(Dagbladet): Nylig kunne Firdaposten melde at de energidrikk-gigantene får konkurranse. To gründere fra Sogn lanserer nå «Norwegian Energy». Energidrikken inneholder eple, gulrot, vanilje, ingefær og spirulina. De skal yppe seg i markedet mot Battery, Red Bull og alle andre som lover deg mer energi.
Uten å mene for mye om energidrikker: Det er jammen på tide at noen tar opp kampen mot gigantene. Det har vist seg å være smart før. (I videoen overfor forteller Mads mer om prosjektet).
La oss holde oss til drikkevarer som gir energi. Norsk øl-historie er også en beretning om David mot Goliat.
Det skummer i øl-Norge
De siste årene har vi hatt en eventyrlig vekst av bryggerier. Før kunne ølfolk med letthet ramse opp samtlige norske bryggerier. Nå er det ingen som har oversikt lenger.
Norge er nemlig som en svamp. Først må vi klemmes, skvises og krystes helt tørre - før vi plutselig kan ekspandere. Men, da går det fort.
Den rivende utviklingen har sin kime i at noen prøvde å skvise Norge til en monokulturell øl-ørken. Og de lykkes:
Lavpunktet var 1987. Da hadde vi ynkelige 15 bryggerier i hele landet. Gigantene hadde misbrukt sin makt gjennom hele et drøyt århundre.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger