KOKKENS POPULÆRE BOBLER: TV-kokk og vinkelner Ole Martin Alfsens champagne fikk folk til å gå mann av huse, og Vinmonopolets nettbutikk til å bryte sammen. Foto: NTB / Scanpix
KOKKENS POPULÆRE BOBLER: TV-kokk og vinkelner Ole Martin Alfsens champagne fikk folk til å gå mann av huse, og Vinmonopolets nettbutikk til å bryte sammen. Foto: NTB / ScanpixVis mer

Polet gjør en helt ny vri når Ole Martin Alfsens snakkis-champagne legges ut for nettsalg fredag morgen

Firestjerners-kokkens vin skapte kaos på Vinmonopolet: - Folk var helt gærne

Polets nettbutikk og kundesenter knelte da Ole Martin Alfsens champagne ble lansert før jul. I dag selges resten, og denne gang har polet tatt et helt nytt grep.

(Dagbladet): - Riktig nok visste vi at vinen var god, men at den skulle få så lange bein å gå på, hadde vi ikke drømt om, sier firestjerners-kokken Ole Martin Alfsen.

ETTERTRAKTET: Flasken som fikk Vinmonopolets nettbutikk til å knele.
ETTERTRAKTET: Flasken som fikk Vinmonopolets nettbutikk til å knele. Vis mer

Han er ennå litt sjokkskadd over det som hendte da han i november lanserte sin egen champagne på det norske markedet: Vinmonopolets nettbutikk, kundesenter og app brøt fullstendig sammen grunnet stor pågang fra folk som ville ha boblene hans.

«Et røverkjøp», sa vinanmelder i Dagens Næringsliv, Merete Bø. «Meget godt kjøp», mente Aperitif.no. «En glimrende champagne», skrøt vinforum.no.

I tillegg til å lage mat på TV har Alfsen nemlig også et lidenskapelig forhold til vin. Ikke bare er han utdannet vinkelner og underviser studenter som vil gå samme vei, men han har også blandet og lansert sine egne viner, som er i salg gjennom Vinmonopolet.

Champagne fra 1996

Siste tilskudd til hans vinøse portefølje er en champagne litt utenom det vanlige. Druene i vinen ble plukket så langt tilbake som i 1996, et svært godt år i Champagne. 5131 flasker med akkurat denne foredlede druesaften ble av ulike årsaker imidlertid aldri sendt ut på markedet. De ble liggende innerst i en mørk kalkkjeller, helt til Alfsen kom i kontakt med champagnehuset. Han falt pladask for nettopp denne vinen, som var laget av 80 prosent Chardonnay og 20 prosent Pinot Noir. Uvanlig nok ga produsenten, Charles Heidsieck, den norske mat- og vinkjendisen lov til å sette sin signatur på etiketten, og selge den i sitt hjemland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GOD ÅRGANG: Alfsens ettertraktede champagne er fra 1996. Foto: Chaeos
GOD ÅRGANG: Alfsens ettertraktede champagne er fra 1996. Foto: Chaeos Vis mer

Det var da de første flaskene kom til Norge, og vineksperter og -anmeldere fikk smake på den, at han virkelig skjønte at han satt med et helt spesielt produkt mellom hendene.

- Folk var helt gærne. Vinen ble en snakkis. Jeg skjønte at den nok kom til å selge ganske greit, men ante ikke at alt skulle forsvinne på null komma null, forteller Alfsen.

Dugg for solen

For det var det som skjedde. 2500 champagneflasker à kr 550 forsvant som dugg for solen i løpet av 45 minutter. Vinmonopolets nettbutikk gikk ned for telling, og i kundesenteret var telefonkøene milelange. De som fikk tak i vinen gjorde det ved å sende e-post.

Klokken 10.00 var siste flaske solgt, og da hadde ikke et eneste vinmonopolutsalg fått lagt inn sine bestillinger. Tre restauranter hadde på forhånd fått bestille et begrenset antall flasker, ellers gikk alt ut til privatmennesker.

Drømmeanmeldelser før flasken ble lagt ut i salg gjorde selvsagt ikke saken bedre:

- Heller ikke jeg lyktes i å bestille min egen vin, og ble sittende med skjegget i postkassa, forteller Alfsen, som i nesten ti år har vært fast kokk og kommentator i TV Norges populære programserie Fire stjerners middag.

Han satte seg ved datamaskinen om morgenen på slippdagen for å bestille noen flasker. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort:

- Der var det helt kaos. Ingenting virket. Jeg skjønte ingenting. Polets app hadde også rakna. Å ringe kundesenteret kunne jeg bare glemme. Og plutselig begynte folk å ringe og sende meg sinte og sure meldinger om at de ikke fikk bestilt.

Polet tar grep

Fredag morgen slippes resten av de ettertraktede flaskene. Og denne gangen er Vinmonopolet bedre forberedt, lover pressekontakt Trond Erling Pettersen.

- ​I november hadde vi dessverre tekniske problemer rett i forkant av nyhetsslippet. Feilen hos oss ble bare forsterket av den store pågangen, spesielt rundt dette konkrete produktet, som hadde fått god omtale og stor oppmerksomhet.

Pettersen beklager det som skjedde. Han forteller at det ble en slags ond sirkel, siden mange kunder på grunn av Vinmonopolets tekniske trøbbel ikke fikk handlet slik de ville, og dermed startet enda flere sesjoner og spørringer i nettbutikken.

GODT FORBEREDT: Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet. Foto: Tommy Andresen /Vinmonopolet
GODT FORBEREDT: Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet. Foto: Tommy Andresen /Vinmonopolet Vis mer

- Det førte til slutt til at hele nettbutikken vår gikk ned. Da kontaktet mange kundesenteret vårt, der det dessverre raskt ble lang kø på telefon. Dermed måtte en rekke kunder ty til e-post som en nødløsning.

Løsningen denne fredagen er blant annet å begrense antall flasker per kunde:

IKKE I BUTIKK: Ingen butikker rakk å bestille Alfsens champagne ved forrige slipp. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
IKKE I BUTIKK: Ingen butikker rakk å bestille Alfsens champagne ved forrige slipp. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer

- I lys av erfaringene fra november håndterer vi det nye partiet av dette konkrete produktet på en spesiell måte. Kunder som har bedt om å bli varslet så snart produktet er på lager, vil få dette varselet når produktet er klart for bestilling. På slippdagen vil kundene få anledning til å handle i nettbutikken fra klokken 8 til 10, med en begrensning på 36 flasker per kunde. Deretter vil vi bruke to timer på å sjekke at kundebestillingene går som de skal, før butikkene får mulighet til å bestille produktet, forsikrer Pettersen.