LITE SØVN: Sover du for lite kan dette hormonet, her laget som 3D-modell,P være årsaken til at du går opp i vekt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
LITE SØVN: Sover du for lite kan dette hormonet, her laget som 3D-modell,P være årsaken til at du går opp i vekt. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Forsker: Slik legger man på seg av lite søvn

Mangel på søvn kan være grunnen til ekstrakiloene.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Det er godt dokumentert at søvnmangel forstyrrer appetittregulerende hormoner, og at det er en sammenheng mellom søvnlegde og BMI, sier søvnforsker og professor ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen.

Han har sammen med andre forskere studert søvn og overvekt i flere studier: en på barn, en på ungdom og en på voksne.

Ifølge Pallesen gir søvnunderskudd økning i det appetittstimulerende hormonet ghrelin og nedgang i leptin; et appetittdempende hormon.

- Det antas også at lite søvn gir flere våkne timer å spise, samt at lite søvn nedsetter motivasjonen og overskuddet til å trene, sier han.

Ingen tvil

- Det er ingen tvil om at dårlig søvn ofte fører til usunne matvaner, med økt inntak av energitett, usunn mat og økt risiko for overvekt og fedme, sier Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt, Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn