TEST: Det har kommet mange nye og sunnere grøtvarianter på markedet. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.no
TEST: Det har kommet mange nye og sunnere grøtvarianter på markedet. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.noVis mer

Ernæringstest av grøt:

Ernæringstest: Her er de smarteste grøtvalgene

Går du for ferdiggrøt til middag er det lett å velge sunt.

Mange forbinder grøt, altså risengrynsgrøt med julen, mens andre spiser både denne og andre grøter til middag jevnlig.

Det finnes etter hvert mange ferdige risgrøter i butikkhyllene, både som porsjonspakninger og i pakker som er nok til 2-3 personer. Det samme gjelder rømmegrøt.

I løpet av de siste årene har det også kommet andre typer ferdiggrøt på markedet, både grøt av bygg og grøt laget av andre korn og frø.

Fordelen med disse typene er at de inneholder mer fiber enn risgrøten.

Bygg er dessuten en næringsrik kornsort som blant annet er rik på betaglukanene som er bra for kolesterolet.

Sett bygg på menyen

Greit med grøt til middag?

Det er mange fordeler med grøt. Det er enkelt å lage, det er relativt billig, det metter godt, og velger du en melkebasert grøt (noe de aller fleste er), får du også bra med melkeprotein, kalsium og jod.

Ulempen med grøt til middag, er at du ikke får i deg grønnsaker, noe som er synd ettersom middagen er det viktigste måltidet for grønnsaksinntaket til mange.

En annen ulempe hvis du velger risbaserte grøter, er at de gir deg minimalt med fiber, og nokså mye sukker. I hvert fall hvis du har sukker oppå , noe de fleste jo har.

Grønnsaker du bør spise mer av

Et lite grøtmåltid

Velger du en av vinnerne i denne testen, får du et bra lite måltid som du gjerne kan spise både til frokost eller en av dagens andre måltider.

De minste porsjonene passer fint til frokost, lunsj eller kveldsmat.

Spiser du grøt til middag, blir du mer enn mett nok hvis du velger en av de typene som inneholder mest energi per porsjon.

Ulempen er at du får i deg mye fett (og sukker hvis du har på sukker), og lite fiber og andre næringsstoffer som du får gjennom grønnsaker.

Du blir mett, men får i deg lite næringsstoffer i forhold til kalorier.

Melk eller kokosmelk?

Vinneren av denne testen inneholder lite salt og sukker, og er laget av kokosmelk istedenfor vanlig melk.

Dette gjør at den ikke inneholder kalsium og jod, to viktige næringsstoffer som en del av oss får for lite av, men denne grøten er et bra valg for de som ikke tåler melk.

Ulempen med kokosmelk er at den inneholder mye mettet fett. Det er altså ikke slik at kokosmelk er sunnere enn vanlig melk.

Men, når kokosmelk kombineres med næringsrike korn og frø, slik det har blitt gjort i vinneren av denne testen, og innholdet av kokosmelk ikke er så veldig høyt, blir slike grøter likevel et bra alternativ.

Greit å vite om kokosfett

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i ferdige grøter som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. Vi har sammenliknet næringsinnholdet per porsjon, ikke per 100 gram. For å gi en vurdering av grøtene har vi sett på innholdet av mettet fett, sukker, protein, fiber og salt.

Vi har også sett på innhold av energi, men dette teller mindre enn innhold av de ulike næringsstoffene. Mye mettet fett, sukker og salt har trukket ned, mens innhold av fiber og protein har trukket opp.

Vi har valgt å gi grøt som inneholder mindre enn 750 kcal per porsjon ett poeng mer enn de som inneholder mer energi, ettersom mer enn 750 kcal er mye energi for ett måltid.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.