Pantekaos for Coca Cola:

Fanta-bobla sprekker: - Ikke med i planene videre

Coca Cola offentliggjør for første gang hvor mye plast som brukes.

ØDELEGGER AMBISJONENE: Coca Cola medgir at den ikke-pantbare Fanta-bobla passer dårlig med målsettingene om gjenbruk. Foto: Produsenten
ØDELEGGER AMBISJONENE: Coca Cola medgir at den ikke-pantbare Fanta-bobla passer dårlig med målsettingene om gjenbruk. Foto: ProdusentenVis mer

I en fersk rapport opplyser Coca Cola for første gang hvor mye plast som brukes i produksjonen på verdensbasis. Rapporten viser at de bruker svimlende tre millioner tonn plast i året. Det tilsvarer 200 000 plastflasker hvert eneste minutt - døgnet rundt.

Initiativet til å offentliggjøre tallene kom opprinnelig fra Ellen MacArthur, den tidligere britiske seileren, som har startet sin egen miljøstiftelse.

I rapporten kommer Coca Cola godt ut av det, sammenlignet med konkurrenten Pepsi, som ikke offentliggjør sine tall.

- Vi har store ambisjoner når det kommer til innsamling av plast. Vi jobber nå mot et mål om 100 % innsamlingsgrad innen 2025, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca Cola European Partners Norge.

IKKE PANTBAR: Samtidig som Coca Cola forteller om høye ambisjoner på plastbruk og panting, lanserer de en ikke-pantbar Fanta-flaske. Foto: Produsenten
IKKE PANTBAR: Samtidig som Coca Cola forteller om høye ambisjoner på plastbruk og panting, lanserer de en ikke-pantbar Fanta-flaske. Foto: Produsenten Vis mer

Men, omtrent samtidig som Coca-Cola framstår som «flinkest i klassen» kommer det en pressemelding hvor de forteller om sine nyheter. En av nyhetene er «Fanta bubble bottle» - som de omtaler som «Norges søteste flaske». Problemet med denne flasken er at den ikke kan pantes.

- Er det ikke litt rart å introdusere ikke-pantbare plastflasker i 2019?

- Teknologien har ikke spilt med oss her slik at det ikke lot seg gjøre å registrere disse i panteautomatene, svarer Hynne.

- Disse flaskene er ikke med i de videre planene våre. Skal vi nå våre mål om å samle inn 100% av vår emballasje, må vi selvfølgelig sørge for at disse kan samles inn mest mulig effektivt med dagens og fremtidens innsamlingsløsninger, sier han til Dagbladet.

IKKE MED VIDERE: Den ikke-pantbare boble-flaska er ikke med i planene framover for Coca Cola, sier Per Hynne, kommunikassjonsdirektør i selskapet.
IKKE MED VIDERE: Den ikke-pantbare boble-flaska er ikke med i planene framover for Coca Cola, sier Per Hynne, kommunikassjonsdirektør i selskapet. Vis mer

Skryter av Cola

Coca Cola får likevel skryt for åpenhet om plasten. Sammen med flere større selskaper som Mars og Nestlé har de nå tatt et skritt i rettning av mer åpenhet. Mars står for øvrig for ca 300 000 tonn plastproduksjon og Nestlé for 1,7 millioner tonn.

- Vi hyller selskapene som offentliggjør disse dataene og oppfordrer alle selskaper som lager og bruker plast til til å gjør kjent for verden hvor mye de bruker, heter det i en uttalelse fra Ellen MacArthurs organisasjon.

EX-SEILER: Ellen MacArthur ble kjent gjennom seilingen - særlig fordi hun seilte alene rundt hele kloden. Hun er fortsatt den som har gjort det raskest. Foto: Scanpix/REX
EX-SEILER: Ellen MacArthur ble kjent gjennom seilingen - særlig fordi hun seilte alene rundt hele kloden. Hun er fortsatt den som har gjort det raskest. Foto: Scanpix/REX Vis mer

MacArthur har gjennom sitt arbeid forsøkt å skape mer oppmerksomhet om plastforurensning i verden. Som ledd i arbeidet utfordret hun alle store selskaper til å offentliggjøre sitt forbruk av plast. Stiftelsen sørget også for at flest mulig selskaper skrev under en intensjonsavtale om plast. Avtalen har tre hovedpunkter:

  • Eliminere unødvendig plastemballasje og å gå bort fra engangsbruk til gjenbruksmaterialer.
  • Gjøre innovasjoner som sikrer at 100% av plastemballasjen enkelt og trygt kan gjenbrukes, resirkuleres eller komposteres innen 2025.
  • Skape en resirkulær plastøkonomi som drastisk øker volumet av plast som gjenbrukes eller resirkuleres til ny emballasje.

Hele 150 store selskaper har skrevet under MacArthur-stiftelsens intensjonsavtale om å redusere plastforurensning. Av disse er det foreløpig bare 31 selskaper som vil gi fra seg tallene. Blant dem som ennå ikke har offentliggjort tall er Pepsi Co, H&M, L’Oréal, Walmart og Marks & Spencer.

