PRINSIPPFAST: Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy og fiskeriminister Harald Tom Nesvik er ikke enige om hvordan man skal få ned prisen på fisk er i landet. Foto: Christopher Sjuve
PRINSIPPFAST: Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy og fiskeriminister Harald Tom Nesvik er ikke enige om hvordan man skal få ned prisen på fisk er i landet. Foto: Christopher SjuveVis mer

Til kamp mot moms på fisk:

Full Kiwi-krangel: Nekter å bøye av

Kiwi-ledelsen mener at sunn mat bør koste mindre og vil kutte moms. Fiskeriministeren er ikke enig.

- Jeg vil berømme Kiwi for kampanjen, sier fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp).

Kiwi har nettopp avsluttet sin kampanje hvor de solgte fisk til nedsatt pris over en seks ukers lang periode. Dagligvarekjeden kuttet prisen med 15 prosent, tilsvarende merverdiavgiften (moms).

Effekten var umiddelbar: Den første uka økte salget med mer enn 50 prosent, de påfølgende ukene med 30-40 prosent. Men som Dagbladet fortalte tidligere denne uka: Da tv-kampanjen med Marit Bjørgen - som frontet kampanjen om nedsatte priser på Kiwi - var over, og prisene tilbake på vanlig nivå, ble det også kladdeføre for salget. Mens solgte fiskeprodukter i uke sju var opp 29, 17 prosent i forhold til samme periode i fjor, økte det kun 4,22 prosent uka etter da momsen var tilbake på varene.

Kiwi mener at deres erfaringer viser hvor avgjørende prisene er - og at politiske tiltak må til for å styre det norske kostholdet i en sunnere retning.

«For meg er ikke momsen det interessante.» Fiskeriminister Harald Tom Nesvik

- Da vi gjorde det samme med frukt og grønt, økte vi salget med 23 prosent. Tilsvarende kampanje med nøkkelhullsprodukter i 2011 ga 22 prosent. Med fiskekampanjen ser vi hele 42 prosent økning av salget, sier Jan Paul Bjørkøy som er sjefen for Kiwi i Norge og utfordrer fiskeriminister Harald Tom Nesvik:

- Det viser at pris er utrolig viktig. Vi i Kiwi mener at sunne varer burde ha null i moms. Det ville bidra til et sunnere kosthold. Vi ønsker ikke å bruke noen pekefinger, men heller legge til rette for at folk skal velge sunt, sier Bjørkøy til Dagbladet.

Da fiskeriminister Nesvik blir presentert for kjedens tall, er det likevel ingenting som tyder på at regjeringen vil droppe moms på fisk:

VIL IKKE STYRE: Fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) vil ikke droppe moms på fisk.
VIL IKKE STYRE: Fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) vil ikke droppe moms på fisk. Vis mer

- Jeg skjønner at pris er viktig. Men for meg er ikke momsen det interessante. Det er hvor store marginene er. Momsen ligger uansett ikke på mitt bord, sier ministeren til Dagbladet under overrekkelsen av rapporten som Kiwi har utarbeidet.

Overrasket over effekten

Ministeren innrømmer at han er litt overrasket over at prisen slår så hardt ut.

- Jeg tror det er summen av tiltak som teller. Fisk kan bli billigere på mange måter. Produksjon, salg, organisasjon, distribusjon, markedsføring ...

- ... men hva med politiske tiltak?

- Vi synes det er positivt at man setter fokus på dette. At politikere skal inn og regulere priser på dagligvarer tilhører andre typer samfunn, sier Nesvik, men får svar fra et offensivt Kiwi-lag:

- Hm, man regulerer jo prisene med momsfritak på EL-bil, så det synes jeg høres litt rart ut, sier kampanjesjef i Kiwi, Jacob Rolland.

- Det er jo underlig at man ikke kan bruke de samme argumentene for folkehelse som miljø, legger han til.

HAR SIN PRIS: Kiwi-topp Jan Paul Bjørkøy mener kampanjen har bevist hvor viktig pris er for at folk skal spise sunt. Foto: Kiwi
HAR SIN PRIS: Kiwi-topp Jan Paul Bjørkøy mener kampanjen har bevist hvor viktig pris er for at folk skal spise sunt. Foto: Kiwi Vis mer

Konkurranse er viktig

Ministeren skjønner godt at kjedene fokuserer på moms, men etterlyser etterprøvingsmekanismene.

