UKEMENY PÅ DØRA: Det er mange som vil levere middag hjem til deg. I høst blir det enda mer fleksibelt. Illutrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
UKEMENY PÅ DØRA: Det er mange som vil levere middag hjem til deg. I høst blir det enda mer fleksibelt. Illutrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Nye matkasser 2017

Fra i dag blir matkassene helt annerledes: Gigantene gir etter for det nye kundeønsket

Brødboksen med middagsmat, Kolonihagen med matpakkeabonnement og superfleksibel matkasse fra Nettmat og Adams matkasse.

(Dagbladet): Brå start på høstsemesteret?

Matkasseleverandørene står i kø for å levere mat på døren din, og rabattene sitter løst rundt skolestart, spesielt for nye kunder - eller på nye kasser.

Det virkelig nye i høst er at det er du som kunde som bestemmer. Fleksibiliteten har aldri vært større.

Tre trender

FORT, SUNT OG FLEKSIBELT: Dette er de tre trendene som peker seg ut i matkassemarkedet, forteller Adam Bjerck. Foto: Kind / Adams Matkasse
FORT, SUNT OG FLEKSIBELT: Dette er de tre trendene som peker seg ut i matkassemarkedet, forteller Adam Bjerck. Foto: Kind / Adams Matkasse Vis mer

Ser vi på matkassemarkedet samlet er det tre store trender som peker seg ut.

- Vi ser at fokus på lokalmat, økologi og sunnhet bare øker og øker hos forbrukerne, sier Adam Bjerck hos Adams Matkasse.

- I tillegg vokser ekspressmat-segmentet i ekspressfart. Folk har dårlig tid, og da er det viktig at middagen går raskt å lage, samtidig som at den er sunn og gir godt med næring.

En siste trend er fleksibilitet. Både Adams Matkasse og Nettmat.no lanserer smågodtversjoner av middagskasser, der du selv kan plukke og sette sammen egen ukemeny.

- Slik vi har opplevd markedet i det siste, er dette veien å gå. Mange ønsker mer kontroll selv på hva de skal spise til middag, sier Tobias Bergo i Nettmat til Dagbladet.

Plukk og miks

Matkassene er satt sammen slik at det store flertallet skal like kombinasjonene, men hva om din smak ikke er som andres? Dersom du eller noen i din familie ikke er glad i for eksempel tomatiserte pastasauser, blir det fort en middag eller tre hver måned som ikke blir spist.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag lanserer Nettmat og Adams Matkasse middagskasser du selv kan sette sammen.

- Du kan selv bestemme hvilke matretter du ønsker å motta. Du velger en type matkasse med antall dager og personer, slik som før, men nå kan du enkelt bytte ut, ta bort eller legge til retter blant de vi har tilgjengelig, sier Tobias Bergo i Nettmat.

- Ønsker du ikke retter med svin, bytt ut svineretten med oksekjøtt. Litt trang økonomi en uke? Velg de fem billigste rettene.

Adams Matkasse lanserer kassen Velg & Vrak. Også her skal du kunne sette sammen din egen kasse, men prisen og antall middager er satt: Du betaler 999 kroner for tre middager til fire personer (halv pris i introtilbud).

- I Velg & Vrak vil det være syv nye retter å velge mellom hver uke, sier Kjetil Graver, administrerende direktør for nylig sammenslåtte Adams Matkasse og Godtlevert til Dagbladet.

En ny type fleksibilitet

Også hos Godtlevert vil det bli mer fleksibelt.

- I løpet av høsten vil vi også lansere en annen type fleksibilitet til våre kunder i Oslo-området, sier Graver.

Det nye storselskapet planlegger også å utvide produktsortimentet, men her er Graver foreløpig ganske ordknapp.

- Det ligger i kortene at vi kommer til å tilby mer enn middager, men mer enn det kan jeg ikke si ennå.

De fleksible matkasseløsningene er ikke helt ulik dem vi har sett hos nettmatbutikkene Kolonial og Marked. Her kan du velge mellom predefinerte ukemenyer, som du kan justere på som du vil. I tillegg kan du sette sammen egne ukemenyer fra oppskrifter på nettsidene deres.

