BILLIGERE: Klokken 0930 ble Hamar lettjulebrus satt ned til kroner 13,40 hos Kiwi. Det er et eksempel på priskrigen som nå herjer. Foto: Elisabeth Dalseg
BILLIGERE: Klokken 0930 ble Hamar lettjulebrus satt ned til kroner 13,40 hos Kiwi. Det er et eksempel på priskrigen som nå herjer. Foto: Elisabeth DalsegVis mer

Professor om den nye lavpriskrigen

Går unna til halv pris: - Kundene er de store vinnerne

Klementiner selges nå til halv pris og kanel til 50 øre.

Kampen om julekundene er i full gang. Dagbladet skrev torsdag om den store priskrigen på Non-stop. Nå har lavpriskjedene for alvor satt i gang kampen om julehandelen.

Alle kjedene kutter nå prisene på mange av de typiske julevarene.

Professor Tor W. Andreassen ved NHH - en av Norges fremste markedseksperter - sier at kjedene er notorisk kreative når det gjelder å tiltrekke seg besøk.

- Kundene er de store vinnerne. Men dersom priskrig leder til at noen butikker går konkurs, reduseres konkurransen og tilbudet – noe som på sikt ikke er til kundenes beste.

Ved å redusere prisen på typiske juleprodukter, vil dette framskynde julehandelen.

- Dermed kannibaliserer de handel som ville kommet på et seinere tidspunkt, men nå til lavere priser. Slik sett gir de fra seg fortjenesten, sier Andreassen.

- De lave prisene skal bidra til å trekke kundene inn i butikken og håpe på at de kjøpet andre og dyrere produkter. Vi kaller denne praksisen: å ha lokkeprodukter, sier professoren.

Startet for to uker siden

- Coops lavpriskjede Extra startet julehandelen for to uker siden med julepapir til 1 krone, fulgte opp med 150 nye varer i forrige uke, og følger selvsagt konkurrentene på de siste priskuttene. Kundene skal være trygge på at det er minst like billig å handle hos Extra, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til Dagbladet.

Fra i går til i dag har Kiwi satt ned prisene på en lang rekke varer. Klementiner selges nå til halv pris, altså under 10 kroner for en kilo. En Edamerost som kostet 93,90 kroner koster nå 68 kroner. Sfinx konfekt er satt ned fra 127 kroner til 99 kroner.

- Kiwi er og skal være billigst. Kundene skal være helt trygge på at julematen er billigst i Kiwi, sier Kristine Aakvaag.

- Jeg tror de fleste kundene vet at lavpriskjedene følger hverandre på krona når det gjelder pris, og at det viktigste for kundene i julehandelen blir å finne alt de trenger til jula i en og samme butikk, sier Kristiansen.

LOVET KUNDENE: Kristine Aakvaag mener Kiwi holder det de lover overfor kundene. Foto: Kiwi
LOVET KUNDENE: Kristine Aakvaag mener Kiwi holder det de lover overfor kundene. Foto: Kiwi Vis mer

- I kjent Kiwi-stil tar vi nå et skikkelig jafs igjen, og kutter prisene på flere av de største julevarene. Over 30 varer blir kuttet i pris nå klokka 07. Klementiner i enkilosnett går ned 50 prosent, fra 19,90 kroner til 9,90 kroner. Edamer-ost går ned fra 93 kroner til 69,90 og Sfinx-konfekt fra 127 til 99 kroner, for å nevne noe.

- Vi har lovet kundene våre at vi aldri gir oss på pris, og nå viser vi atter en gang at vi mener alvor.

- Kundene skal finne de laveste prisene på hele handlekurven hos Rema 1000. Det jobber vi knallhardt for. Vi har allerede satt ned prisene på en rekke av disse varene, og vil kutte tilsvarende eller mer på de resterende. Vi ønsker alle våre kunder velkommen til en julehandel til bare lave priser, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum.

EKSEMPEL FRA KIWI: Tabellen viser hvordan Kiwi har endret prisene fra søndag til mandag.
EKSEMPEL FRA KIWI: Tabellen viser hvordan Kiwi har endret prisene fra søndag til mandag. Vis mer