HEI, NORGE: De kjøpte en Kvikk Lunsj, fulgte turforslaget på sjokoladepapiret og kjøpte en ny som bestemt neste tur. Slik fikk Andreas Gregersen (t.v) og Christian Høkaas sett store deler av Norge. Foto: Privat
HEI, NORGE: De kjøpte en Kvikk Lunsj, fulgte turforslaget på sjokoladepapiret og kjøpte en ny som bestemt neste tur. Slik fikk Andreas Gregersen (t.v) og Christian Høkaas sett store deler av Norge. Foto: PrivatVis mer

De lot Kvikk Lunsj-papiret bestemme hvor de skulle dra på tur:

For fem år siden fulgte kameratene kartet på sjokolade-papiret. Nå er de tilbake

Andreas og Christians elleville tur på kryss og tvers av Norge er blitt film.

(Dagbladet): - Vi hadde ikke tursko engang. Tøyskoene ble veldig våte, men vi så utrolig mye fint og fikk våre klare Norges-favoritter. Vi angrer ikke et sekund, sier Andreas Gregersen (26), den ene av to «Kvikk Lunsj-kamerater», som helt uten sponsing la ut på en ellevill Norges-tur dit sjokoladepapiret befalte.

Tursjokolade

Andreas og kompisen Christian Høkaas (27) la ut på sin originale Norges-tur for fem år siden i år. De fikk mye oppmerksomhet og ble omtalt i Dagbladet.

TURSTART: Den originale turen er nå dokumentert. I første episode går turen til Alta. Episoden bærer preg av at de ikke var særlig bevandret i verken turgåing eller Finnmark. Vis mer Vis mer Vis mer

De to kameratene startet med å kjøpe en Kvikk Lunsj på deling og kikket på papiret. Hvor skulle de dra? Til Alta, var svaret.

- Kvikk lunsj er veldig norsk, så vi timet oss inn mot nasjonaldagen. 17. mai åpnet vi den første sjokoladen. 18. mai dro vi, forteller Andreas.

VÅTT: Tøysko er ikke tingen på snø. Det vet de nå. Foto: Privat
VÅTT: Tøysko er ikke tingen på snø. Det vet de nå. Foto: Privat Vis mer

Reglene var enkle: Sjokoladepapiret skulle bestemme. Etter hver tur skulle de kjøpe en ny Kvikk Lunsj. Dit sjokoladen befalte, måtte de dra. I alt fantes 14 mulige turer på pakkene. Skulle de få det samme turforslaget flere ganger, kunne en av turene gås to ganger.

To Norges-favoritter

De trosset dårlig fottøy, manglende orienteringsevne (gikk seg vill to ganger) og flom, men synes det ble «en gøyal tur». Den største overraskelsen var området rundt Sandnes.

- Vi gikk til Dalsnuten og ble veldig begeistret. Vi ante ikke hvor flott det var der. Området rundt Alta i Finnmark var også en stor opplevelse, forteller gutta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dokumentasjonen de hadde lovet seg selv har latt vente på seg.

SEIER: Her er gutta tilbake på Oslo S etter det elleville stuntet. Foto: Agnete Brun
SEIER: Her er gutta tilbake på Oslo S etter det elleville stuntet. Foto: Agnete Brun Vis mer

- Vi har hele tida tenkt at «den filmen må vi få ferdig». Den er jo beviset for at vi gikk alle de kilometerne, sier Andreas.

De har holdt fansen varm ved å legge ut småklipp på turens egen Facebook-side kalt «Norge i rødt, gult og grønt».

Filmen ferdig

Nå er seks episoder om alt det rare, fine og ergerlige som skjedde underveis lagt ut på You Tube.

- En veldig god følelse, sier Andreas, den gang portør, nå frilans tekstforfatter og regissør. Sjokoladekamerat Christian har på sin side forlatt lekebutikkjobben og tar en master i filmvitenskap ved NTNU i Trondheim.

- Det eneste dumme er at mange tror filmen er sponset. Det er den ikke. Vi hadde lyst til å gjøre dette uten støtte.

- En utrolig kul idé, men vi har igjennom mange år fokusert på samarbeidspartnere som DNT og Skiforeningen, i stedet for å investere i enkeltpersoner, sier Katrine Lauritzen, markedsansvarlig for Kvikk Lunsj i Mondelez, selskapet som står bak Freia sjokolade.

FLAKS: Christian hadde brukt et døgn på å impregnere militærstøvlene sine to år tidligere, da han var i garden. Det kom godt med. Foto: Privat
FLAKS: Christian hadde brukt et døgn på å impregnere militærstøvlene sine to år tidligere, da han var i garden. Det kom godt med. Foto: Privat Vis mer

Påskesjokoladen

Siden de to la ut på tur, har sjokoladen fått fjellvettregler på utsida av sjokoladepapiret. Fremdeles er det turgåing produsenten vil at vi skal knytte til sjokoladen som inntok Norge i 1937 og som mange forbinder med skiturer, spesielt i påsken.

TUR: Slike turer er det Kvikk Lunsj-produsenten Freia/Mondelez vil at du skal forbinde med sjokoladen, som egentlig er kopi av en utenlandsk sjokolade, men har vært regnet som typisk norsk siden 1937. Foto: Thomas Rasmus Skaug
TUR: Slike turer er det Kvikk Lunsj-produsenten Freia/Mondelez vil at du skal forbinde med sjokoladen, som egentlig er kopi av en utenlandsk sjokolade, men har vært regnet som typisk norsk siden 1937. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Ski var ikke aktuelt for de to sjokoladekameratene, som i alt reiste 6200 kilometer på kryss og tvers, fra Alta i nord til Stavanger i sør. De var aktive daglige, men spiste ikke mer Kvikk Lunsj enn den som bestemte neste tur.

Ikke så gode på å reise

De brukte rundt 20 000 kroner hver på turen. Det var det verdt, synes de.

Turen ble fordyret av at de ikke kunne kjøpe billetter til god pris lang tid i forveien. Så snart de hadde åpnet en pakke, dro de videre, med tog, fly eller buss. De burde visst at de kunne fått ungdomsbillett på SAS og forberedelsene var dårlige. Det innrømmer de. De lærte at tøysko på snø fungerer dårlig. Å legge igjen regntøyet på hotellet er heller ikke lurt.

- Vi er ikke så gode på å reise. Alt sånt gjør det morsomt. Når vi gjør dumme ting, pleier vi å trøste hverandre med at det iallfall blir bra TV.

Opplevelsene til guttas turer finner du her finner du her.