TIER: Halvparten av norske kommuner dropper å spørre beboere på sykehjem om hvordan de har det. Samtidig scorer sykehjem dårligst på tilfredshet i undersøkelser om nordmenns tilfredshet med offentlige tjenester. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge/ NTB SCANPIX
TIER: Halvparten av norske kommuner dropper å spørre beboere på sykehjem om hvordan de har det. Samtidig scorer sykehjem dårligst på tilfredshet i undersøkelser om nordmenns tilfredshet med offentlige tjenester. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge/ NTB SCANPIXVis mer

Halvparten av norske kommuner lager ikke brukerundersøkelser:

Forbrukerrådet slår alarm om norske sykehjem: - Halvparten lar ikke de eldre komme til orde

Beboerne er høflige og klager ikke. - En svak gruppe som ikke blir hørt, mener Forbrukerrådet.

(Dagbladet): - Hvis ingen i familien er fornøyd med maten jeg lager, er det lurt å høre med dem hva de liker og ikke liker å spise. Det samme bør vel gjelde på et sykehjem, sier Anne Kristin Vie, fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet.

Spør ikke de eldre

252 kommuner av landets 428 kommuner rapporterer i år at de gjorde brukerundersøkelser for 2016, ifølge tall fra SSB (Kostra). Det er en forbedring på kun fire kommuner fra fjorårets tall.

SLÅR ALARM: Eldre på sykehjem er en sårbar gruppe. Ikke alle våger å si rett ut hva de mener. Mange tier i årevis med sine synspunkter fordi kommunene ikke lager brukerundersøkelser, sier fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer

- At bare en av to norske kommuner tar seg bryet med å undersøke hvordan beboerne har det, er for dårlig. Hvis kommunene ønsker et fullstendig bilde av kvaliteten på omsorgen, må de gjennomføre anonyme undersøkelser, sier Vie til Dagbladet.

KUNNSKAP: - Det finnes mange kilder til kunnskap om kommunale tjenester. Brukerundersøkelser er bare en vei å gå, sier Åse Laila Snåre, avdelingsdirektør for helse og velferd i KS. Foto: KS Vis mer

- Å si at kommunene ikke bryr seg bare fordi de ikke bruker et spesielt verktøy er helt feil, sier Åse Laila Snåre, avdelingsdirektør for helse og velferd i KS, kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon.

- Det er ikke automatisk slik at kommunene mangler kunnskap hvis de ikke gjennomfører systematiserte brukerundersøkelser. Det finnes en rekke andre metoder for å måle hvordan tjenestene virker.

Snåre mener lokalt tilsyn, eldreråd og løpende dialog med brukerne er gode alternative kilder til kunnskap.

- Jeg sier ikke at ingenting kan forbedres, men jeg føler meg trygg på at norske kommuner er innstilt på å gi gode tjenester og skaffe seg kunnskap om hvordan de virker, sier hun.

Sårbare og høflige

Anne Kristin Vie viser til at de som får plass på sykehjem nå er sykere enn sykehjemsbeboere var tidligere.

SÅRBAR GRUPPE: Eldre ønsker å være høflige, takknemlige og ikke til bry. Det kan være vanskelig å kommunisere ønsker eller klage på noe muntlig, sier hun. Foto: Heiko Junge / SCANPIX Vis mer

- Mange er i en situasjon der de må be om hjelp til det meste. De ønsker å være høflige, takknemlige og ikke til bry. Det kan være vanskelig å kommunisere egne ønsker eller klage muntlig, sier hun.

Tar hensyn til «verten»

Vie kaller sykehjemsbeboere en sårbar gruppe og sammenlikner situasjonen deres med å være gjest hos noen.

- Selv om vi ikke liker maten, sier vi det jo ikke rett ut til verten.

LITEN BEDRING: Over halvparten av 200 sykehjem lar det gå mer enn elleve timer mellom kveldsmat og frokost, selv om dette er i strid med Helsedirektoratets retningslinjer. Foto: GORM KALLESTAD/SCANPIX Vis mer

Også pårørende kvier seg for å klage eller påpeke forhold ved sykehjemmet, mener direktør Vie i Forbrukerrådet.

- Mange foretrekker å fylle ut skjema og svare anonymt. En skriftlig spørreundersøkelse kan avdekke viktige forhold som ellers ikke kommer fram, sier hun.

Statssekretær Frode G. Hestnes i Helse- og omsorgsdepartementet er tross alt glad for at mer enn halvparten av landets kommuner gjennomfører brukerundersøkelser.

- Jeg håper enda flere kommuner vil gjøre dette fremover. Vi trenger mer systematisk arbeid for å involvere brukerne, sier han til Dagbladet.

Snåre avviser ikke verdien av brukerundersøkelser, men minner om at opp til 80 prosent av beboerne på et sykehjem kan være demente.

- Det finnes andre måter å skaffe seg informasjon på. Vi holder blant annet på å bygge opp et kommunalt pasient-og brukerregister som vi har stor tro på , sier hun.

Nordmenn minst fornøyd med sykehjem

Innbyggerundersøkelsen (DIFI) viser at nordmenn er minst fornøyd med sykehjem blant offentlige tjenester. Forbrukerrådet mener kommunene risikerer å bruke krefter til ingen nytte ved å droppe brukerundersøkelser.

- Kommunene må begynne å spørre om hva som er bra og dårlig på sykehjemmet. Der ligger nøkkelen til bedre tjenester, sier hun.

VET IKKE: Mange eldre tier om hva de tenker om omsorgen de får. Foto: SCANPIX Vis mer

Nord-Norge dårligst

Nord-Norge utmerker seg i negativ retning når det kommer til brukerundersøkelser på sykehjem. Bare fire av 19 kommuner gjennomførte beboerundersøkelser i fjor og året før.

LYTTE: De eldre må lyttes til, men det kan skje på mange måter, mener statssekretær Frode G. Hestnes i Helse- og omsorgsdepartementet. Foto: ANTIDOPING NORGE Vis mer

Oslo er blant kommunene som gjennomfører undersøkelser.

Der følges en modell med gruppesamtaler med beboere som er kognitivt sterke.

I fjorårets undersøkelse blant beboere og pårørende med tilknytning til et 40-talls sykehjem i og utenfor Oslo, svarer åtte av ti at de er fornøyd med sykehjemmet.

De pårørerende er mindre fornøyd enn beboerne på enkelte områder, for eksempel med tannstell.

Mens de eldre stort sett er tilfredse på dette området, er fire av ti pårørende (40 prosent) fornøyd med hjelpen.

Å lytte til dem det angår handler om mer enn spørreundersøkelser, mener Statssekretær Frode G. Hestnes i Helse- og omsorgsdepartementet. Kommunene må legge til rette for at tjenestene kan tilpasses den enkeltes behov og ønsker.

- De som arbeider med eldre spør det viktigste spørsmålet av dem alle: Hva er viktigst for deg? Denne måten å tenke på er på vei inn i den norske eldreomsorgen, sier han.