JULEKALENDER: Te, sjokolade, øl og selvpakket fra polet. Her er julekalenderne for de aller største barna.
JULEKALENDER: Te, sjokolade, øl og selvpakket fra polet. Her er julekalenderne for de aller største barna.Vis mer

Gourmetjulekalendere for voksne:

Flere julekalendere allerede revet bort: - Voksne bruker opptil 1500 kroner

Øl, vin, lakris, konfekt og te: Her er årets mest smakfulle julekalendere for de aller største barna.

(Dagbladet): - Det har gått ganske hardt for seg.

Daglig leder på Gulating ølbutikk på Grünerløkka i Oslo, Christoffer Gundersen, ler godt.

VENTELISTE: Gulatings mest eksklusive julekalender var utsolgt fra Grunerløkka-butikken før den kom, men det jobbes med å skaffe flere.
VENTELISTE: Gulatings mest eksklusive julekalender var utsolgt fra Grunerløkka-butikken før den kom, men det jobbes med å skaffe flere. Vis mer

Tidligere i høst bestilte han inn rundt tusen kalendere til to av Gulating-avdelingene i Oslo.

I oktober hadde de fått inn reservasjoner på over 300 kalendere, og den mest eksklusive av dem var utsolgt, før den kom i butikk, sier Gundersen til Dagbladet.

Det som begrenser tilbudet er rett og slett tilgang på enkelte av ølsortene. Nå prøver de å få tak i mer, slik at alle skal få.

ENDRINGER I TWIST-POSEN: Aprikos blir byttet ut med en fransk utfordrer, men det er ikke Aprikos som er minst populær blant folket. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer Vis mer

Prisen på kalenderne starter på rundt tusenlappen, og den dyreste ferdigpakkete, den som ble utsolgt på før den kom i butikk, koster i underkant av 1500.

De har også løsninger der du kan pakke selv, eller de kan lage på bestilling.

- Vi har blant annet fått forespørsler om alkoholfrie julekalendere og glutenfrie kalendere, sier Gundersen.

EN ØL OM DAGEN: 24 små håndverksøl i kalender hos Norgesgruppen koster 999 kroner.
EN ØL OM DAGEN: 24 små håndverksøl i kalender hos Norgesgruppen koster 999 kroner. Vis mer

Du trenger heller ikke dra til spesialbutikker for å få en øljulekalender. NorgesGruppen har en julekalender med 24 forskjellige håndverksøl. Akkurat hvilke som er i kalenderen er hemmelig, men det er øl fra sju ulike bryggerier i inn- og utland og sju av ølene er brygget spesielt for denne kalenderen.

Det finnes også mange lokale varianter, blant annet fra Horten Mikrobryggeri. Vet du om flere, tips oss gjerne på vår Facebookside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En naturlig konsekvens

- Jeg ville blitt veldig glad for en julekalender med øl!

HYGGELIG: Runar Døving synes julekalendere er hyggelig, uansett alder. Foto: Høyskolen Kristiania
HYGGELIG: Runar Døving synes julekalendere er hyggelig, uansett alder. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

Professor Runar Døving ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania synes trenden med at også godt voksne teller ned til jul med kalendere som kan spises eller drikkes opp høres veldig hyggelig ut.

- I jula går vi inn i en overskudd- og kose-seg-sfære. Vi skal unne oss noe ekstra for å overleve mørketiden, og da er kvalitet i mat og drikke en naturlig konsekvens i et samfunn som er så gjerrige til hverdags, sier Døving til Dagbladet.

Det å gi bort konsumvarer passer også fint i et miljøperspektiv, spesielt når vi gir bort varer som ville blitt konsumert allikevel.

Generelt ser han en dreining over mot konsumvarer og opplevelser når nordmenn skal gi hverandre gaver og oppmerksomhet.

DENNE TEMPERATUREN SKAL ØLEN HA: Innehaver av Ølakademiet, Jørn Tore Persen, sier at vi i Norge drikker ølet altfor kaldt. Se hvilken temperatur ølet egentlig bør ha før det drikkes. Video: Endre Vellene / DBTV / Dinside Vis mer Vis mer

- Handelsstanden får hele tiden skylden for det økte forbruket før jul. Det synes jeg dypt urimelig, for det er etterspørselstyrt, sier Døving.

Infantilisering av samfunnet?

- Hvorfor kjøper vi adventskalendere til voksne - og barn for den saks skyld? Kulturforsker og dr.philos Virginie Amilien ved SIFO har ikke forsket på tradisjonen med julekalendere, men synes den er spennende fra et forbruksperspektiv og munner til mange spørsmål. Er det tradisjon? En endring i tradisjon? En innovasjon som bygger på markedsføring? Egen vilje? Og ikke minst: hvem gir til hvem, og hvorfor?

Hun peker på diskusjonen om infantilisering av samfunnet, sist aktualisert av filosofen Michel Onfray i Frankrike.

- Dette kan være et fint verktøy å tenke med, til tross for at filosofenes syn på andre som barnslige ikke er noe nytt, sier Amilien.

Hun viser både til at de gamle greske filosofene klaget over den yngre voksne generasjonen som var både lat og barnslig, og til at sparksykkelen kan betraktes som barnelek, men også som transportmiddel. Med andre ord er det ikke det vi bruker og kjøper og senere avhender (det vil si forbruksvarer generelt, enten om det er sparksykkel eller julekalender) som gjør oss barnslig , men hvordan og hvorfor vi gjør det, sier hun.

