Julesaft med smak av «julebrus»

Gigantisk saftsuksess: - Vi skjønte det

Ikke alle forventa at julesaften skulle ta helt av. Bare de som hadde smakt den.

JULESUKSESS: Rema og Coop er langt på vei tomme for julesaften til Orkla. Foto: John Gjerde Mærland
JULESUKSESS: Rema og Coop er langt på vei tomme for julesaften til Orkla. Foto: John Gjerde Mærland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For to måneder siden lanserte Orkla julesaft med «smak av julebrus», som det heter.

Nå skal det godt gjøres å oppdrive en eneste en av de 83.000 flaskene Orkla produserte. Fun-light saften har blitt revet ut av hyllene i et formidabelt tempo.

- Hvem var det som kom med ideen om smak av «julebrus»?

- Haha! Jo, det var Hilde hos oss som først kom med ideen. Hun skal få æren!

Det sier Ingrid Sanfelt Hansen. Hun er produktgruppesjef og leder teamet som jobber for Fun-light.

- Hilde, ja. La meg gjette, har hun barn?

- Hun har tre! Og det er vel ingen overraskelse at barna hennes elsker julebrus. Det er de jo ikke alene om, forteller Sanfelt Hansen.

JULESAFTOPPFINNER: Hilde Myhre jobber med å utvikle smaker på FunLight. Og denne gangen har hun virkelig truffet blink. Foto: Privat
JULESAFTOPPFINNER: Hilde Myhre jobber med å utvikle smaker på FunLight. Og denne gangen har hun virkelig truffet blink. Foto: Privat Vis mer

- Da hun først fikk ideen var ikke veien lang til å skape selve smaken. For samme dag presenterte Hilde en saft med smak av julebrus for resten av gruppa.

- Og hvordan gikk det?

- Vi skjønte at vi hadde en vinner. Alle her på Fun-light-teamet elsket det. Og da vi sendte prøver…

- Sendte prøver...?

- Ja, vi har folk rundt om som vi tester ut nye smaker på. Og tilbakemeldingene var helt overveldende.

- Så dere i Fun-light-teamet er ikke like overrasket som kjedene og direktørene over den formidable suksessen?

- Haha! Nei, det kan du godt si. Vi er veldig stolte av dette, faktisk.

- Kan du røpe noe om hva dere jobber med nå?

- He-he… Nei, men det er bare å glede seg. Vi har et gøyalt team som hele tiden jobber med å finne fram til gode smaker.

Rekker ikke lage mer

- Salget kan tyde på at folk kanskje starter jula litt tidligere i år, sier Elisabeth Aandstad Ekheim. Hun er kommunikasjonsdirektør i Orkla.

- Generelt kan vi si at sukkerfri drikke er en megatrend. Vi vet at juleprodukter kan treffe veldig godt, men responsen har vært helt overveldende. Jeg tror både vi og kjedene har blitt tatt litt på senga her!

- Har du opplevd en liknende suksess?

- Jeg kan på stående fot ikke huske å ha vært borti noe liknende. Det er ekstra moro når vi, så vidt jeg vet, er først ute med å lansere saft med smak av julebrus.

GLA'SUKSESS: Ingrid Sanfelt Hansen er strålende fornøyd med suksessen til julesaften og lover å doble produksjonen neste år. Foto: Orkla
GLA'SUKSESS: Ingrid Sanfelt Hansen er strålende fornøyd med suksessen til julesaften og lover å doble produksjonen neste år. Foto: Orkla Vis mer

Til alle som er nysgjerrig på årets julehit, har Aandstad Ekheim ingen gode nyheter:

- Vi vil dessverre ikke kunne produsere mer. Nå er vi fullt opptatt med å produsere neste års smaker. Men vi kan i alle fall love at vi skal lage mer neste år!

Mer om
mat

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer