SJOKK: Hanne Kristiansen og barna løp rett på do for å kaste opp da de fant levende meitemark i cheeseburgerne sine. Etterpå filmet hun burgeren hun nettopp hadde tatt en bit av. Video: Privat Vis mer

McDonald's

Fant levende mark i McDonald's-burgeren

Familien fikk sjokk da de oppdaget hva som kravlet rundt på maten.

I starten av desember dro Hanne Kristiansen og hennes tre barn på McDonald's i Sarpsborg. De bestilte hver sin cheeseburger, som de tok med seg hjem til middag.

To av barna slukte burgeren sin før Kristiansen rakk å åpne sin egen. Da hun hadde pakket den opp og klemte på den kom det en mark ut på andre sida. Dattera gjorde det samme, og skrek da hun fant en mark i sin egen.

- Det var helt forferdelig. Vi løp på do og stakk fingeren i halsen alle sammen. De to som hadde spist opp maten fryktet selvfølgelig at de hadde spist hver sin mark, sier hun til Dagbladet.

Det var Sarpsborg Arbeiderblad som først omtalte saken.

- Vi har ingen logisk forklaring på det, sier McDonald's.

MEITEMARK: Denne meitemarken kravlet rundt på Kristiansens burger. Foto: Privat
MEITEMARK: Denne meitemarken kravlet rundt på Kristiansens burger. Foto: Privat Vis mer

Ble ikke trodd

Da hun fikk roet seg kontaktet Kristiansen umiddelbart restauranten. Hun jobber selv som kokk, og vet hvor viktig det er for matsikkerheten å si ifra når ting som dette skjer.

Da hun ble spurt hva hun ville ha i bytte som kompensasjon, ble hun sjokkert. Det var lite som fristet mindre enn en ny rett fra samme restaurant.

Dagen etter ble hun kontaktet av daglig leder, som nektet å tro på Kristiansens hypotese om at den må ha blitt plantet der, ettersom marken var levende, og åpenbart ikke stammet fra det varmebehandlede kjøttet.

Burgerne ble sendt til analyse hos et laboratorium, og ikke uventet, var det ikke der de stammet fra. Marken ble sendt til analyse til et annet laboratorium, som fastslo at det var en meitemark.

- De ringte meg og sa at de i henhold til analysene var frikjent. De mente at marken måtte ha hoppet over på burgerne fra potteplantene jeg hadde hjemme. «Nei, vet du hva», sa jeg da, det kan ikke ha skjedd.

Kontaktet Mattilsynet

Så gikk det halvannen uke uten at Kristiansen hørte noen ting. McDonald's hadde lovet å kontakte Mattilsynet, men Kristiansen ville sjekke om det faktisk ble gjort.

Da hun ringte Mattilsynet, viste det seg at det ikke hadde blitt fulgt opp. Det fikk markedsansvarlig nyss i, og ringte henne for å høre om det stemte at de var fornøyde med håndteringen av saken, og om den var å anse som ute av verden.

- Da rablet det for meg, det går ikke an. Makan til kundebehandling har jeg aldri opplevd, sier hun.

Etter at lokalavisa omtalte hendelsen, har hun fått blomster og 200 kroner fra McDonald's. En helt latterlig kompensasjon, mener hun selv.

Ingen logisk forklaring

Kommunikasjonssjef i McDonald's Norge, Veronika Skagestad, sier til Dagbladet at de ikke kan gi noe svar på hva som har skjedd.

- Vi har ingen logisk forklaring på det. Dette har aldri skjedd før i noen av våre restauranter, og vi har svært strenge rutiner for å sikre at maten vi serverer er trygg og av den kvaliteten kundene våre forventer.

- Vi har fulgt opp med interne revisjoner og Mattilsynet har vært innom to ganger etter hendelsen. Vi har virkelig prøvd å finne ut av om den kan ha blitt plantet der, slik Kristiansen hevder, men det vet vi ikke, sier hun.

- Hvorfor ble ikke Mattilsynet kontaktet tidligere?

- Vi hadde planer om å kontakte Mattilsynet etter at vi hadde fått resultatet fra laboratoriet, men det rakk vi ikke det før de kom på et uanmeldt besøk. Ingen av de to besøkene har vist ett eneste avvik. Vi har også hatt konsulenter inne på internrevisjon kort tid etter hendelsen og heller ikke funnet avvik. Restauranten følger våre strenge krav til hygiene og matsikkerhet.

- Hva synes dere selv om håndteringen og kompensasjonen som ble gitt Kristiansen?

- Vi skjønner at dette må ha vært en forferdelig opplevelse for henne og ønsket å vise at vi tok henne på alvor. Det aller viktigste vi kan gjøre for våre kunder er likevel å sikre at vi har trygg og god mat hver eneste gang de kommer på besøk.

Hun sier at hun håper at Kristiansen og familien fremdeles ønsker å besøke McDonald's i framtida.