MATBUTIKK v.2019: Det blir flere selvbetjente kasser i matbutikkene til neste år. Her fra Matkrokens første butikk uten bemanning i kassene på Steen & Strøm i Oslo. Foto: Coop
MATBUTIKK v.2019: Det blir flere selvbetjente kasser i matbutikkene til neste år. Her fra Matkrokens første butikk uten bemanning i kassene på Steen & Strøm i Oslo. Foto: CoopVis mer

Dette blir nytt i butikk i 2019

Et flyttegrep gjorde at godterisalg på impuls sank dramatisk

Sunt, grønt og selvbetjening. Matgigantene kvesser klør og bygger om i kampen om kundene.

I årets ni første måneder brukte vi 129 milliarder kroner på mat, viser tall fra AC Nielsens dagligvarebarometer. Fortsetter handlemønsteret og veksten fra 2017, kan vi anslå at vi brukte rundt 175 milliarder kroner på matbutikkene i 2018, og vil bruke drøye 180 milliarder i år.

Men hva vil vi bruke dem på? Og hvordan vil vi bruke dem?

Her er matbutikkenes planer for 2019.

Flyttet godteriet

I fjor flyttet Meny-kjedene sjokolade, snacks og godter et hakk tilbake fra kasseområdene.

- Sukkerfrie kasseområder var en tøff, men strategisk beslutning i tråd med vårt samfunnsansvar, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny.

Resultatet av flyttingen var at impulssalget av godteri sank dramatisk:

FLYTTET: Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny, stusset over hva som skjedde da de flyttet plasseringen av godteri. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
FLYTTET: Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny, stusset over hva som skjedde da de flyttet plasseringen av godteri. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

- Men samtidig som vi opplever at færre kunder velger denne kategorien enn tidligere, har de som kjøper mer ro, er lengre i avdelingen og kjøper noe mer. Likevel er resultatet svakt negativt, framholder Kjuus.

Selv om de ulike kjedene har hver sine fokusområder, er det et par store fellesnevnere. Økt satsing på sunn mat og frukt- og grøntavdelingene er en av dem, men kjedene har litt ulike virkemidler.

Både Prix og Meny satser på flere salatbarer.

- Vi tror vi bare har sett starten på miljø- og sunnhetsbølgen. For å tiltrekke oss morgendagens kunder og medarbeidere, er man nødt til å være i front i det grønne skiftet, sier Kristine Aakvaag Arvin, informasjonsrådgiver i Kiwi til Dagbladet.

Det grønne begrepet trekkes også utenfor frukt- og grøntavdelingen. Toppsjef Vegard Kjuus mener at Meny definitivt er den sunneste kjeden med størst andel i frukt og grønt, og understreker at kjeden er alene om å være miljøsertifisert i norsk dagligvarehandel.

- Vi skal være Norges grønneste kjede, og vi jobber nå for å gjøre butikkene våre mer miljøvennlige, sier Arvin i Kiwi.

Selvbetjeningskasser er også et satsingsområde for både Norgesgruppen og Coop, og det vil dukke opp flere selvskanningskasser, for dem som gjerne gjør jobben selv, mot at det skal gå litt raskere.

- Premiumbutikkene må fornye seg

- Hovedoverskriften for hvordan matbutikkene kommer til å se ut neste år, er business as usual, sier Tor W. Andreassen, professor i markedsføring og innovasjon ved NHH.

Budsjettbutikkene til Coop og Kiwi er i fin driv, og haler innpå premiumbutikkene.

- Jeg forventer en innovasjon i konseptet til premium-butikkene. Nå har blant annet Kiwi og Extra gjort så mye bra med utvalget at de haler innpå. Skal man betale premium priser, må man få noe ekstra i butikk.

Han tror ikke vi vil få se noen nye kjeder i Norge det neste året, og er spent på utviklingen i hjemleveringsmarkedet.

- Dette er fortsatt ulønnsomt. Det store spørsmålet, mens man venter på en teknologi som vil gjøre det mer lønnsomt, er om kundene er villig til å betale det det faktisk koster å få maten levert på døra.

To nye konsepter

NorgesGruppens supermarkedkjede Meny er godt fornøyd med den sammenliknbare veksten og omsetningen landet på 18,2 milliarder kroner. Spesielt 2. halvår har vært godt. Nå gjør de akkurat det Andreassen anbefaler og fornyer og spisser butikkene.

