SJOKOLADECHIPS: Sørlandschips lanserer et potetgull med smak av havsalt, sjokolade og karamell, men hvordan fungerer den kombinasjonen? Vi har spurt folk på gata om deres mening. Video/redigering: Ørjan Ryland / Reporter: Lars O Gulbrandsen Abonner gjerne på Dagbladet Mat for oppskrifter, tester, r... Vis mer

Potetgull med sjokolade

Folk på gata hyllet og slaktet det nye potet­gullet med sjoko­lade: - Åh! Jeg må ha litt til

- Smash har banet veien for nyheten, mener markedsekspert Runar Døving.

(Dagbladet) I går kunne Dagbladet avsløre hvilke snacksnyheter som snart dukker opp i butikken din. Blant nyvinningene er Sørlandschips' variant med smak av sjokolade, karamell og havsalt.

Folk på gata er delte i oppfatningen om smaken på det nye produktet, i hvert fall hvis man skal tro folkemeningen ved Hasle Senter i Oslo i går.

Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania synes den nye lanseringen virker som en interessant idé:

- Sjokoladetrekk på kjeks er eldgammelt, og Smash har banet vei med krønsja mais. Men jeg har aldri hørt at man har blandet sjokolade og potet før, medgir Døving overfor Dagbladet.

- Hva må til for at Sørlandschips skal lykkes?

EKSPERT: Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania
EKSPERT: Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania Vis mer

- Første bud er at det smaker godt. Fra før av har man nok av eksempler på at noe scorer høyt i testlaboratoriet, men faller gjennom i møte med markedet. Men i motsetning til skjebnen som møtte laksepølsa for noen år siden, er det her snakk om å blande to typiske belønningsprodukter. Folk vet at sjokolade og chips er syndig, fetende og godt! Og vi vil fortsette å belønne oss når det er helg. Likevel er Sørlandschips helt sikkert oppmerksomme på utfordringene: Kun ti prosent av nye produkter lykkes i markedet, understreker den anerkjente professoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvilket produkt venter du selv på at skal dukke opp i matbutikken?

- Det forundrer meg at voksne mennesker med millionlønn fortsatt lar seg avfinne med matpakker fylt med kneippbrød med svett gulost. Hvorfor skal vi vente til helgen med å spise god mat? I Sverige og Danmark lager de høye smørbrød til lunsj på hverdager; vi har fortsatt mye å lære fra utlandet, mener Runar Døving.

EKSPERT: Forsker Annechen Bahr Bugge ved SIFO
EKSPERT: Forsker Annechen Bahr Bugge ved SIFO Vis mer

Økende interesse for sjokolade

Forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO konstaterer at de aller fleste nordmenn har spist søtsaker, sjokolade eller snacks i løpet av de siste sju dagene:

- Selv om alle vet at det er usunt, er snacks en sentral del av kostholdet for oss nordmenn. Sjokolade har faktisk en viss økende interesse blant forbrukerne. Over halvparten spiser sjokolade en gang i uka eller oftere, svakt økende tendenser, men aller viktigst er at Sørlandschips her gjør noe vi kjenner igjen fra forskningen: For motematen handler om å tilby denne gruppen litt sjokkerende smakskombinasjoner: I så måte passer det å blande sjokolade og potetgull, sier Bahr Bugge.

Motemat handler om å tøye grenser mellom spiselig og uspiselig, tilby nye og uvante ingredienser og smakskombinasjoner. Selv om sjokolade og salt kjeks ikke er helt nytt, er chips med sjokolade mer uvant.

Fristende

Pål Silseth er leder for Norsk Kundebarometer ved BI og partner i Barcode Intelligence AS. Han gleder seg til å teste det nye produktet:

POSITIV: Pål Stilseth mener det nye potetgullet har alle muligheter til å lykkes. Foto: BI
POSITIV: Pål Stilseth mener det nye potetgullet har alle muligheter til å lykkes. Foto: BI Vis mer

- Rent personlig tenker jeg at det høres spennende ut og det frister å teste produktet. Tar jeg på meg faghatten så tenker jeg at det er mye som skal klaffe for at dette skal bli en hit. Det finnes mange alternativer å velge mellom innenfor produktkategorien snacks og mange av oss er jo vanedyr. Det kan ta tid før folk endrer atferd.

- Hva tenker du om å blande sjokolade og chips?

- Kombinasjon av ulike kategorier kan være spennende og vanskelig. Det som er avgjørende er at kategoriene passer sammen. Sjokoladepizza ble ingen hit, og heller ikke laksepølse for eksempel. Smakene må passe sammen og produktet bør samtidig framstå som attraktivt for kundene. Hvis vi tenker at dette umulig kan passe sammen, så vil mange også vegre seg mot å prøve. Ser vi på «sjokoladechips» så blir jo det en blanding av søtt og salt, noe som faller i smak hos mange. I så måte er det sannsynlig at produktet kan treffe godt. Vi har jo allerede snacksposer hvor sjokolade og nøtteblanding er i samme pose, og så har Smash lyktes godt. Smash kan jo til en viss grad sammenliknes (salte maiskjerner dekket av sjokolade red.anm.).