ERNÆRINGSTEST: Alle disse pastaene er gode alternativer, men noen er langt sunnere enn andre.
ERNÆRINGSTEST: Alle disse pastaene er gode alternativer, men noen er langt sunnere enn andre.Vis mer

Hvilken fullkornspasta er den sunneste?

Ernæringstest av fullkorns­-pasta: Hat-trick til Rema 1000

Dobbelt så mye fullkorn i vinnerne. 

(Bramat.no): Spagetti og annen pasta er noe de fleste både liker og spiser.

Spagetti med kjøttsaus er klassikere i de fleste barnefamilier, men pasta kan brukes til så mye annet også. I salater, som tilbehør til de mest fantastiske gourmetretter, eller som restitusjonsmat etter en hard treningsøkt.

Er pasta sunt?

Spør du en lavkarbotilhenger, vil du garantert få høre at pasta er usunt.

Spør du en klinisk ernæringsfysiolog vil du få et litt mer nyansert svar: Pasta er helt klart en matvare som inneholder mye karbohydrater, men så lenge du er slank og aktiv kan pasta gjerne inngå i et ellers sunt kosthold.

Er karbohydrater usunt?

Trener du mye, er pasta dessuten super restitusjonsmat. Men, har du lett for å legge på deg og/eller ønsker å gå ned i vekt, kan det være lurt å begrense inntaket av pasta og annen mat som er rik på raske karbohydrater.

På lag med kroppen? Bli god på restitusjon!

For alle kan det være greit å tenke på pasta som tilbehør, ikke som den største delen av middagsmåltidet.

Bruk gjerne tallerkenmodellen: 1/3 grønnsaker 1/3 kjøtt/fisk/fugl og 1/3 pasta.

Hvor mye sunnere er egentlig fullkornspasta?

Forskning viser at fullkorn er bra for helsa. Velger du fullkornsvarianter av brød, og pasta, får du i deg mer vitaminer, mineraler og fiber enn hvis du velger varianter kun laget av finmalt mel. Innholdet av fiber i fullkornspasta sammenliknet med vanlig pasta er kanskje ikke enormt, men spiser du pasta jevnlig er det likevel lurt å tenke at «alle monner drar».

Her er grovkarbomaten

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg fullkornspasta som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av fiber og fullkorn.

I testen er produktene rangert fra terningkast 4 til 6 fordi vi mener at ingen av pastatypene fortjener dårligere terningkast enn 4. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og det dårligste terningkast 4. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Styrketrening for løpere
Salt mat gjør deg sulten, ikke tørst
Stangselleri vs. knollselleri