Faktorer som får deg ned i vekt

Fedmeprofessor: - Trikset som gjør at du klarer å nå vektmålet ditt - og holde deg der

Tre enkle hverdagsgrep er trikset en av Norges fremste fedmeeksperter anbefaler for at du skal nå idealvekten din og holde deg der etterpå.

HOLDE VEKTA: For å opprettholde en vektnedgang, er det tre faktorer som kan være til stor nytte, ifølge professor Jøran Hjelmesæth. En av faktorene er å tørre og veie seg. (Foto: Sykehuset i Vestfold og Africa Studio / Shutterstock / NTB scanpix)
HOLDE VEKTA: For å opprettholde en vektnedgang, er det tre faktorer som kan være til stor nytte, ifølge professor Jøran Hjelmesæth. En av faktorene er å tørre og veie seg. (Foto: Sykehuset i Vestfold og Africa Studio / Shutterstock / NTB scanpix) Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Har du klart å gå ned i vekt? Bravo! Nå gjelder det å holde seg der. Det er ikke alltid like lett, ifølge Jøran Hjelmesæth, professor ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo.

- Det er ikke vektreduksjonen, men vedlikeholdet som er utfordringen for de fleste, sier han.

Likevel er det ifølge professoren tre faktorer som kan være til god hjelp om du vil holde vekta:

  1. Spise frokost
  2. Gå minst en time tur hver dag
  3. Tørre å veie seg

Rådene, som ikke nødvendigvis står i prioritert rekkefølge, støttes av både klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik, ernæringsfyiolog Gunn Helene Arsky og treningsekspert Christine Thune.

Frokost

- De som spiser regelmessig har større sjanse for å opprettholde en vektnedgang. Nyere forskning tyder på at kalorier du spiser tidlig på dagen vil gi mindre vektøkning enn kalorier du spiser på ettermiddagen, sier Hjelmesæth.

En solid frokost kan for eksempel være havregryn, enten som grøt eller sammen med yoghurt eller biola. Grovt brød med magert pålegg er også et godt alternativ, ifølge professoren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer