IS I KJEKS: Ferien betyr isspising for mange, og selv om det skal være lov til å unne seg litt ekstra kan det fort bli mange kalorier. Foto: ERIK HELGENESET
IS I KJEKS: Ferien betyr isspising for mange, og selv om det skal være lov til å unne seg litt ekstra kan det fort bli mange kalorier. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest av is i kjeks: De minste best

Gigantene er store kaloribomber.

(Bramat.no): Det er ferietid, og for mange er sommer og ferie forbundet med is. Noen spiser kanskje is hver dag i ferien. Hvis denne isen kommer i tillegg til, og ikke istedenfor annen mat, kan det fort bli for mye kalorier i løpet av en dag.

Et lite måltid, eller en hel middag?

Det er ingenting i veien for å spise en is en gang i blant. En kroneis med jordbær eller sjokolade gir rundt 200 kcal, altså like mye som et lite måltid eller et litt større mellommåltid. Det finnes selvfølgelig sunnere måltider enn is, det er tross alt en del sukker i de fleste istyper, men innimellom er det faktisk helt greit å spise en is istedenfor et annet lite måltid.

Velger du derimot en av de største kjeksisene, får du i deg over 400 kcal, altså like mye kalorier som du ville ha fått ved å spise en stor lunsj. Dessuten får du i deg nokså mye sukker og fett.

Slik regner du ut kaloribehovet ditt

Sunt med is?

En del iskrem inneholder både mye sukker og kalorier. Men fordi de er laget av melk og/eller fløte, inneholder de også protein, jod, kalsium og litt vitaminer. Velger du en av de minste kjeksisene kan det derfor være et helt ok lite måltid en gang i blant.

Selvfølgelig finnes det massevis av annen mat som er sunnere, men hvis du er litt småsulten og trenger et mellommåltid så kan en av de minste kjeksisene være et helt ok alternativ innimellom.

Tre næringsstoffer du kan få for lite av

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg fløteiskrem i kjeks, som er å finne på bensinstasjoner og matbutikker. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av kalorier, protein, sukkerarter og mettet fett per is, altså ikke per 100 gram. Vi har latt sukker telle dobbelt ettersom de fleste får i seg for mye sukker. Mengden kalorier, sukkerarter og mettet fett trekker ned, mens protein trekker opp.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 1 til 5. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at den sunneste får terningkast 5 og de minst sunne får terningkast 1. Et produkt som får terningkast 1 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Stabil andel overvektige barn
Sunt med alger, men ikke for mye!
Rød kål

.