Digitalt spill:

Felt: - Markedsføring av usunn mat til barn

- Beklager, sier McDonald's.

GAME OVER: McDonald's digitale spill «Happy Studio» ble for hard kost for Forbrukerrådet som fikk medhold i Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Foto: MCDONALDS-RESULTS/
GAME OVER: McDonald's digitale spill «Happy Studio» ble for hard kost for Forbrukerrådet som fikk medhold i Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Foto: MCDONALDS-RESULTS/Vis mer

McDonald's er felt for ulovlig markedsføring av usunn mat og drikke til barn. Det melder Forbrukerrådet på sine egne nettsider.

Det var Forbrukerrådet selv som klaget hamburgerkjeden inn til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

Klagen gjaldt et digitalt spill som har navnet «Happy Studio».

Inger Lise Blyverket Foto: Virke
Inger Lise Blyverket Foto: Virke Vis mer

- Vi er fornøyd med at McDonald’s har fjernet spillet for nedlastning. Samtidig viser saken at store aktører i matbransjen tar for lett på ansvaret når de lager innholdsmarkedsføring og reklame til barn ned i 6-årsalderen, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet er fornøyd med vedtaket, men mener at dagens håndhevingsmekanisme er for dårlig. De viser til at det er for lite overvåkning og få sanksjonsmuligheter i slike saker.

Skal beskytte barn mot usunn mat

Det var i mars i år Forbrukerrådet klaget spill-appen «Happy Studio» fra McDonald’s inn til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Utvalget har gitt Forbrukerrådet medhold i at spillet og hurtigmatkjeden bryter med retningslinjene som skal beskytte barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke.

Historien om spillet «Happy Studio» fra McDonald’s går lenger tilbake. Allerede i 2014 ble McDonald’s felt for en nettside som inviterte barn til lek under samme navn.

Også Coca-Cola refses

Tidligere i år ble det kjent at også Coca-Cola fikk refs fra MFU, etter en klage fra Forbrukerrådet. Her ble det konkludert med at leskedrikkprodusenten hadde rettet markedsføring mot barn under 13 år på egen YouTube-kanal.

HAPPY STUDIO: Dette er spillet som Forbrukerrådet mener er ulovlig reklame av usunn mat overfor barn. Foto: McDonald's
HAPPY STUDIO: Dette er spillet som Forbrukerrådet mener er ulovlig reklame av usunn mat overfor barn. Foto: McDonald's Vis mer

I pressemeldingen heter det at Forbrukerrådet mener barn og ungdom «ikke beskyttes godt nok mot reklame for usunn mat og drikke». De mener også at gjentatte brudd viser «at det må innføres både aktiv overvåkning og sanksjoner mot dem som bryter retningslinjene»

- Dersom barn skal få den beskyttelsen de trenger, er det åpenbart at politikerne må komme sterkere på banen. Vi trenger strengere regler og sterke virkemidler for å få bort markedsføringen av usunn mat og drikke. Dagens ordning må gjerne være bransjestyrt, men den må bli langt bedre enn i dag, avslutter Blyverket.

McDonald's beklager

- Vi beklager det som har skjedd og har fulgt opp internt i systemet slik at det ikke skal skje i framtida, sier Kristina Johansen, kommunikasjonsdirektør i McDonald's Norge.

- Happy Studio er en internasjonal app som er utviklet for flere land med markeder som har ulik regulering og praksis for markedsføring. Da McDonald’s i Norge ble kjent med at appen hadde kommet i norsk versjon satte vi i gang arbeidet med å få fjernet denne versjonen så fort som mulig, forklarer hun.

- Fra 25. mars skal den ikke ha vært tilgjengelig. Vi ønsker å legge til at vi ikke har markedsført appen på noen måte.

- Vi er dedikert til den norske selvreguleringen gjennom MFU og ser fram til et fortsatt godt samarbeid med MFU og Forbrukerrådet, sier hun til Dagbladet.

Ordningen med MFU skal gjennomgås i 2019 av norske myndigheter. Forbrukerrådet forventer at det gjøres en gjennomgang der markedsføring rettet mot barn og unge kartlegges, også i sosiale medier.