Dansk slankeekspert vil fjerne norske bilringer:

Gikk ned 40 kilo med ny metode

Suzy Wengel (40) overspiste den ene uka og gikk på streng kur den neste. Kiloene rant ikke av før hun fant opp sin egen slankemetode.

EN HÅNDFULL GRØNT: Håndfull-dietten har fått mange følgere i Danmark og andre europeiske land. Nå vil Suzy Wengel også hjelpe nordmenn som vil ned i vekt.
EN HÅNDFULL GRØNT: Håndfull-dietten har fått mange følgere i Danmark og andre europeiske land. Nå vil Suzy Wengel også hjelpe nordmenn som vil ned i vekt.Vis mer

Si «Suzy Wengel» til en danske, og hun vil peke på håndflaten sin. Hvorfor? Fordi Wengel står bak en av Danmarks største slankesuksesser de siste åra, og fordi håndflaten er hemmeligheten bak suksessen. Følger du hennes slankemetode skal du nemlig måle maten du spiser i antall håndfuller.

FØR: Suzy Wengel slet med overspising gjennom mange år, og gikk opp og ned i vekt. I dag følger hun sin egen metode, og holder seg slank.
FØR: Suzy Wengel slet med overspising gjennom mange år, og gikk opp og ned i vekt. I dag følger hun sin egen metode, og holder seg slank. Vis mer

Susy Wengel har selv smertelig erfart hvor vanskelig det kan være å gå ned i vekt, og å holde seg der.

ETTER: Suzy Wengel gikk ned 40 kilo med håndfullmetoden.
ETTER: Suzy Wengel gikk ned 40 kilo med håndfullmetoden. Vis mer

Allerede på ungdomsskolen hadde hun et komplisert forhold til mat. I mange år vekslet spisemønstret hennes mellom overspising og strenge slankekurer. Klesskapet var fullt av klær i alle størrelser, fra 36 til 44, slik at hun alltid hadde noe som passet. Hun var på fornavn med alle slags slankepiller og -kurer.

Elsket loff med Nutella

- Jeg elsket kaloririke måltider. Loff med honning, Nutella og ost, cornflakes med masse sukker, pasta, pizza og burgermenyer fra McDonald’s og Burger King, sier Wengel.

Å veie 100 kilo når du måler 163 centimeter på strømpelesten er ikke ideelt for helsa. Det var Wengel fullt klar over. På dette tidspunktet var formen på bånn:

- Jeg hadde store komplekser for utseendet mitt. Overskuddet var minimalt. Jeg snorket. Jeg var ofte forkjølet. Jeg tilbakevendende hjertebank, og følte meg konstant sløv og trett.

Gikk ned 40 kilo med ny metode

Wengel opplevde også at allergien hennes forverret seg, og måtte ta store mengder medisin for å holde den i sjakk. Overvekten gjorde også at hun svettet så mye når det var varmt, at hun måtte ha innlegg under armene for at det ikke skulle renne.

- Jeg befant meg i den kategorien som man på legespråk kaller «fedme klasse II».

Ned - og opp igjen

Men så skjedde det noe som skulle få Wengel til å ta seg selv i nakken: Julaften i 2007 fridde kjæresten Jesper, og svaret han fikk var ja.

Wengel hadde et helt klart bilde av hvordan hun ønsket å se ut i sitt eget bryllup. Kjole i størrelse 44 var ikke en del av dette bildet.

POTETER: En håndfull karbohydrater.
POTETER: En håndfull karbohydrater. Vis mer

- Jeg hadde fem måneder på å bli kvitt overvekten før bryllupet skulle stå.

Wengel bet tenna sammen, gikk til og fra jobb, og spiste bevisst. Slik nådde hun målet, og kunne gå opp kirkegangen i en kjole i størrelse 36.

Men verken gleden eller kjolestørrelsen varte. Å fortsette på den harde kuren hun hadde satt seg selv på, var umulig. Wengel mistet igjen kontrollen over det hun la på tallerkenen.

- Allerede dagen etter bryllupet begynte jeg å overspise igjen, i enda voldsommere grad. Det var som om jeg desperat prøvde å ta igjen alle de kaloriene som jeg hadde gått glipp av. På ganske kort tid la jeg på meg nesten 20 kilo, sier Wengel.

LUNSJ: To håndfuller grønnsaker, en håndfull tunfisk og svarte bønner og en håndfull rugbrød og bringebær. Fett kommer blant annet fra mandler, oliven og majones.
LUNSJ: To håndfuller grønnsaker, en håndfull tunfisk og svarte bønner og en håndfull rugbrød og bringebær. Fett kommer blant annet fra mandler, oliven og majones. Vis mer

Vendepunktet

Etter at det første barnet, sønnen Valdemar, ble født i 2010, sto vekten på over 85 kilo. Det var da hun var til legekontroll med sønnen, at hun for første gang møtte et menneske som utfordret henne på situasjonen:

- Legen spurte meg litt undrende om hvorfor jeg ikke hadde styr på kostholdet og kroppen, når jeg hadde kontroll på alle andre områder av tilværelsen? Dette spørsmålet traff meg hardt, forteller hun.

