Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Grensehandel:

«Fasit» på grense­handelen: - Hinsides

Omsetningen på Kiwi i Halden har økt med nesten 75 prosent.

FENOMENAL VEKST: Butikksjef Tomas Halvorsen på Kiwi i Halden kan fortelle om en enorm økning i salget i vår. Øl, brus, tobakk og godteri er blant varegruppene som øker mest. Foto: Kiwi
FENOMENAL VEKST: Butikksjef Tomas Halvorsen på Kiwi i Halden kan fortelle om en enorm økning i salget i vår. Øl, brus, tobakk og godteri er blant varegruppene som øker mest. Foto: Kiwi Vis mer

- Vi har hatt en fenomenal vekst i år. Etter at coronasituasjonen oppsto for alvor har vi hatt en vekst på nesten 75 prosent. Det er helt hinsides!, sier Tomas Halvorsen, butikksjef på Kiwi i Halden.

Det er flere årsaker. Til å begynne med var det hamstringen, så stengte grensene.

- Da fikk vi fasiten på hva grensehandelen innebærer. Jeg har trodd at potensielt 30-40 prosent av omsetningen «vår» legges igjen på Nordby, men det viser seg at det er nærmere 70 prosent. Det sjokkerer meg litt.

«Da grensa stengte, fikk vi fasiten på hva grensehandelen innebærer.» Tomas Halvorsen, Kiwi

Halvorsen presiserer at han ikke tror det nye nivået på omsetningen ville vært konstant om det blir evig stans i grensehandelen.

- Om grensehandelen ikke hadde vært der, hadde vi nok fått flere butikker på norsk side, og handelen ville fordelt seg på disse. Men, som nordmann, å se de vanvittige summene vi hiver over grensa, det synes jeg nesten er provoserende at vi lar skje.

MAT: Det amerikanske ekteparet Jason og Misty Laska fikk mer enn de hadde bestilt på pizzaen. Foto: @LaskaMisty/Google Earth. Vis mer

Størst vekst på avgiftsbelagte varer

Den største økningen har, ikke overraskende, vært på avgiftsbelagte varer som øl, brus, tobakk og godteri.

- Det som overrasker meg mest, er kanskje at når folk først handler i Sverige, så handler de alt. Jeg har for eksempel alltid tenkt at folk kjøper frukt og grønnsaker her, men også her har vi hatt en overraskende stor økning, forteller Halvorsen.

- Det er nok de usunne varene som er driveren for å få folk over grensa. Men når de først er der, så tar de storhandelen. Det overrasker meg - og skremmer meg også litt.

MORO: Butikksjef på Meny Østfoldhallene, Malin Iversen, har hatt en hektisk, men morsom, vår. Foto: Meny
MORO: Butikksjef på Meny Østfoldhallene, Malin Iversen, har hatt en hektisk, men morsom, vår. Foto: Meny Vis mer

Han mener myndighetenes avgiftspolitikk har en skjult slagside.

- Det er fryktelig naivt å slå seg på brystet å si at vi har klart å kontrollere forbruket av disse usunne varene i Norge. Det har vi ikke. Vi har bare skiftet kanal. Folk handler det i Sverige.

Rekordsalg av ferske råvarer

Det er ikke bare lavpriskjedene som har merket en ekstrem vekst i vår. Supermarkedkjeden Meny merker at kundene koser seg mer hjemme, med god mat, mer matlaging fra bunnen av og baking.

- Salget av ferske råvarer har vært rekordhøyt, sier Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny, til Dagbladet.

POPULÆRT: Salget av ferskt kjøtt har økt etter at grensa stengte, og mange prøver nye stykningsdeler. Her er ferskvaresjef Kristoffer Aleksandersen på Meny Østfoldhallene. Foto: Meny
POPULÆRT: Salget av ferskt kjøtt har økt etter at grensa stengte, og mange prøver nye stykningsdeler. Her er ferskvaresjef Kristoffer Aleksandersen på Meny Østfoldhallene. Foto: Meny Vis mer

Siden påske har Meny hatt 45 prosent økning i salget av ferske skalldyr, 36 prosent vekst i salget av ferskt kjøtt og deiger, og 33 prosent vekst i salget av fjærkre.

Typiske grensehandel-varer har også stor økning, som tobakk, øl, brus og fryst kjøtt.

- Den har vært veldig hektisk og veldig moro. Det braka løs, og vi var ikke akkurat forberedt på det - så da var det veldig mange ansatte hos meg som gjorde en kjempeinnsats for å få hjulene til å gå rundt, sier Malin Iversen, butikksjef for Meny Østfoldhallene.

Butikken ligger i grensenære Fredrikstad, og er en av butikkene i kjeden med størst vekst. Hittil i år har salget økt med 16 prosent mot fjoråret, og forrige uke var omsetningen hele 55 prosent over budsjett.

I tillegg til at grensa er stengt, har Meny Østfoldhallene også nettbutikk, noe som har vært svært populært, særlig i begynnelsen av den sosiale isoleringen.

- Vi synes også det er veldig moro at vi merker en stor økning i salg av storfekjøtt, og at vi nå har en veldig salgsglede i ferskvareavdelingen.

Venter rekordsommer

Trenden med økt salg ser ikke ut til å snu med det første. En ny rapport utarbeidet for handels- og tjenesteorganisasjonen Virke viser at handelen i norske butikker kan øke med nesten sju milliarder kroner i sommer på grunn av coronarestriksjonene.

Rapporten, som er utarbeidet av Kvarud analyse for Virke, forventer at vi handler for rundt 108 milliarder kroner. I fjor hadde butikkene på Østlandet 17,3 prosent av sin årsomsetning i løpet av sommermånedene. Virke forventer at dette tallet vil øke i 2020.

- Det viser hvor mye verdiskapning som forsvinner ut av landet på grunn av grensehandelen, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel, i en pressemelding.

Kommunene der den høyeste andelen av årsomsetningen skjer om sommeren er Moskenes (33,3 prosent) og Flakstad (30,4 prosent) i Nordland og Aurland (32,5 prosent) i Sogn og Fjordane. Alle tre har tradisjonelt stort innrykk av turister i sommermånedene.

Kiwi-Halvorsens forventninger til sommeren er store. Haldenserne er veldig knyttet til Sverige, mange har feriehus eller campingvogner de ikke får brukt, og utenlandsferien er avlyst for de aller fleste.

- Sommeren kommer til å bli stor. Jeg har mer enn doblet den opprinnelige staben min.

Også Meny har måttet tilkalle ekstra forsterkninger. Flere deltidsansatte har nå fått jobbe fullt, og i tillegg har de ansatt fem nye for å dekke opp sommeren.

- Forferdelig trist

Iversen presiserer at de har medfølelse overfor dagligvarekollegaer på den andre siden av grensa.

- Jeg føler veldig med dem. De har gitt oss mye positivt, og mange savner tilbudet. Men jeg tror at mange som har vært vant til å handle i Sverige, ser at man kan gjøre gode kjøp i norske dagligvarebutikker, sier Halvorsen

Han peker også på at den svenske stat subsidierer allergivarer, så disse varene får lavere hyllepris, mens man i Norge har valgt å heller gi tilskudd til cøliakere.

- Da blir forskjellen i hyllepris betydelig.

- Summa summarum er det forferdelig trist at vi ser på alle disse norske pengene som forsvinner ut av landet uten å gjøre noe. Det føler jeg er det største problemet. Det er ikke meg og min handel, men alle disse pengene som forsvinner ut av lommeboka til Norge, sier Halvorsen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!