BURGERKRIG: Burgerking vil bli store langs veien, McDonald's røper offensive planer. FOTO: AFP PHOTO / NTB Scanpix
BURGERKRIG: Burgerking vil bli store langs veien, McDonald's røper offensive planer. FOTO: AFP PHOTO / NTB ScanpixVis mer

Burger King tar over for Marché langs veien

Full burgerkrig langs veien: McDonald's slår tilbake

Burger King tar over lokalene til Marché, men også McDonald's røper offensive planer.

(Dagbladet): Torsdag forrige uke annonserte den sveitsiske veikrokjeden Marché at de legger ned alle sine filialer i Norge.

Nå tar Burger King over seks av avdelingene, i Lier, Holmestrand, Kløfta, Vestby, Solli og Lillehammer, skriver selskapet i en pressemelding. I tillegg ser selskapet på mulighetene for å bygge en helt ny burgerrestaurant ved Storebaug på E6 i Rygge.

- Dette er en viktig strategisk satsning for oss, spesielt det at vi får åpnet flere drive through-restauranter er veldig positivt for oss, sier Rune Sandvik, administrerende direktør for Burger King i Norge, til Dagbladet.

- Vi skal være gode, sunne og ha mat som folk ønsker langs veiene, og mat som er lett å ta med seg og spise i bilen om man bare vil kjøre forbi.

Må bygges om

Moss har ikke en spikret tidsramme for når de nye restaurantene skal åpne, men målsetningen er at alle syv restaurantene skal ha drive-through og at flere av dem skal være åpne for drift ved årsskiftet 2018/2019.

- Det kommer an på prosessen til Marché, så fort de avvikler en restaurant, vil vi rykke inn og bygge om.

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet

Tor W. Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved NHH, tror Burger King har store sjanser for å lykkes.

OFFENSIV: Rune Sandvik i Burger King vil etablere seg langs veien. Foto: Burger King
OFFENSIV: Rune Sandvik i Burger King vil etablere seg langs veien. Foto: Burger King Vis mer

- Ved all fast food handler det om beliggenhet. Nå vil Burger King få tilgang på store lokaler langs høy-trafikkerte veier. Det vi garantert generere trafikk.

Han peker på at Marché legger ned fordi konseptet ikke var attraktivt nok, eller passet som mat på veien.

- Når vi ser på omsetningen av mat på bensinstasjonene er dette i stor grad fast food. Burger King vil derfor garantert få god økonomi ut av dette, sier Andreassen til Dagbladet.

McDonald's på offensiven

Burger Kings nye framstøt går ikke upåaktet hen hos erkekonkurrenten McDonald's. I dag driver denne kjeden 36 driver-thru restauranter i Norge og har planer for flere.

MCDONALD'S PÅ UTKIKK: Kommunikasjonssjef Erik Lødding i McDonald's sier at kjeden alltid er på utkikk etter gode lokasjoner.
MCDONALD'S PÅ UTKIKK: Kommunikasjonssjef Erik Lødding i McDonald's sier at kjeden alltid er på utkikk etter gode lokasjoner. Vis mer

- Vi har notert oss at Burger King vil overta Marché sine gamle lokaler. Som tidligere annonsert, har vi igangsatt testing av bordservering ved restaurantene på Gardermoen og Alnabru, i tillegg til flere restauranter med digitale bestillingskiosker, sier kommunikasjonssjef Erik Lødding.

Hva er planene framover?

- I første omgang åpner vi en helt ny McDonald’s drive-thru restaurant på Sola utenfor Stavanger i mars i år, svarer Lødding og fortsetter:

- Vi kommer også til å åpne en ny drive-thru restaurant ved Svinesundsparken i Østfold senere i år. Vi er også hele tiden på utkikk etter gode drive-thru lokasjoner, så dette er noe som vil være en prioritet for oss, i tillegg til å spisse vårt servicekonsept. Med dette er vi godt skodd for en sunn og god konkurranse med andre aktører i det norske markedet.

Andreassen ved NHH tror ikke det spiller noen rolle for kundene om det er McDonald's eller Burger King. - De vil uansett trekke kunder.

Tor W. Andreassen tror Burger King har mye å vinne på å bygge flaggskiprestauranter langs norske veier. Foto: NHH
Tor W. Andreassen tror Burger King har mye å vinne på å bygge flaggskiprestauranter langs norske veier. Foto: NHH Vis mer

Han viser til Norsk Kundebarometer som måler kundetilfredshet, der ingen av kjedene kommer særlig bra ut. McDonald's fikk 60 poeng både i 2015 og 2016, og Burger King 63 i begge år.

- Tallene er indeksert fra 0 til 100, og forskjeller som er større en tre prosentpoeng er vesentlige.

Andreassen råder Burger King til å bygge helt om og moderinsere resturantene. - Bruk anledningen til å lage en super Burger King-rasteplass, for på den måten å løfte folks tilfredshet med dem, noe som ville kunne smitte over på de andre ordinære Burger King-restaurantene.