GÅR UNNA: Alle produktene i denne kurven er sterkt priset ned de siste dagene. Foto: Lars O Gulbrandsen
GÅR UNNA: Alle produktene i denne kurven er sterkt priset ned de siste dagene. Foto: Lars O GulbrandsenVis mer

Priskrig på julemat

Full krig om julematen: - Nå startet pris­raset for alvor

I dag har prisene på flere hundre matvarer endret seg - og du er vinneren.

(Dagbladet): Det er hard kamp om kundene rett før jul. Kjedene følger hverandre med argusøyne og kjemper knallhardt for at folk skal fylle handlekurvene i deres butikker.

Dagbladet var til stede på Extra Grorud da kjededirektør Christian Hoel i dag morges justerte ned prisene på 300 matvarer. Når én kjede foretar justeringer, enten det er Extra, Kiwi eller Rema som er først ute, følger de andre straks etter.

Priseksempler før og nå (OBS! Kiwi, Coop og Rema følger hverandre tett og prisene endrer seg hele tiden)
Klementiner i nett16,907,90
Nora Surkål9,907,00
Piano karamellpudding27,0021,00
Billigste lutefiskbacon19,9015,00
Castello blå 150G23,9019,50
Waldorfsalat 350g Delikat23,9014,90
pepperkaker 300g14,905,50
Marsipan 500g18,909,50
Munkholm juleøl 0,33L FL10,908,40
Ribbefett 250g Gilde14,906,80
Marsipanpølser 110G NIDAR38,7026,50
Hamar/Lillehammer julebrus 0,33L FL15,9010,50
Riskrem 675g Kos29,8023,40
Geisha grøtris20,8013,90
Nidar marsipan25,7016,00

- Det er nå prisraset starter for alvor. Den store kampen om kundene er i gang. Vi fokuserer ikke kun på at vi selv har satt ned prisene på alt fra julebrus til pepperkaker, julemarsipan og annen mat som hører høytiden til: Dersom våre «prisjegere» oppdager at Kiwi eller Rema gjør noe med klementinene, følger vi opp i løpet av minutter, sier en engasjert Christian Hoel i lavpriskjeden til Coop..

- Dere sier alle at dere følger hverandre tett, men hvem er det som sørger for at priskrigen utvides til også nye produkter?

- Helt siden Extra ble lansert som lavpriskjede i 2006, har vi vært en utfordrer i bransjen. Vi har nok brukt piggsko for å lede an i priskrigen, men også vi må oppleve at noen ganger er konkurrentene ute før oss. Uansett er konkurranse kjempegøy, og noe som kommer kundene til nytte, understreker kjededirektøren i Extra.

I likhet med de andre kjedene, medgir Hoel at den pågående priskrigen er en kostbar øvelse.

- Jula er årets viktigste salgsperiode, så jeg må bare bekrefte at vi taper en del penger på store, viktige juleprodukter. Sånn er det bare, sier Hoel.

GIR SEG IKKE: - Det skal ikke være Rema som gir seg, sier prisdirektør i Rema 1000 Stian Mårdalen. Foto: Rema
GIR SEG IKKE: - Det skal ikke være Rema som gir seg, sier prisdirektør i Rema 1000 Stian Mårdalen. Foto: Rema Vis mer

Det er særlig typiske julevarer som faller i pris. Eksempelvis får man kjøpt en boks pepperkaker for under ti kroner, klementin og marsipan selges til halv pris - og skal trolig ytterligere ned.

En rekke av disse produktene påfører kjedene store tap.

Ingen vil gi seg

Hvor lenge vil dere selge varer med tap, for å kunne være billigst?

- Vi har lovet kundene våre å ha de laveste prisene. Det fører til at noen priser er så lave at vi selger med tap, sier Stian Mårdalen, prisdirektør i Rema 1000. - Vi står i dette så lenge det er nødvendig. Rema 1000 skal ikke være den som gir seg først, lover han.

Kiwi har heller ingen planer om å gi seg uten kamp:

SLÅSS: - Kiwi slåss for å være billigst, sier kommunikasjonsdirekør i Kiwi, Kristine Aakvaag. Foto: Norgesgruppen
SLÅSS: - Kiwi slåss for å være billigst, sier kommunikasjonsdirekør i Kiwi, Kristine Aakvaag. Foto: Norgesgruppen Vis mer

- Velkommen etter, Coop! For vår del har priskrigen på julevarer pågått for fullt i flere uker allerede. Det er fint for kundene at Extra har våknet og nå justerer sine priser. Vi gir oss aldri på pris, sier Kristine Aakvaag, kommunikasjonssjef i Kiwi.

- Kiwi slåss for å være billigst, koste hva det koste vil. Også i år selges flere julevarer, spesielt innen ferskvare, med betydelige tap. Vi ser på det som en investering i fornøyde kunder, forteller hun til Dagbladet.

Også kjededirektør Christian Hoel understreker at Extra aldri vil gi seg på pris:

- Vi er eid av kundene våre og vi har lovet at vi skal være minst like billige som konkurrentene og skal jobbe hver dag for å gi alle våre kunder lave priser og stort utvalg i årets største salgsuke!

Sjekker priser hver dag

Hvor stort apparat har dere i sving for å sjekke konkurrentenes priser?

- Av konkurransehensyn går vi ikke ut med dette. Vi har prisjegere over hele landet, og de gjør en fantastisk jobb. Det har den ene prisundersøkelsen etter den andre forteller Aakvaag i Kiwi.

Heller ikke Rema 1000 vil fortelle mye om metodene, men forteller også at de følger nøye med:

KOSTBAR ØVELSE: Julehandelen er viktig for kjedene, sier Christian Hoel i Extra. Men, mange av varene selges med tap. Foto: Lars Gulbrandsen
KOSTBAR ØVELSE: Julehandelen er viktig for kjedene, sier Christian Hoel i Extra. Men, mange av varene selges med tap. Foto: Lars Gulbrandsen Vis mer

- Vi sjekker priser hele landet, hver dag, ofte flere ganger om dagen. Selv om vi gjør dette året rundt, er vi ekstra nøye rundt høytidene. Metodikken er den samme, sier Mårdalen i Rema.

Presses på juleprodukter

- Veldig mye juleprodukter, helt opplagt. Det skal ikke være vanskelig å få billig ribbe! Men vi er også opptatt av lave priser på andre julevarer som gløgg, pepperkaker og klementiner. Vi jobber knallhard for å holde løftet vårt om å være billigst, sier Mårdalen i Rema.

- Nordmenn elsker å gjøre kupp i butikkene. Men, ingen kunder liker at butikkene blir tomme for populære produkter - så derfor tror jeg alle er tjent med at man unngår rene hamstringspriser, sier Hoel i Extra.

I 2016 følte den knalltøffe priskrigen til at kjedene gikk med tap i 100-millioners-klassen. Samtidig tror ingen at tilstandene i år blir like viltre som i fjor, da man fikk kjøpt kanel til under en krone.

I fjor kunne man også i en kort periode kjøpe surkål og puffet ris og grøtris til én krone pakken. Foreløpig er det ingenting som tyder på et så dramatisk prisfall, men den som følger med kan i alle fall gjøre gode kjøp.