ERNÆRINGSTEST: De beste alternativene når du ikke drikker melk. Foto: Erik Helgeneset
ERNÆRINGSTEST: De beste alternativene når du ikke drikker melk. Foto: Erik HelgenesetVis mer

Næringsinnhold i plantemelk:

Ernæringstest: Det sunneste alternativet til melk

Lite sukker og bra med proteiner.

(Bramat.no): En del mennesker holder seg unna melk og andre meieriprodukter. Noen fordi de ikke tåler det, andre fordi de tror de ikke tåler det.

Les også: Allergisk mot melk?

Melk, en viktig kilde til kalsium og jod

Drikker du ikke melk fordi du lurer på om du ikke tåler det, bør du ta deg en tur til legen for å finne ut om du tåler melk eller ikke.

Du går nemlig glipp av en rekke næringsstoffer hvis du holder deg unna melk og andre meieriprodukter.

I tillegg til å gi oss protein og en rekke vitaminer, er melk vår viktigste kilde til kalsium, og også en viktig kilde til jod. Mange, særlig de som holder seg unna melkeprodukter, får i seg for lite kalsium og jod.

Les også: Får du i deg for lite jod?

Soya, ris, kokos, mandel eller havremelk?

Hvis du ikke tåler melk, kan det være greit med en erstatning, både til å drikke, og til å lage mat med.

Er det melkesukkeret du ikke tåler (laktose), kan du gjerne bruke laktosefri melk. Er det derimot melkeproteinet du ikke tåler, må du bruke alternativer som soya-, ris-, kokos-, mandel,- eller havremelk..

Forskjellen på soyamelk og rismelk er stor. Mens rismelk stort sett bare inneholder raske karbohydrater, og minimalt med protein, er soyamelk en god kilde til protein og inneholder minimalt med karbohydrater.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette gjør at soyamelk metter bedre, og gir jevnere blodsukker.

Havremelk inneholder heller ikke så mye protein, men har til gjengjeld sunne havrefibre i seg.

Med mindre melken skal gis til et småspist barn som trenger ekstra kalorier, bør man derfor velge soyamelk fremfor rismelk. Og bruk for all del de typene som er tilsatt kalsium!

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg soya-, ris-, kokos-, mandel- og havremelk som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av plantemelkene, har vi sett på hvor mye kalorier, sukker, protein og kalsium de inneholder.

Siden det er stadig flere av oss som veier for mye, og ettersom de fleste får i seg mer enn nok sukker og kalorier, har vi latt sukker og kalorier trekke ned, mens innhold av protein og kalsium har trukket opp. Vi har gitt plusspoeng til de melketypene som er tilsatt vitaminer.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan selv stemme på den melken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 1. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1 er direkte dårlig, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Salt mat gjør deg sulten, ikke tørst
Slik kommer du over løpekneika
Grønn juice med spinat