EGEN ORGANISASJON: Ellen MacArthur jobber blant annet for større åpenhet om plastproduksjon. Foto: MacArthur Foundation
EGEN ORGANISASJON: Ellen MacArthur jobber blant annet for større åpenhet om plastproduksjon. Foto: MacArthur Foundation Vis mer

I en uttalelse fra MacArthur-stiftelsen heter det: «At over 30 selskaper nå offentliggjør deres årlige forbruk av plastemballasje i denne rapporten er et viktig skritt mot større åpenhet».

Coca Cola: - Verdens beste system

Tallene fra Coca Cola gjelder altså internasjonalt. I Norge mener Coca Cola at de, tross Fanta-flasken, har enda bedre grunn til å slå seg på brystet enn mange av konkurrentene.

- Hvordan jobber dere med resirkulering i Norge?

- All emballasje vi bruker, og alle flaskene vi produserer, er 100 % resirkulerbare, og pr. i dag leder vi an i Norge med 25 % resirkulert materiale i alle våre produkter. Gjennomsnittet for Norge er 10 %. Målet er å benytte 50% resirkulert plast i våre flasker innen 2025, sier Hynne til Dagbladet.

- Internasjonalt pågår det nå et stort arbeid for å finne bedre innsamlingsløsninger, og det siste året har vi hatt besøk av en rekke delegasjoner som ønsker å lære av Norge og det norske pantesystemet, sier Hynne og legger til:

- Infinitum, som driver det norske pantesystemet, skal nå bygge et nytt gjenvinningsanlegg i tillegg til dagens innsamlings- og sorteringanlegg, slik at vi får kontroll over mer av verdikjeden for resirkulering. På sikt er målet en sirkulær modell der vi bruker egen innsamlet plast til å lage nye flasker.

- Tidligere i år tok vi en beslutning som innebærer at vi i løpet av året går over til 100 % resirkulert emballasje som brukes på flerforpakninger - four pack/six pack etc. Dette er en betydelig investering og enda et skritt i riktig retning, som gjør at vi reduserer bruken vår av ny, oljebasert plast, sier Hynne.

- I Norge har vi verdens beste pantesystem som gjør at vi allerede nå har en godkjent innsamlingsgrad på 96 % av alle plastflasken vi leverer ut i markedet.

Zero: - Viktig å anerkjenne utfordringen

Guro Hauge i miljøorganisasjonen Zero peker på at det er viktig med transparens og oppfordrer alle til å være åpne om plastbruken:

- Det er viktig for at bedrifter skal anerkjenne utfordringen de har og å gjøre noe med det, sier Hauge.

- For at vi skal løse plastproblemet er det viktig at vi gjenvinner så mye plast som mulig. I dag er det ingen virkemidler som stimulerer til å ta i bruk resirkulert plast. Regjeringen sitter nå og forhandler neste års statsbudsjett, og de har en god mulighet til å gjøre noe med problemene.

SKAPE INCENTIVER: Guro Hauge i Zero oppfordrer regjeringen til å skape incentiver for resirkulering. Foto: Zero
SKAPE INCENTIVER: Guro Hauge i Zero oppfordrer regjeringen til å skape incentiver for resirkulering. Foto: Zero Vis mer

- Hvordan da?

- De kan redusere avgiften for drikkevareemballasje for dem som bruker resirkulert eller fornybar råvare i sin emballasje, sier hun til Dagbladet.

Om Coca Colas boble-flaske har Hauge følgende kommentar:

- Vi er skuffet over at store aktører fremdeles tar i bruk i emballasje som ikke kan pantes. Vi forventer at dette produktet tas ut av markedet så raskt som mulig, sier hun til Dagbladet.

Nome: Verden ser til Norge

Petter Nome er direktør i drikkevareforeningen, og er svært tilfreds med tingenes tilstand i Norge:

- Det finnes ingen bransje i noe land i verden, som har en mer ansvarlig plastbruk enn drikkevarebransjen i Norge.

- Plast er langt mer miljøvennlig enn andre emballasjetyper, spesielt glass, som er miljøversting fordi det er svært energikrevende både å produsere og resirkulere.

I BOKS: Petter Nome i drikkevareforeningen mener glassflasker er miljøverstingen.
I BOKS: Petter Nome i drikkevareforeningen mener glassflasker er miljøverstingen. Vis mer

- Plastflasker og bokser som resirkuleres er svært miljøvennlig. Glass har i mange år vært på retur og den utviklingen vil fortsette.

- Når det gjelder øl er boks, i tillegg til å være mer miljøvennlig (på grunn av lettere vekt og energivennlig resirkulering) gir bokser best beskyttelse av ølet mot lys og luft.

- I Norge har vi hatt en bærekraftstrategi i årevis. Det aller viktigste er å legge til rette for effektiv innsamling og resirkulering gjennom pantesystemet, sier Nome og forteller hvordan utenlandske selskaper stadig oppsøker Norge for å se hvordan systemet virker her i landet.