MER KJØTT: Utvalget vokser og kvaliteten blir bedre. Nå er det mer kjøtt i mange hamburgertyper. Produsentene har også vært mer gjerrige med saltet. Det er bra. Foto: ERIK HELGENESET
MER KJØTT: Utvalget vokser og kvaliteten blir bedre. Nå er det mer kjøtt i mange hamburgertyper. Produsentene har også vært mer gjerrige med saltet. Det er bra. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest av hamburgere fra matvarebutikker:

Gjør klart for burgerfest: Her renner det med seksere!

Forbrukermakt og fokus på sunnhet virker. Mer kjøtt og mindre mettet fett i hamburgerne i butikken.

(Dagbladet): Det er grillsesong, og sammen med pølser er kanskje hamburgere noe av det vi griller mest.

Det er i hvert fall mye som tyder på det, når vi tar en titt på utvalget av hamburgere og hamburgertilbehør som salsa, coleslaw og andre dressinger og sauser.

TOMATSALSA: Grilling er blitt den nye nasjonalsporten, og bringer mye hygge med selv. Ofte mye fett også. Velger du tomatbaserte sauser, sparer du mange kalorier. Foto: NTB SCANPIX
TOMATSALSA: Grilling er blitt den nye nasjonalsporten, og bringer mye hygge med selv. Ofte mye fett også. Velger du tomatbaserte sauser, sparer du mange kalorier. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Utvalget øker fra år til år. Det positive med dette er at produsentene hele tiden jobber for å få de beste produktene, både når det kommer til smak og kvalitet.

Innholdet av kjøtt øker, og andelen mettet fett og salt er lavere enn for noen år siden.

- Det er noe vi i Bramat.no synes er positivt, ettersom det er næringsinnholdet vi vurderer i våre tester.

Det viktigste er tilbehøret

Hamburgere kan være grei mat så lenge du velger de som inneholder mye kjøtt og ikke altfor mye salt, fett og kalorier.

Det mest usunne med et typisk hamburger måltid er ofte ikke hamburgeren i seg selv, men tilbehøret i form av pommes frites, lyst hamburgerbrød og kanskje massevis av dressing og ost.

TILBEHØRET AVGJØR: Burgeren i seg selv kan være ganske sunn. Pøser du på med kremete sauser og masse ost, blir måltidet ikke fullt så lett å forsvare. Foto: DAGBLADET
TILBEHØRET AVGJØR: Burgeren i seg selv kan være ganske sunn. Pøser du på med kremete sauser og masse ost, blir måltidet ikke fullt så lett å forsvare. Foto: DAGBLADET Vis mer

Da blir det fort mye fett og kalorier. Velger du derimot grovt hamburgerbrød, tomatbaserte sauser, og har på grønnsaker som salat, løk, sylteagurk, tomat og kanskje også hjemmelaget guacamole, så kan hamburgeren være et bra måltid, også ernæringsmessig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I hvert fall hvis du spiser litt salat ved siden av også.

Begrens inntaket av rødt kjøtt

Hamburgere laget av okse- eller svinekjøtt, går under kategorien «rødt kjøtt», en type kjøtt vi ikke bør spise for mye av.

BEGRENS INNTAKET: En burger eller to nå og da er greit. Å spise store mengder hamburgere og andre bearbeidede kjøttprodukter og rødt kjøtt kan føre til kreft i tarmen, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
BEGRENS INNTAKET: En burger eller to nå og da er greit. Å spise store mengder hamburgere og andre bearbeidede kjøttprodukter og rødt kjøtt kan føre til kreft i tarmen, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO). Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Myndighetene anbefaler oss å begrense inntaket av rødt kjøtt til 700 g rått/500 g ferdig tilberedt kjøtt per uke. Noen spiser langt mer enn dette, men mange spiser mindre.

Litt rødt kjøtt, enten det er i form av rene fileter av kjøtt eller hamburgere med lite fett og mye kjøtt, kan du gjerne tillate deg. Kjøtt er en veldig god kilde til jern som mange, særlig jenter, får i seg for lite av.

Pris og merke sier lite om kvalitet

Når du kjøper hamburger, vil du kanskje tro at de dyreste har best kvalitet og inneholder mest kjøtt.

Da kan det være greit å vite at matvarekjedene ofte bruker samme produsent og har ofte tilnærmet det samme næringsinnholdet i dyre og billige merkevarer.

Kjøper du hamburgere hos Norgesgruppen vil du for eksempel kunne få billigere hamburgere hos Kiwi enn hos Meny, selv om hamburgerne har identisk næringsinnhold og er laget av samme produsent.

Mengde kjøtt og protein trekker opp

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg hamburgere. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, protein, karbohydrater, salt og kjøtt i produktene.

Innholdet av kjøtt og protein har trukket opp, mens innholdet av karbohydrater (dette er stort sett bare stivelse), mettet fett og salt har trukket ned.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de vi vurderer som minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Merk: Nederst i denne testen finner du to produkter som har fått terningkast 5. Disse er stekt på forhånd (da smelter blant annet fett). Disse produktene kan ikke direkte sammenliknes med de andre.

Testresultater