Ferdig og lokalt

Den lille gourmetmatkasseleverandøren Kokkeløren begynte som fleksibel middagsettleverandør, men har endt opp der de andre startet: Med å levere ferdige middagskasser.

«- Når vi først er hjemme hos folk, kan vi like godt ta med middag» Arnulf Refsnes, Brødboksen

- Den store trenden er mer fleksibilitet og at rettene skal gå fort. Vi jobber mot dette og har levering både på mandager og torsdager, og vi har alltid en til to retter i kassen som går kjapt, sier Rikke Mørck Os, daglig leder i Kokkeløren.

Der noen av middagsleverandørene kun leverer ingredienser og menyer, har flere av dem pakker der nesten alt er ferdiglaget, og Kokkeløren er på denne siden av spekteret.

- Vi lager i stadig større grad ingredienser i kassen (krafter, sauser, dressinger, gryter og supper) ferdig for kunden. Våre retter passer like bra til hverdag som til helg. Vi jobber også mot helgealternativer som har kort bestillingstid.

Smått og lokalt

Kokkeløren ønsker også å vise frem gode råvarer og ingredienser som ikke nødvendigvis finnes i vanlige dagligvarebutikker.

- Vi ser at kunden setter stor pris at vi bruker råvarer fra småskalaprodusenter så det kommer vi til å fortsette med, sier Mørck Os.

Dette var også en av grunntakene bak Mattid, middagskassen som ble frontet av Arne Brimi og Arne Hjeltnes. De lanserte i fjor høst, med store ekspansjonsplaner, men tjenesten er nå lukket for omstrukturering.

- Vi gleder oss til å komme tilbake med nytt og bedre produkt til høsten, heter det på nettsidene. Stikkord for Mattid v 2.0 skal også være økt fleksibilitet.

Middag fra brødboksen

Frokost på døren-leverandøren Brødboksen begir seg inn på nytt territorium i høst, og lanserer en serie nesten ready-to-eat-middager, forteller Arnulf Refsnes i Brødboksen.

Du må selv varme opp eller steke, men all kutting og miksing skal være gjort på forhånd.

- Vi lager maten på natten og leverer til folk på morgenen, så er det bare å sette i kjøleskapet, og så er det klart når de kommer hjem fra jobb, sier Refsnes.

Et av målene er at de skal være mer fleksible enn tradisjonelle matkasser, og at det skal være mulig å være spontan. Du kan bestille frem til midnatt, og få levert dagen etter.

Målet er sunne retter, og å gjøre det enklere å spise friske grønnsaker og fisk - men det vil også være klassiske barnefamilieretter som spaghetti bolognaise. Og som noe av det første, vil de lansere en ferdig pannekakerøre, som kan brukes både til frokost og middag.

Brødboksen leverer i Stor-Oslo, Stavanger og Sandnes og Trondheim - men kun til boliger der de kommer til døra.

Matpakkeabonnement

Den økologiske middagskasseleverandøren Kolonihagen er aktuell med frokostserie hos Rema 1000 og nå tar de skrittet videre til lunch og lanserer et matpakkeabonnement.

MATPAKKER PÅ DØRA: Kolonihagen kan fikse lunchen tirsdag, onsdag og torsdag. Foto: Kolonihagen
MATPAKKER PÅ DØRA: Kolonihagen kan fikse lunchen tirsdag, onsdag og torsdag. Foto: Kolonihagen Vis mer

Matpakke-pakka består av tre ulike typer nistemat, for eksempel salat, wrap, pai eller sandwicher. Pakkene skal passe for barn i alderen seks til 13-14 år, men de aller største barna kan nok ha godt av en frukt i tillegg.

Kolonihagen har fått hjelp av både ernæringsfysiologer og kokker til å sette sammen de ulike pakkene.

- Vi løser både «spenning» og ernæring for tre dager, og så lager man to dager selv, forteller Carl Christian Mo, leder for Kolonihagen Hjem, til Dagbladet.

Matpakkene vil kjøres ut samtidig med middagskassene på mandag kveld, og vil koste 150 kroner. Pakkene er beregnet på å spise tirsdag, onsdag og torsdag, merket med anbefalt konsumdag.