Det skulle likevel gå enda noen måneder før hun tok skjeen i en annen hånd, og begynte på sitt livs slankeprosjekt. Wengel ble nemlig raskt gravid igjen, og det var ikke før hun hadde født lille Albert, at hennes nye og sunnere liv begynte.

Med legens kommentar i bakhodet, leste Wengel alt hun kom over om kost og ernæring. Hun forsto etter hvert at hun måtte få i seg balanserte mengder proteiner, grønnsaker, karbohydrater og fett. Og hun innså at det måtte handle om en varig livsstilsendring, og ingen kur over en begrenset periode.

FETT: En spiseskje fett til hvert måltid hører med.
FETT: En spiseskje fett til hvert måltid hører med. Vis mer

Ni måneder etter hadde hun gått ned 40 kilo ved å bruke sunn fornuft. Slik beskriver hun i hvert fall filosofien bak sin egen slankemetode.

Ikke slankekur

- Hva skiller din metode fra andre slankekurer?

- For det første skal du ikke tenke slankekur, men endring av vaner og livsstil. Du slipper veiing av mat og kaloritelling, og du lærer å lytte til kroppen i forhold til sult og metthet, svarer Wengel.

Hennes metode går ut på å spise tre måltider daglig. Måltidene består av et visst antall håndfuller med ulike typer mat. Maten skal spises når man er sulten, og det skal ikke spises mellom måltidene.

- Hva oppleves som de største utfordringene ved håndfull-metoden?

- Du må akseptere at du selv skal bestemme hva du skal spise, istedenfor å følge en detaljert kostplan. Dette krever at man setter seg inn i tingene. Det gjør du enkelt ved å se mine innføringsvideoer, eller ved å lese boka mi.

Middagsinspirasjon? Søk her!

Wengel, som nå er utdannet kostholdsrådgiver, gir i dag ut bøker om håndfull-systemet i mye mer enn bare en håndfull land over hele verden. Tusenvis av dansker har fulgt hennes råd om slanking og kosthold, og nå står Norge for tur. I disse dager er hun ute med en norsk versjon av boka «Slank med håndfull-metoden».

UDOKUMENTERT: Fedmeekspert Jøran Hjelmesæth vil ikke anbefale håndfull-metoden, fordi den ikke er testet i kliniske studier. Foto: Sykehuset i Vestfold
UDOKUMENTERT: Fedmeekspert Jøran Hjelmesæth vil ikke anbefale håndfull-metoden, fordi den ikke er testet i kliniske studier. Foto: Sykehuset i Vestfold Vis mer

Slankeekspert skeptisk

Jøran Hjelmesæth, leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor i medisin ved Universitetet i Oslo, er en av Norges fremste eksperter på overvekt og fedmebehandling. Han er generelt skeptisk til det han kaller hjemmelagede slankemetoder som ikke er testet ut i kontrollerte, kliniske studier.

- Dette ser ut til være en metode i denne kategorien, udokumentert og basert på egen erfaring. Jeg kan derfor ikke anbefale metoden, sier Hjelmesæth.

Han anbefaler heller at folk følger ett av mange andre, veldokumenterte programmer for vektreduksjon, de fleste basert på kalorirestriksjon.

Ernæringsfysiolog positiv

Ernæringsfysiolog og foredragsholder Gunn Helen Arsky stiller seg i utgangspunktet positiv til den danske slankemetoden.

- Ut fra det jeg kan lese på nettsiden om denne måten å spise på, ser metoden veldig fornuftig ut.

Arsky påpeker at det er plass til all slags mat for dem som følger metoden, og at det ser ut til at man ved rett gjennomføring får dekket behovet for både proteiner, vitaminer, mineraler, omega-3 og antioksidanter.

- Den passer for både vegetarianere og kjøttelskere, og er også egnet for dem med ulike allergier og intoleranser, siden man kan velge mat som passer den enkelte.

FORNUFTIG: Gunn Helene Arsky har sansen for håndfull-metoden. Foto: Juha Rossi
FORNUFTIG: Gunn Helene Arsky har sansen for håndfull-metoden. Foto: Juha Rossi Vis mer

Opplegget virker enkelt, og de fleste vil klare å ta en håndfull mat på øyemål, mener Arsky, som mener at metoden minner om en annen kur; Volumetrics-dietten. Den amerikanske kuren går ut på å spise seg mett på mat som inneholder minst mulig kalorier og mest mulig fiber og vann, mat som er delt inn i fire gruppe.

- En innvending mot håndfull-metoden er at du må velge mellom stivelseskilder som brød og poteter og frukt. Frukt er så viktig for antioksidantinntaket at det burde fått en egen kategori, mener hun.