- Om vi senker avgifter på drivstoff eller strøm, så kan likevel selgeren skru opp prisene, og dermed forsvinner gevinsten i å kutte i momsen, sier Nesvik.

Han er overbevist om at konkurranse er viktigere for å senke prisen enn et momskutt.

- Husk at matvarer allerede har halvert moms, minner ministeren om.

- Men, viser ikke Kiwis kampanje at å fjerne moms dobler fiskesalget?

- Nei, det gjør det ikke. De har redusert prisen, tilsvarende det et momskutt hadde utgjort. Dette er i virkeligheten bare en rabatt. Om du kutter moms på fisk, kan noen velge å øke avansen.

- Så, dere vil ikke ha politiske tiltak for priskutt?

- Fra politisk hold må vi heller sørge for konkurranse på sektoren. Og dessuten god tilgang på råvarer. Vi må heller ikke glemme at momsen er der for å finansiere andre ting i samfunnet.

- Går ikke inn med pristiltak

- Regjeringa har laget en handlingsplan for å bedre kostholdet. Målet er å øke fiskekonsumet med 20 prosent, men pilene går i motsatt vei. Når dere vet at pris er viktigst, vil dere ikke da gjøre noe med pris?

- Vi går ikke inn med pristiltak. Det er for meg et rart system. Vi har de offentlige kostholdsrådene, så er det opp til den enkelte selv som selv bestemmer hva en skal spise. Men kunnskap er viktig, og det kan vi bidra med gjennom ulike kampanjer.

Harald Tom Nesvik understreker at han er statsråd for sjømat, og at det er finansministeren som styrer med moms.

- Da må jeg ha fokus på det jeg kan gjøre noe med, nemlig kvalitet, informasjon, kampanjer, samarbeid, framholder Nesvik.

- … men, hva med pris?

- Hvem mener på alvor at myndighetene skal gå inn å fastsette utsalgsprisen? spør Nesvik retorisk. - Jeg kjenner ikke noen som mener det.

- Vi i Kiwi mener sunne varer bør være billig, sier Bjørkøy.

- Derfor er det halv moms på matvarer, svarer ministeren.

- Jo, men det gjelder også mindre sunne varer, repliserer Kiwi-sjefen.

Usikker på om 20 prosentmålet kan nås

- Har dere ikke litt svake verktøy i verktøykassa om dere skal oppnå 20 prosent økt fiskekonsum?

- Dette jobber jeg med hver eneste dag. Men først må jeg si at det ikke var jeg som satte dette målet (handlingsplanen ble undertegnet av tidligere fiskeriminister Per Sandberg, fra samme parti, red.anm). Det som er viktig for oss, er å ha god informasjon, godt samarbeid med næringa og godt utbud av varer, som folk kan få tak i. Vi skal være en aktør, sammen med bransjen og innenfor skoleverket, for å få fokus på fisk og sjømat. Om vi når 20-prosentmålet, det er ikke godt å si.

Er det en ting som er viktig, så er det …

- Det er lett å hevde at dette er å skyve ansvaret over på bransje og forbruker?

- Nei, overhodet ikke. Sånn må systemet være, så lenge vi har et marked. Ingen vil at vi skal gå inn og detaljstyre. Dét er ikke akkurat konkurranse, men planøkonomi.

- Er det viktigere for dere å ha konkurranse enn en sunn befolkning?

- Ja, for om det er en ting som er viktig, så er det konkurranse. For det betyr at prisen går ned.

- Et momskutt vil kutte prisene for alle?

- Det jobbes med konkurranse innad i bransjen. Og så vet vi at tiltak som denne kampanjen, er et av mange eksempler på aktiviteter som bidrar til at prisene presses. Dette er mer effektivt enn noen myndighet kan gjøre.

- Om jeg skulle gi et tips til bransjen, så er det å tilby billigere fiskeslag. For eksempel sei og makrell. Her er det mye å hente!

Harald Kristiansen i Coop har tidligere uttalt at pris er avgjørende for økt salg av fiskeprodukter:

- At lave priser øker salget er jo ingen overraskelse. I høst kuttet Extra prisen på en rekke fiskeprodukter og ferske skalldyr med 40 prosent, og fikk et enormt løft.