Voksne julekalender kan også knyttes til ambivalensen mellom ungdom- og voksen tid. Endring i livets faser og tvetydigheten denne innebærer er også relevant i andre forbrukssammenhenger. Skillet viskes ut, blant annet i klesbransjen.

- Tidligere SIFO-forskning har vist at klær markedsføres som voksne klær til barn, og barn brukes for å vise frem voksne klær.

Gjør-det-selv fra polet

Voksent er imidlertid innholdet i flere av de nye julekalenderne. Flytende julekalendere har blitt svært populært i både inn- og utland.

Gjør-det-selv-kalender fra Vinmonopolet: 159 kroner uten innhold.
Gjør-det-selv-kalender fra Vinmonopolet: 159 kroner uten innhold. Vis mer

I Europa og USA finnes et stort utvalg med mer spesialiserte julekalendere, der man kan få 24 (eller 25, alt ettersom) smaker av vin, musserende vin, øl, whisky eller gin.

Vi har ikke funnet noen tilsvarende i Norge, men på Vinmonopolet kan du sette sammen din egen.

- Vi lanserer ikke noen «ferdigpakket» julekalender, men vi kan i år for første gang tilby en julekalender i form av gaveemballasje, forteller Trond Erling Pettersen, pressekontakt i Vinmonopolet.

Gjør-det-selv-løsningen er en stor kasse med 24 mindre esker, som skal passe til ulike varianter av småflasker, men de kan selvsagt fylles med hva som helst.

- Vi blir veldig glade dersom kundene velger å fylle flere av lukene med noen av våre gode alkoholfrie produkter.

Om du ønsker å gjøre det selv, finnes det ulike ferdigløsninger for pakkekalendere i flere butikker, som Nille, Flying Tiger, Søstrene Græne et cetera. Noen har esker, andre poser.

JULEKALENDER PÅ FLASKE: Ser du godt etter på årets jubileumsakevitt fra Gilde, kan akevittelskere telle ned til jul på sin helt egen måte. Flaska er den siste som Halvor Heuch står bak, og han har også lagt inn en liten hilsen på flaska. Foto: Per Ervland
JULEKALENDER PÅ FLASKE: Ser du godt etter på årets jubileumsakevitt fra Gilde, kan akevittelskere telle ned til jul på sin helt egen måte. Flaska er den siste som Halvor Heuch står bak, og han har også lagt inn en liten hilsen på flaska. Foto: Per Ervland Vis mer

Tekalender

Mens noen jubler ved tanken på 24 øl eller slurker akevitt i desember, passer ikke det for alle.

Flere produsenter og forhandlere har nå julekalendere med te. Danske A. C Perchs tehandel har to varianter: En med 24 forskjellige smaker til 499 kroner, og en adventskalender med fire teblandinger, en til hver uke før jul, til 370 kroner.

SNART UTSOLGT? Tekalenderne fra Pukka flyr ut av butikkhyllene.
SNART UTSOLGT? Tekalenderne fra Pukka flyr ut av butikkhyllene. Vis mer

Pukka te har en tekalender med en ny pose økologisk te hver dag i desember. Disse er svært populære. Det er ikke bare ølkalenderne som blir fort utsolgt, Pukka-kalenderne er svært populære, og er allerede utsolgt fra en rekke av Menys butikker, ifølge Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i Meny.

Det finnes også en rekke ulike tekalendere, for deg som vil bruke desember på å prøve noe nytt, blant annet fra The English Tea Shop, Nute og Teministeriet.

Disse fås kjøpt i ulike interiørbutikker, jernvarer, kjøkkenutstyrsbutikker og klassiske gavebutikker.

Gourmetkalendere

For dem som har lyst på noe søtt, men synes at Kinder-sjokolade og Smarties blir litt barnslig på smak finnes et herlig utvalg av gourmetkalendere.

JULEKALENDER FOR TO: Fra danske Summerbird.
JULEKALENDER FOR TO: Fra danske Summerbird. Vis mer

Danske Summerbird har fire forskjellige julekalendere: En til barn, til drøye 250 kroner, og to sjokoladekalendere for voksne, en med én sjokolade og en med to sjokolader i hver luke, 3-400 kroner og en kommodevariant (her er det mulighet for refill) til drøye 500 kroner.

Lakriskongen Bülow har også en rekke julekalendere, både en klassisk variant til 450 kroner, og en luksusvariant til tusenlappen.

Både Summerbird og Lakrids by Johan Bulow har egne utsalg på Steen & Strøm i Oslo, men selger også fra utvalgte delikatessebutikker rundt omrking i landet. Et stalltips er å prøve der om du er interessert i en av disse, for disse kalenderne er populære og blir fort utsolgt.

TRØFFEL: Pascals julekalender kommer også i en glutenfri og nøttefri variant, uten ekstra tillegg i prisen.
TRØFFEL: Pascals julekalender kommer også i en glutenfri og nøttefri variant, uten ekstra tillegg i prisen. Vis mer

Populære er også de enda mer eksklusive kalenderne fra to av våre beste konditorer og sjokolademakere; Pascal og Sverre Sætre.

Sverre Sætre, hvis sjokoladekalender vant vår test av gourmetkalendere for voksne et par år tilbake, kommer med tre julekalendere i år: en liten, som rett og slett er en liten konfektboks, til 285 kroner, en stor juletreformet kalender for to til 795 kroner og en jubileumskalender - også denne for to - til 950 kroner.