer dagligvarer rett hjem på døren din. Før jul har de tilpasset sine nettsider og lagt ut flere juleoppskrifter. Da kan man enkelt velge en oppskrift, og legge en hel middag i handlekurven med ett klikk.

- Oppskrifter er utrolig populært, og helt opplagt slik man ønsker å handle mat. Hvorfor tenke enkeltvarer og ingredienser når man kan legge en hel middag i handlekurven med ett klikk?, sier markedssjef i kolonial.no, Mats André Kristiansen.

Han forteller at de alltid prøver å gjøre det enklest mulig for kunden, slik at de selvsagt måtte tilby alle de klassiske julerettene til sine kunder.

- 2016 har vært et utrolig år for oss. Vi har gått fra omtrent 75 ansatte til over 400, har økt omsetningen vår med 1000 prosent og vil i år omsette for nesten en halv milliard. Det er helt opplagt at dagligvarer på nett har kommet for å bli.

- Matkasse for de kresne

En av årets nykommere på matkassefronten er Matkomfort, som ifølge kokk og gründer Henrik Isaksson har få, men fornøyde kunder.

- Interessen har vært veldig bra. Vi starter forsiktig og har levering i Oslo og Akershus akkurat nå, vi er ikke riksdekkende. De kundene vi har fått inn er veldig fornøyde, spesielt siden vi lager ferdige sauser fra bunnen av på vårt eget kjøkken, forteller Isaksson.

For det er nettopp det som er Matkomforts fokus; ferdige sauser uten tilsetningsstoffer, slik at kundene raskt kan lage velsmakende og sunne middager på sitt eget kjøkken sammen med topp råvarer fra matkassen. Det liker folk. Matkomfort retter seg like mye til aleneboende som en storfamilie på seks personer. De opplever at både unge og gamle liker innholdet.

- Vi har fått inn en liten, fast kundekrets. Vår matkasse passer kanskje ikke for alle, men først og fremst for dem som setter ekstra pris på god mat og å kose seg i hverdagen. Vi har få avbookinger, det tar vi som et godt tegn.

Nordmenn vil ha mer fisk

Matkomfort startet i Stockholm i 2008 og fikk stor suksess der, og i år startet Isaksson opp i Norge for å realisere drømmen om å forenkle folks hverdag også her.

I løpet av året har det ikke blitt gjort store endringer på de to matkassene som Matkomfort leverer her til lands. Det eneste er tilbakemeldingen om at de gjerne kan legge til mer sjømat i Familiefavoritter, som nå blir tatt til følge. I Sverige er det motsatt.

- Barn vil ikke ha så mye fisk i Sverige, men her i Norge vil man det. Det visste vi jo, men vi har valgt å ha én middag med fisk, i tillegg til en med kylling, storfe og svin. Uansett kjøper vi alt lokalt, så det er bare norske råvarer, forteller Isaksson.

De to matkassene til Matkomfort har fått navnene Premium og Familiefavoritter. Det er den første de selger mest av.

- Premium leveres for husholdninger fra 1 – 6 personer, så det er naturlig at flest velger den. I den får man de fire middagene, og det er alltid med noen av våre ferdiglagede sauser i tillegg til grønnsaker, fisk, kjøtt og fugl. Det er mye morsom mat som er variert og spennende.

Har hatt innkjøringsutfordringer

Kjendiskokkene Arne Brimi og Arne Hjeltnes har vært med på å starte matkassefirmaet Mattid. De startet å levere for sju uker siden, og har kun Trøndelag som område de leverer i foreløpig. Også her har de tilbudt en julekasse til sine kunder.

- Vi har planlagt julekassen ut fra en god ribbetallerken med alt tilbehøret til, som hjemmelaget rødkål, medisterkaker grove julepølser, svisker, epler, mandelpotet og god saus. I tillegg har vi riskrem og bærsaus til dessert, noe vi tror treffer mange, sier daglig leder i Mattid, Erik Lidahl.

MED PÅ LAGET: Arne Brimi er med på laget til nok så ferske "Nettmat". Foto: Mette Møller
MED PÅ LAGET: Arne Brimi er med på laget til nok så ferske "Nettmat". Foto: Mette Møller Vis mer

Siden de hadde sin første levering 24. oktober har de hatt en jevn økning i kundemassen, tross noen innkjøringsutfordringer på veien.

- Nå ser vi fram til at vi kan rulle ut i nye områder slik at vi når ut til større deler av Norge. Vi har hatt mange positive tilbakemeldinger, og har ikke gjort store endringer på veien. Men vi har justert bruken av meieriproduktene noe. Samt at vi prøver å tilpasse menyene i familiekassen enda mer mot barn, forteller Lidahl.

En ting som skiller Mattid fra de andre matkasseaktørene på markedet er at kundene har anledning til å sette sammen sin egen kasse, ved å enkelt bytte ut én rett fra kassen, med en rett fra en annen kasse.

- Det har blitt en suksess.

LES OGSÅ: Dagbladet testet Mattids matkasse: - Smaker bedre enn den ser ut