Svenskehandel på nett:

Godterikonge jubler: - Salget opp 38 prosent

Eierne av Maxgodis tror suksessen skyldes bråket rundt de nye bompengestasjonene.

GODISBONANZA: Maxgodis tjener stort på å selge billig brus og godteri fra Sverige til søthungrige nordmenn. Foto: Bjørn Langsem
GODISBONANZA: Maxgodis tjener stort på å selge billig brus og godteri fra Sverige til søthungrige nordmenn. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Protestene har vært mange mot de nye bomstasjonene i Oslo som åpnet 1. juni i år, men for Maxgodis.se har alt bråket bare vært positivt.

- Vi ser en betydelig vekst i vår omsetning etter at de nye bomstasjonene ble operative, sier Morten Hansson, administrerende direktør i Net Trading Group AB som eier Maxgodis.

Nettbutikken har slått seg opp etter sukkeravgiften, og selger godteri og brus fra Sverige til søtsugne nordmenn.

Den første uka etter at de nye bomstasjonene åpnet var salget opp 38 prosent sammenlignet med første uka i mai.

Foreløpige anslag viser at veksten ikke ser ut til å avta med det første. I dag har de rundt 120 000 kunder.

Flere fra Oslo

I tillegg til et uvanlig stort oppsving i omsetningen har også kundegruppen endret seg geografisk. Hansson tror økningen skyldes all oppmerksomheten de nye bomringene har fått.

- Med mer enn femti nye bomstasjoner så ligger det også en psykologi i det at man er mer forsiktig med å bruke bilen?, spekulerer Hansson.

SALGSBOOM: Maxgodis har økt omsetningen med nesten 40 prosent etter at de nye bomstasjonene åpnet. Foto: Maxgodis.se
SALGSBOOM: Maxgodis har økt omsetningen med nesten 40 prosent etter at de nye bomstasjonene åpnet. Foto: Maxgodis.se Vis mer

Før var det største kundegrunnlaget deres på Vestlandet, i Hordaland og Rogaland, lengst bort fra grensa. De siste par ukene har dette endret seg. Nå er brorparten av kundene fra Oslo-området.

- Det er klart at når det koster nesten 500 kroner tur-retur Oslo Svinesund, er det mye å spare, sier Hansson.

Tall fra Svinesundsforbindelsen viser imidlertid at antall passeringer over grensa ikke er endret nevneverdig etter 1. juni.

Nordbysenteret i vekst

Ståle Løvheim, administrerende direktør for Nordbysenteret stiller seg uforstående til Hanssons teorier om bompenger og godterishopping.

- Det virker rart at det sitter en gjeng med godtesyke nordmenn i Oslo som ikke vil betale bomavgifter og kjøper godis på nett, sier Løvheim til Dagbladet.

SKEPTISK: Ståle Løvheim tror forklaringen på Maxgodis' salgsoppsving må skyldes flere faktorer. Foto: Privat
SKEPTISK: Ståle Løvheim tror forklaringen på Maxgodis' salgsoppsving må skyldes flere faktorer. Foto: Privat Vis mer

- Vi omsetter for 4,5 millarder kroner i året, og matbutikkene står for drøye 45 prosent av omsetningen vår. Kundene våre reiser ikke til Sverige bare for å handle godteri. Det må være flere ting som er sammenfallende her.

Nordbysenteret har heller ikke merket noen endring etter de nye bomstasjonene åpnet 1. juni. Det har hatt en jevn vekst på i underkant av fem prosent i hele år, uke for uke, målt mot samme periode i fjor.

- Vi rapporterer en gang i uka til Thon sentralt, både besøk og omsetning, og har ikke merket noen endringer i juni.

Kundene deres har en litt annen geografisk spredning enn Maxgodis, der den største kundegruppa bor i Østfold. Bare rundt 20 prosent kommer fra Oslo. Nordbysenteret har også et mye bredere sortiment.

Rammes av 350-kronersgrensa

Enn så lenge er Maxgodis leverandøren som har gått seirende ut av den alternative svenskehandelen. Matsmart som solgte mat med kort holdbarhet har tatt en pause i Norge, og leverer nå bare til Sverige.

Konkurrent Gottekungen var i hardt vær etter manglende leveranser i fjor høst, og la til slutt ned i desember i fjor. Ifølge nettavisen Ehandel planla butikken å betale tilbake pengene de skyldte og åpne igjen i mars, men nettsiden er fortsatt lukket.

1. januar 2020 forsvinner imidlertid 350-kronersgrensa, og aktørene vil måtte forholde seg til litt hardere vilkår. Dette vil si at man må betale moms og servicegebyr på alt man kjøper på nett fra utlandet.

Hansson og Net Trading Group har planene klare for når grensa fjernes, men ønsker ikke å røpe nøyaktig hva av konkurransehensyn.

- Vi vet jo ikke hva politikerne beslutter, så her er det bare å se hva som kommer, men vi har planene klare til eventuelt å kompensere dette med andre produktgrupper.