NY LOGO: Grid design har formgitt Synnøve Findens nye logo. Vi har bedt designeksperter kommentere den. Foto/illustrasjon: Synnøve.
NY LOGO: Grid design har formgitt Synnøve Findens nye logo. Vi har bedt designeksperter kommentere den. Foto/illustrasjon: Synnøve.Vis mer

Synnøve Findens nye logo:

- Føyer seg inn i en fin rekke av andre figurer, som Stupedama, Sundagutten og Stratoskua

Historisk satsing fra meieriet.

Det er ikke mange tiåra siden Synnøve Findens gulost fant veien til butikkhyllene, men i dag er den for mange like selvsagt på et frokostbord som Norvegia eller Jarlsberg.

At osteprodusenten også var tidlig ute med proteinrike yoghurter og kaldpresset juice er ikke like kjent, men det har selskapet tenkt å gjøre noe med.

Når de nye produktene når hyllene i årets første dagligvareslipp i midten av februar, er mange av dem med ny logo; en budeie i firsprang, med melkespannet på slep.

- Vi kaller vår nye logo «Synnøve som tar spranget», sier Mikkel Haugstveit, kategorisjef i Synnøve Finden.

Synnøves oster vil få nytt design, men flere av de andre produktene vil oppdateres med ny logo.

Jaget spion med piasavakost

Historien om Synnøve Finden er mer en lyse lokker, fagre fjorder og trange viker. Synnøve var jenta som utdannet seg som meierist, og dro fra hjembygda Finden til hovedstaden Kristiania.

SYNNØVE FINDEN: Det var en tøff kvinne som ga navnet sitt til meieribedriften.
SYNNØVE FINDEN: Det var en tøff kvinne som ga navnet sitt til meieribedriften. Vis mer

Der flyttet hun sammen med Pernille Holmen og hennes datter, og i 1928 startet de ysteriet Synnøve Finden. De startet med pultost, og Synnøve utvidet sortimentet sakte, men sikkert.

Å jobbe på Synnøve Finden-fabrikken var ikke særlig lukrativt, men de to gründerne sørget for at de ansatte fikk bo gratis, og nok å spise.

Synnøve var hardere når det kom til å passe på sine oppskrifter og firmahemmeligheter, og hun lot seg ikke pille på nesa.

Det går fortsatt gjetord om hvordan hun jaget en «spion» fra Norske Meierier på dør med en piasavakost.

Synnøve har også tatt noen flere sprang på veien.

- Vi tok tok over et meieri i Alvdal i 1995 - da var det 12 ansatte der, og satt i gang produksjon i 1996. Da ble vi den første landsdekkende konkurrenten til Tine på gulost, sier Haugstveit.

Den gangen brukte de cirka sju millioner liter melk i året. Nå har meieriet på Alvdal 120 ansatte, og bruker 100 millioner liter melk årlig.

Hylleplassering viktigere enn logo

Runar Døving, professor ved Høyskolen Kristiania, underviser i forbrukersosiologi og gastronomi. Han forteller at det generelt frarådes å skifte logo, men det finnes unntak.

- Tommelfingerregel nummer én er at det tar veldig mye tid, og koster mye penger. Årsaken er ofte at man har fått ny toppledelse, særlig ny markedsdirektør, sier Døving til Dagbladet.

Han tror heller på «Aftenposten-metoden»; å gjøre jevnlige små justeringer på logoen uten at forbrukerne nødvendigvis legger merke til det. Han trekker også fram Kvikk Lunsj som en merkevare som nesten umerkelig moderniserer logoen sin.

Synnøves nye logo er gjenkjennbar, men over grensen for hva som kan kalles en justering. Men det kan selskapet tillate seg, mener Døving, for er det én ting som er viktigere enn logoen, er det hylleplassering.

- Da Synnøve kom inn som en utfordrer til Tine, hjalp det butikkjedene å presse prisene hos meierigiganten som tidligere hadde monopol. Det er ingen som har hatt en lettere vei inn i butikkhyllene enn Synnøve, sier Døving.

Karakterdrevet med egen personlighet

Simen Grankel, kreativ leder i Dinamo Design, liker godt den nye logoen.

- Dette var fine saker. Jeg kjenner i skrivende stund ikke bakgrunnen for redesignet, men det er gøy å se en så frisk og enda mer karakterdrevet profil, sier Grankel til Dagbladet.

- Det ser ut som budeia Synnøve nå skal lades med mer egen personlighet og holdning, mer aktiv og bevegelse. Den gamle profilen er jo mer statisk og detaljert.

Han synes Synnøve føyer seg inn i en fin rekke av andre figurer, som Stupedama, Sundagutten og Stratoskua.

- Det virker som et friskt grep, og det blir spennende å se om den nye figuren blir dramatisert og leveliggjort framover.

Også Døving liker logoen godt.

- Den er stilig, litt frisk og litt retro. Det er en budeie med syvmilssteg, og det gjør den litt tøff. Hun er frisk, og vil appellere til mange. Dette er en veldig ren og fin logo med nydelige linjer. Særlig fletta er bra!

Historisk reklamesatsing

Nøyaktig hvor mye Synnøve har brukt på å utvikle logoen vil ikke Haugstveit røpe, men han legger ikke skjul på at firmaet har lagt store ressurser inn i moderniseringen av logoen.

- I år satser vi historisk mye i media, og vil bruke 20 millioner kroner på å gjøre «nye Synnøve» kjent, sier han til Dagbladet.