BOLLEBONANZA: Butikksjef på Prix Oslo S Steinar Ohr har solgt godt over en million boller i år. Neste mål er å slå Bolelland på Espa. Foto: Coop
BOLLEBONANZA: Butikksjef på Prix Oslo S Steinar Ohr har solgt godt over en million boller i år. Neste mål er å slå Bolelland på Espa. Foto: CoopVis mer

Bollesalget til himmels:

Espa-bollene får uventet konkurranse: - Går snart forbi dem

Circle K har halvert bollesalget. Og er fornøyd med det.

De som trodde Norge var en vaffelnasjon kan ta seg en bolle. En bolle til. Bollesalget når stadig nye høyder, viser tall fra de store, norske butikkjedene.

Aller mest selges det på Prix Postgirobygget på Oslo sentralstasjon.

- Vi rundet en million solgte boller i slutten av november, nå ligger vi på mellom 1,1 og 1,2 millioner, sier butikksjef Steinar Ohr. - Nå har vi bare én foran oss i landet, og det er Shell-stasjonen på Espa.

Butikkens mål for 2018 var å selge mer enn én million boller, og neste års mål er allerede klart: Å slå Bolleland på Espa i antall solgte boller.

- På Espa har de oppe på søndager, det har ikke vi lov til. Hadde jeg hatt lov til det, hadde vi slått dem, sier Ohr.

- De selger ikke boller, de gir dem bort

Hos Norges bollefavoritt, Shell-stasjonen på Espa, ser de lyst på situasjonen. Roger Danielsberg forteller Dagbladet at de regner med å selge 1,75 millioner boller i år.

BOLLER: Roger Danielsberg og Ovidia Andersen fra Norges mest populære bolleutsalg, Bolleland på Espa. Foto: Øyvind Hyttemoen Dagfinrud
BOLLER: Roger Danielsberg og Ovidia Andersen fra Norges mest populære bolleutsalg, Bolleland på Espa. Foto: Øyvind Hyttemoen Dagfinrud Vis mer

På Prix koster en 3-pakk med boller 16 kroner. På Shell-stasjonen med tilnavnet «Bolleland» på Espa, koster det 39 kroner for tre boller.

- Jeg hører at Prix bikker en million, men de selger dem ikke, de gir dem bort, sier daglig leder og medeier Roger Danielsberg til Dagbladet.

- 39 kroner for en trepakk? Da tar han seg godt betalt, repliserer Ohr. - Vi tjener penger på boller vi også, men ikke i nærheten av det han må gjøre.

Selv regner Danielsberg med å ha solgt 1,75 millioner boller ved årsskiftet, og ser ikke på Prix som hverken konkurranse eller en trusel. Han legger også til at Prix har rundt 50.000 kunder i uka. - Det er det samme vi har på en måned

Bollene fra Espa er en folkefavoritt og har gjort Shell-stasjonen til et selvfølgelig stopp for mange langs veien. Bolleoppskriften er gammel, og blir produsert på bestilling for dem av Bakehuset på Furuset.

Freia-sjokolade ga salgsboom

Da Circle K lanserte boller med biter av Freia melkesjokolade påsken 2006 økte bollesalget fra 4 millioner til 8 millioner. Veksten fortsatte til toppåret 2010 - der bensinstasjonkjeden hadde all time high med 20 millioner boller solgt i løpet av et år.

Det siste året har de solgt drøye 9,4 millioner boller. Det er mer enn en halvering siden toppåret i 2010, men kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen er likevel godt fornøyd.

- Når vi nå ikke selger like mange boller som for ti år siden, har det sammenheng med at vi de siste årene har økt tilbudet av sunnere og fersksmurt mat på våre stasjoner, sier Hansen til Dagbladet.

I dag har Statoil 17 butikker der de tilbyr blant annet meksikanske retter, ferske salater og nysmurte sandwicher, og flere kommer til neste år.

- Vi opplever sterk vekst i matomsetningen på disse stasjonene. Kundene setter tydelig pris på bredden og variasjonen vi tilbyr.

Circle K signerte nylig en sunn intensjonsavtale med helsemyndighetene.

- Vi er stolte av å kunne kutte i salt, fett og kalorier, samtidig som smaksopplevelsen blir bedre.

Det er i første rekke kunder som ønsker noe godt til kaffen og på bilturen som kjøper bollene. Boller og hvetebakst er for mange et naturlig valg når vår populære «Koppen» (som det finnes 400.000 av i det norske markedet) fylles 20 millioner ganger i løpet av ett år.

Rema 1000-kjeden har hittil i år solgt mer enn 1,2 millioner pakker med boller, ifølge Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema 1000. De selger i hovedsak 8-pakker med boller.

Butikken som selger mest er Rema 1000 på Majorstuen i Oslo.

Hos kioskkjeden Deli de Luca er det filialene på Karl Johan, Haukeland Sykehus og Ryenkrysset som selger mest boller.

Norges mest besøkte butikk

Narvesen og 7-eleven selger ti millioner boller hvert år, og de største filialene selger 150 000 til 200 000. Begge disse ligger på Oslo S, få meter unna Prix Postgirobygget.

Denne Prix-butikken er i en særklasse på mer enn en måte. Mellom 50.000 og 55.000 kunder er innom hver uke, og er den dagligvarebutikken i Norge med størst besøk.

VENT MED SMØR TIL SLUTT: Thomas Valand på det norske bakerlandslaget kommer med gode tips til bollebaksten. Video: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer Vis mer

Samtidig som det er en vanlig Prix-butikk, med det utvalget man kan forvente seg, er andelen kioskvarer langt høyere enn i vanlige matbutikker. For mange fungerer den også som en kiosk, og rundt 40 prosent av omsetningen på drøye 190 millioner kroner kommer fra klassiske kioskvarer, forteller Ohr.

De selger rundt 4000 boller i butikken i snitt hver dag - rekorden er på mer enn 6000 boller, den dagen Justin Bieber spilte på Operataket.