- Jeg vil berømme Kiwi for kampanjen, sier fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp).
Kiwi har nettopp avsluttet sin kampanje hvor de solgte fisk til nedsatt pris over en seks ukers lang periode. Dagligvarekjeden kuttet prisen med 15 prosent, tilsvarende merverdiavgiften (moms).
Effekten var umiddelbar: Den første uka økte salget med mer enn 50 prosent, de påfølgende ukene med 30-40 prosent. Men som Dagbladet fortalte tidligere denne uka: Da tv-kampanjen med Marit Bjørgen - som frontet kampanjen om nedsatte priser på Kiwi - var over, og prisene tilbake på vanlig nivå, ble det også kladdeføre for salget. Mens solgte fiskeprodukter i uke sju var opp 29, 17 prosent i forhold til samme periode i fjor, økte det kun 4,22 prosent uka etter da momsen var tilbake på varene.
Kiwi mener at deres erfaringer viser hvor avgjørende prisene er - og at politiske tiltak må til for å styre det norske kostholdet i en sunnere retning.
- Da vi gjorde det samme med frukt og grønt, økte vi salget med 23 prosent. Tilsvarende kampanje med nøkkelhullsprodukter i 2011 ga 22 prosent. Med fiskekampanjen ser vi hele 42 prosent økning av salget, sier Jan Paul Bjørkøy som er sjefen for Kiwi i Norge og utfordrer fiskeriminister Harald Tom Nesvik:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger