FYLT PASTA: Den viktigste avgjørelsen du tar i butikk er ikke hvilken - men hvor mye - pasta du skal ha per person. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.no
FYLT PASTA: Den viktigste avgjørelsen du tar i butikk er ikke hvilken - men hvor mye - pasta du skal ha per person. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.noVis mer

Tortellini, ravioli, cappellacci, cappelletti, girasoli og perline

Ernæringstest av fylt pasta: Se hvilken du bør velge

Det viktigste er imidlertid ikke hvilken - men hvor mye - du spiser.

Fylt pasta, enten det er ravioli, tortellini eller en annen type, består av fersk pasta fylt med kjøtt, ost, spinat, eller andre ingredienser.

Mange av dem inneholder mye raske karbohydrater, en del mettet fett, og lite protein. Altså ingen ideell middagsmat for deg som ønsker å spise sunt.

I hvert fall ikke hvis du kun spiser fylt pasta uten annet tilbehør.

Det må ikke være vanskelig, Viestads perfekte salat er så god at du ikke tror den ikke inneholder noe annet enn ... salat.(Også litt dressing, da.)

Tilbehør, ikke hovedrett

Spiser du derimot fylt pasta sammen med grønnsaker og kjøtt, fisk eller kylling, kan det bli et sunt og komplett måltid.

Om middagen din blir sunn når du velger fylt pasta, avhenger altså mer av hvor mye du spiser, og tilbehøret du velger enn av hva slags type pasta du kjøper.

Grønnsaker du bør spise mer av

Pasta = Raske karbohydrater

De aller fleste av oss får i seg mer enn nok karbohydrater, og for lite fiber.

Karbohydrater er ikke farlig, men du bør helst velge langsomme karbohydater du finner i grovere produkter.

Pasta er en type mat som inneholder mye raske karbohydrater og lite fiber.

Det hjelper litt hvis du velger fullkornspasta, men ingen av de fylte pasta typene vi fant i de største matvarekjedene var laget av fullkornspasta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å tilføre måltidet mer fiber og vitaminer, er det derfor lurt å servere fylt pasta sammen med massevis av grønnsaker.

Har du i tillegg kjøtt, fisk, eller kylling ved siden av, får du et magert, mettende og komplett måltid.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg fylt pasta som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av karbohydrater, mettet fett, protein, og salt.

Mye karbohydrater , mettet fett og salt har trukket ned, mens innhold av protein og fiber har trukket opp.

Vi har bare latt karbohydrater telle halvparten av de andre verdiene.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du syns smaker best på Bramat.no.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Slik får du løft på rumpa
Spis deg ned i vekt
Ratatouile