I 2019 kommer to nye konsepter, som foreløpig har arbeidstitlene «Gourmet» og «Urban». Målet er å skreddersy butikk-konseptene enda bedre til kundene. Det er forskjell på kundene på Grønland, Stovner eller CC Vest

BYGGER OM: Meny spisser konsepter og lanserer to nye typer Meny-butikker i 2019, foreløpig kalt Urban og Gourmet. Foto: Meny
BYGGER OM: Meny spisser konsepter og lanserer to nye typer Meny-butikker i 2019, foreløpig kalt Urban og Gourmet. Foto: Meny Vis mer

Mens Gourmet skal ha ekstra stort utvalg av kvalitetsvarer, er Urban butikker lokalisert rundt knutepunkter og i befolkningstette områder.

- Antall og fysisk beliggenhet er ikke endelig avklart, men Meny-butikken på Oslo City er først ut, sommeren 2019, sier Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny.

Meny jobber også med vareplassering, og frukt- og grøntavdelingen er et naturlig startsted, med torgløsninger, urter i trehyller på veggen og salatbar.

Butikkene har flyttet velværeprodukter nærmere kassen, mens snacks og godteri er flyttet et hakk tilbake.

- Dette gjør vi ut ifra et sunnhetsperspektiv, og for å gjøre handleopplevelsen bedre for småbarnsfamilier.

Mega i strupen på Meny

Coop spisser også de ulike kjedekonseptene ytterligere, og satser på supermarked. Mega skal åpne flere nye flaggskipsbutikker de neste åra, blant annet på Røa, Harbitz torg og Carl Berner i Oslo.

Mega lanserte Matcooperativet på tampen av 2018, som synes å være bygget over Meny-laugets lest:

- Med Matcooperativet ønsker man å øke ansatte sin kompetanse innen ferskvare og service for å tydeliggjøre Coop Megas posisjon som leverandør av matglede, entusiasme og lokal matkultur, samt øke stoltheten og motivasjonen til ansatte, sier Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop.

MATAMBASSADØRER: Coop satser på sine ansatte og har nå åtte utvalgte matambassadører som skal inspirere og bistå. Foto: Coop
MATAMBASSADØRER: Coop satser på sine ansatte og har nå åtte utvalgte matambassadører som skal inspirere og bistå. Foto: Coop Vis mer

I tiden framover skal de åtte utvalgte matambassadørene være med på flere samlinger. Matambassadørene skal kunne bistå på kurs og opplæringer internt, og på treninger før konkurranser som NM i sjømathandel. I tillegg skal matambassadørene kunne bistå ved butikkåpninger og legge til rette for ferskvareavdelingen.

Billigkjeden Extra er et annet stort satsingsområde. Den billigste Coop-kjeden skal vokse fra 429 til 500 butikker i løpet av 2019. Mesteparten vil være omprofilering av andre Coop-butikker.

Også Prix-kjeden skal styrkes, både ved omprofilering og oppgradering av flere Coop Marked-butikker til Coop Prix.

- Prix ønsker å ytterligere styrke posisjonen sin på rask og enkel mat i året som kommer, blant annet ved å tilby enda flere salatbarer i butikkene i Oslo sentrum, sier Alisøy.

Mennesker, miljø, sunnhet og pris

Kiwi har fire store satsingsområder i året som kommer. I tillegg til miljø, sunnhet, og det obligatoriske prisfokuset som følger det å være en lavpriskjede, skal Kiwi satse på medarbeiderne.

- Medarbeiderne våre er vårt største konkurransefortrinn. Vi satser på mangfold, fordi det beriker arbeidsmiljøet, sier Arvin.

Kiwi satser på lærlinger og arbeidspraksisplasser, fordi vi ønsker å få flere ut i jobb, og vil dyrke de ulike talentene de har i kjeden.

- Hvert år er tusen av dem innom Kiwi-skolen, der de lærer alt de trenger for å drive en skikkelig god Kiwi-butikk.

I tillegg håper de å fortsette trenden fra 2019 da de var matbutikk-kjeden med størst organisk vekst, ifølge tall fra AC Nielsen.

Billig, billig, billig

Rema 1000 holder kortene litt tettere til brystet, men lover mer av det samme i 2019. «Bare lave priser» er det aller viktigste, ifølge informasjonsrådgiver Frederik Jahr.

- I tillegg ser vi et sterkt fokus fra kundene på enkle, sunne og gode måltider. Derfor vil vi fortsette satsingen på «middag for under hundrelappen» med flere enkle, sunne middagsretter. I tillegg skal vi gjøre det enda enklere for kundene våre å velge frukt og grønt til bare lave priser, sier Jahr til Dagbladet.