Bartenderne kjenner ofte gjesten på gangen:

Fire japanere svidde av åtte tusen kroner på et 90 sekunder langt barbesøk i Oslo

Fire av Oslos profilerte bartendere om drinketrender, uforglemmelige bestillinger og hva de selv drikker på bar.

SKÅL! Hilde Larsen og andre profilerte bartendere gir sine beste drikketips. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Mens salgstallene fra Vinmonopolet faller for flere typer brennevin, står nordmenn i kø for å drikke cocktails på bar. Landets barflora blomstrer, og særlig i Oslo røres, ristes og skjenkes det i alt fra internasjonalt anerkjente drikkehull med egendestillert brennevin, til ulike typer cocktail- og spesialbarer.

- Norge er midt oppe i en cocktailrevolusjon, fastslår Steinar Jensen, som underviser kommende bartendere ved Beverage Academy i Oslo.

Ifølge Jensen har gintrenden omsider inntatt norske barkart. Ikke bare mikses det nye og kreative drinker, men flere steder destilleres det også norske varianter av det einerbærsmakende brennevinet. Enkelte barer har spesialisert seg på gin, som Nedre Løkka Cocktailbar, Chair og Territoriet, alle med adresse Grünerløkka.

Gin er også enkeltbrennevinet med størst økning, 4,2 prosent, i Vinmonopolets salgsstatistikk fra 2017.

- Vi ser en merkbar bedring i norsk drikkekultur. Gjester drikker seg mindre fulle og krever kvalitet. Vi ser starten på en cocktailrevolusjon og først ut er gin, sier Steinar Jensen, hovedlærer brennevin & bartender ved Beverage Academy.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer