Test av næringsinnhold i lomper:

Ernæringstest: Sjekk alle lompene du kan spise med god samvittighet

Fem får terningkast seks.

MEST POTET: Lomper gir endel karbohydrater, litt fiber, salt og kalorier. Mange likner hverandre, men noen er litt sunnere. Foto: Erik Helgeneset
MEST POTET: Lomper gir endel karbohydrater, litt fiber, salt og kalorier. Mange likner hverandre, men noen er litt sunnere. Foto: Erik Helgeneset Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Potetlomper inneholder stort sett potet (70-85 %), mel og salt. Dette gjør at lomper gir deg en del karbohydrater, litt fiber, salt og kalorier.

Noen lager lompene sine selv, de fleste av oss kjøper dem. Den største forskjellen på potetlompene du får i butikkene er innholdet av salt og sukker.

TILBEHØRET TELLER: Noen holder seg til pølse og lompe. Andre si "ja takk, begge deler", og slår til med både lompe og brød og ekstra stasj. Det er forskjell på lomper, men hva du putter inni lompa avgjør hvor sunt det blir til slutt. Foto: NTB Scanpix
TILBEHØRET TELLER: Noen holder seg til pølse og lompe. Andre si "ja takk, begge deler", og slår til med både lompe og brød og ekstra stasj. Det er forskjell på lomper, men hva du putter inni lompa avgjør hvor sunt det blir til slutt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Velg dem med fiber

Det er selvfølgelig hva du spiser med lompene som betyr mest for hvor sunt måltidet ditt blir.

Velger du pølser med lomper til middag, har type pølser og mengde grønnsaker sammen med pølsene større betydning for hvor sunt måltidet blir, enn hvilke lomper du velger.

Samtidig er det visse forskjeller på næringsinnholdet på lompene.

Spiser du eller barna dine ofte lomper istedenfor brød, for eksempel lomper med brunost på, er det lurt å velge de typene som inneholder mest fiber og minst salt og sukker.

Skal du ha mange gjester 17.mai, hvorfor ikke gå for de sunneste lompene til pølsene?

Som det fremgår av testen, scorer lompene fra produsentene Aulie og Buer høyt. Disse har lomper med lite sukker og salt og lompevarianter med høyt fiberinnhold.

Slik har vi gjort testen

  • I denne testen har vi sett på et utvalg potetlomper som finnes i de største dagligvarekjedene.
  • For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye protein, salt, sukker og fiber de inneholder. Mengden protein og fiber trekker opp, mens salt- og sukkerinnholdet trekker ned.
  • Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6. Vi har valgt å ikke gi dårligere terningkast enn 4 ettersom det er små forskjeller på næringsinnholdet mellom vinnerne og taperne i denne testen.
  • Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.
  • Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.
  • Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.
  • Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt

Vitaminer og mineraler i poteter

POTETMAT: Lomper inneholder stort sett potet, salt og mel. Er du glad i  pølser og kjøper lompene selv, ikke bare i kiosk, velg dem som får høyest score i vår test. Foto: Bjørn Sigurdsøn/ NTB-foto: Bjørn Sigurdsøn)
POTETMAT: Lomper inneholder stort sett potet, salt og mel. Er du glad i  pølser og kjøper lompene selv, ikke bare i kiosk, velg dem som får høyest score i vår test. Foto: Bjørn Sigurdsøn/ NTB-foto: Bjørn Sigurdsøn) Vis mer

Poteter har vært utskjelt i Norge.

Men poteter er ikke bare stivelse, de inneholder også protein, vitaminer og mineraler.

Poteter er utgangspunktet en kilde til vitamin C, men varmebehandling gjør at det meste av vitamin C-innholdet ødelegges. Derimot bevarer poteten sitt innhold av kalium, som er et mineral som virker blodtrykksenkende.

Les også: Den elleville restematen - dette kan du gjøre med tørre lomper

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Derfor bør du spise quinoa
Bytt ut mettet fett med umettet
Treningsprogram frem til sommeren: Uke 1

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer