PÅ TOKT: Planen var at cruiseskipene «Pacific Princess» og «Sapphire Princess» skulle plukke opp et halvt tonn med skipsproviant på kaien i Bergen. Slik gikk det ikke. Her er «Sapphire Princess» på vei ut Geirangerfjorden i juni.
Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
PÅ TOKT: Planen var at cruiseskipene «Pacific Princess» og «Sapphire Princess» skulle plukke opp et halvt tonn med skipsproviant på kaien i Bergen. Slik gikk det ikke. Her er «Sapphire Princess» på vei ut Geirangerfjorden i juni. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpixVis mer

Måtte destruere hundrevis av kilo kjøtt:

Før cruiseskipet la til, slo Mattilsynet til: - Måtte brenne opp passasjerenes mat

Mens amerikanske turister inntok Bergen, måtte kokkene i byssa på Pacific Princess finne ut hvordan de skulle få tak i nytt kjøtt.

Cruise er drømmeferien for mange: Foruten å besøke spennende storbyer, kan du som oftest velge og vrake mellom deilig mat. Men befant du deg om bord på cruiseskipene Pacific Princess og Sapphire Princess - som begge besøkte norskekysten i 2018 - hadde det for kokkene om bord vært en fordel om alle hadde vært vegetarianere eller veganere.

PÅ MENYEN: En menneskelig feil gjorde at et halvt tonn med mat måtte destrueres i Norge, tiltenkt to amerikanske cruiseskip. Foto: Princess Cruises
PÅ MENYEN: En menneskelig feil gjorde at et halvt tonn med mat måtte destrueres i Norge, tiltenkt to amerikanske cruiseskip. Foto: Princess Cruises Vis mer

For uten at passasjerene oppdaget noe som helst, måtte nemlig nær et halvt tonn med kjøtt til gjestene om bord destrueres - som følge av Mattilsynets grensekontroll-inspeksjon. Hendelsen blir først kjent gjennom Dagbladets artikkel i dag:

- Ja, det stemmer at vi fant skipsproviant til disse to skipene som ikke hadde helsesertifikater og ikke var meldt inn til grensekontroll. Og da er reglene krystallklare: Vi måtte konfiskere innholdet i containeren fordi opprinnelsen til kjøttproduktene ikke kan dokumenteres. Når opprinnelsen er ukjent, kan disse produktene utgjøre en fare for folkehelsa og fare for spredning av smittsomme dyresykdommer som kan utgjøre en stor fare for norsk næring, forteller grenseveterinær Joachim Rummelhof Johnsen.

Han legger til:

- Det er alltid synd når mat må destrueres, men her må dyrehelsa og folkehelsa komme først.

Avviste kjøtt, ost og kongereker

Grenseveterinæren i Mattilsynet og fagansvarlig ved grensekontrollen Oslo havn foretok kontrollen av containerne fylte med mat til Pacific Princess og Sapphire Princess. Innen slutten av denne måneden måtte speditørfirmaet i Bergen oppfylle vedtaket om å destruere 469,4 kilo kjøtt av merket Savoy Choice Beef. Verdien er ikke kjent.

INSPEKSJON: Grenseveterinær Joachim R. Johnsen og kollegene kontrollerer importerte varer, som her et parti med tunfisk til EU/EØS-markedet.
INSPEKSJON: Grenseveterinær Joachim R. Johnsen og kollegene kontrollerer importerte varer, som her et parti med tunfisk til EU/EØS-markedet. Vis mer

Ytterligere to inspeksjoner av maten til cruiseskipet Pacific Princess, medførte ytterligere avvisninger av alt fra mozzarellaost fra USA til kongereker fra Vietnam.

Når animalske produkter ankommer fra utlandet, skal veterinærsertifikat eller annen dokumentasjon i original versjon ledsage partiet. Grunnen til at det er krav og restriksjoner til import fra tredjeland, har sammenheng med at mange av disse landene har en vesentlig dårligere dyrehelsestatus og folkehelsestatus enn EU/EØS.

- Ved at vi på forhånd får innmelding og dokumentasjon og dermed vet hvilke varer som kommer fra de ulike landene, kan vi vurdere dyrehelsestatusen og folkehelsestatusen og ut fra det vurdere om transport over norsk landjord skal tillates eller ikke.

- Dette mangler her?

Søk i Norges beste oppskriftsbase her!

- Ja. Under kontroll av åtte containere med skipsproviant til disse to cruiseskipene, fant vi i halvparten av containerne varer hvor reglene ikke var fulgt. Vi vurderte regelbruddet som svært alvorlig. Avvisningen ble iverksatt umiddelbart, rett og slett fordi det anses som en høy risiko for dyrehelsa og folkehelsa. Det er er svært alvorlig når opprinnelsen til næringsmidler ikke kan dokumenteres, forteller Rummelhof Johnsen.

Containerne ble stoppet allerede ved ankomst Oslo havn, hvor de etter planen skulle videretransporteres til Bergen.

BESLAGLAGT: Kjøttessens fra Savoy Choice Beef var blant produktene som manglet helsesertifikat ved ankomst Norge.
BESLAGLAGT: Kjøttessens fra Savoy Choice Beef var blant produktene som manglet helsesertifikat ved ankomst Norge. Vis mer

- Etter som vi oppdaget produkter som ikke stemte overens med hva som var meldt inn om innholdet på forhånd, måtte vi endevende alle containerne. Dette er ofte en tidkrevende jobb, men også svært viktig - for vi kan ikke ta noen sjanser på at mat som kan utgjøre en risiko for mennesker og dyr i Norge, likevel kommer inn, understreker den svært rutinerte grenseveterinæren.

Menneskelig feil

- I disse tilfellene vedtok dere at 470 kilo med mat måtte destrueres. Hvordan løser kokkene om bord en slik utfordring, når ikke provianten venter på kaia i Bergen likevel?

- Vanligvis gjøres kontrollene av containerne minst ei uke før cruiseskipet ankommer Norge. Hvordan de praktisk løste at vi måtte brenne opp det som var ment som passasjerenes mat, vet jeg ikke. Kanskje de måtte gjøre om på menyen. En annen mulighet er at de kjøpte inn lokalt da skipet la til i Bergen, reflekterer Joachim Rummelhof Johnsen

NØYE: - Når en stikkprøve avslører feil, må vi endevende containeren, bekrefter Joachim Rummelhof Johnsen i Mattilsynet.
NØYE: - Når en stikkprøve avslører feil, må vi endevende containeren, bekrefter Joachim Rummelhof Johnsen i Mattilsynet. Vis mer

- Speditørfirmaet har fortalt at de ikke var klar over alt som befant seg i containerne, og at det absolutt ikke var meningen å smugle. Her har det rett og slett skjedd en menneskelig svikt hos vareeier som ikke har hatt komplett oversikt over de næringsmidler som skulle vært meldt inn på forhånd, sier veterinæren.

Speditørfirmaet GAC Norway opplyser til Dagbladet at de er rederiets agent i Norge, men aldri uttaler seg til media om kundenes aktivitet.

Dagbladet har ved flere anledninger vært i kontakt med Negin Kamali ved kommunikasjonsavdelingen i det amerikanske rederiet Princess Cruises, men de har valgt ikke å kommentere saken.

.