Ernæringstest av «hjemmelaget knekkebrød»:

Færre karbohydrater, men mindre fiber i «hjemme­bakte knekkebrød»

Ingen av knekkebrødene i testen får dårligere enn terningkast fire. 

<strong>Foto:</strong> Erik Helgeneset / Bramat.no
Foto: Erik Helgeneset / Bramat.no Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Bramat.no): Grovt knekkebrød er et sunt alternativ til lyst brød, fordi det inneholder mer fiber.

Etter hvert har det kommet flere typer «hjemmebakte» knekkebrød i butikken. Bare i løpet av det siste året har det dukket opp mange nye varianter.

I denne testen har vi sammenlignet hjemmebakte knekkebrød og utelatt de tradisjonelle.

Mange baker sitt eget knekkebrød, noe som gjør at de kan få et ekstra grovt og sunt knekkebrød.

Hvis du syns at vanlig knekkebrød er kjedelig, kan du forsøke å bake knekkebrødet selv (se oppskrift).

Fordelen med hjemmelaget knekkebrød, altså skikkelig hjemmelaget knekkebrød, er at du kan droppe salt, og bruke massevis av sunne ingredienser som nøtter, frø, kli og havre.

Lag dine egne knekkebrød.

Mer fiber i andre knekkebrød

En viktig grunn til å velge knekkebrød, er at mange knekkebrød er rike på fiber.

Men i motsetning til hva en del tror, så er det faktisk ikke slik at de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder mer fiber enn andre knekkebrød.

Tar du en titt på Bramat.no sin store test av knekkebrød, ser du at flere knekkebrød av typen Wasa, Leksands eller Ryvita faktisk inneholder mer fiber enn mange av de «hjemmebakte» typene.

Færre karbohydrater i de hjemmebakte

Mange av de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder derimot færre karbohydrater og mer protein enn andre typer.

Dette kan være et poeng for de som førsøker å begrense inntaket av raske karbohydrater.

En del av de hjemmebakte knekkebrødene inneholder også mye frø, noe som gir et høyt innhold av umettet fett.

Knekkebrød fremfor brød

Mange får i seg altfor lite fiber, blant annet fordi de velger fint eller halvgrovt brød, fremfor grovbrød og grovt knekkebrød.

Å bytte ut lyst brød med grovt knekkebrød kan være med på å øke fibertaket, noe som er gunstig både for vekt, helse og fordøyelse.

Grovkarbo fremfor lavkarbo

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på hvor mye protein, sukker, mettet og umettet fett, fiber og salt de forskjellige knekkebrødene inneholder.

Mye mettet fett, sukker og salt har trukket ned, mens mye protein, umettet fett og fiber har trukket opp.

Vi har latt fiber telle dobbelt, ettersom de fleste får i seg for lite fiber.

Smak er ikke en faktor i testen, men her kan du stemme på hvilken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det sunneste får terningkast 6 og de som ikke er fullt så sunne (men fremdeles mer enn sunne nok) får terningkast 4.

Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Vi har valgt å ikke gi dårligere terningkast enn 4, fordi alle knekkebrødene i denne testen kan defineres som sunne.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Alle kan trene intervall
Derfor bør du spise gurkemeie
Slik slipper du å mase om grønnsakene

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer