(Dagbladet): Sesongbaserte priskriger, som smågodtkrigen før påske i fjor, kan være gull for lommeboken. Det er ikke like gunstig for helsa.

Her er årets ferdigmiddagsnyheter
Nå lanserer Kiwi et sunnere alternativ: «Sunt smågodt», en serie med beger med frukt og grønt.
Begerne skal blant annet få plass i de nye kjølerne som er strategisk plassert, rett foran kassa i de aller fleste Kiwi-butikker.
Følger smågodtprisene
Grønnsaker og bær i praktisk beger er allerede på markedet fra Bama, om enn ikke i like mange varianter, men det koster å være sunn.
For mens prisen på smågodt i perioder har vært nede i under tre kroner hektoet, koster et beger på cirka 200 gram bær i underkant av 40 kroner.

Idéen med de nye begerne er at de skal være mer enn konkurransedyktige på pris:
- Et beger vil koste det samme som ett hekto smågodt , forteller Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.
- Kommer smågodtprisen ned til 2,90 før påske, vil et beger koste det samme.
Helseminister Bent Høie applauderer det nye sunnhetsinitiativet.

- Jeg håper at Rema og Coop svarer positivt på Kiwis utfordring og at det er kjempebra om det blir priskrig på frukt og grønnsaker til påske i stedet for godteri, sier Høie til Dagbladet
- Hva ville du gjort om du var sjefen for disse kjedene?
- Løftet fram det faktum at fisk i hverdagen er super fast food! Dessuten ville jeg fortsatt arbeidet med å kutte ned på mettet fett, salt og sukker, men jeg opplever at kjedene jobber godt med dette i hverdagen.
C-vitaminfest
- Kiwi kommer ikke til å starte priskrig på vanlig smågodt eller annonsere smågodt til påske. Men om prisen dumpes hos konkurrenten skal vi selvsagt være konkurransedyktige, sier Arvin til Dagbladet. - Vi ønsker nemlig C-vitaminfest og ikke E-stoffkrig.

Ett beger vil forøvrig veie opp til 250 gram, så smågodtprisen er ikke bare matchet, det vil koste mindre.
Smågodtet skal likevel ikke ut av butikkene.
- Vi skal fortsatt ha smågodt, men vi kommer til å fortsette å jobbe for sunnere alternativer til en god pris for dem som er interessert i det, sier Arvin til Dagbladet.
Kampen om plassen ved kassa
Før sommeren kritiserte helseminister Bent Høie dagligvarebutikkenes plassering av godteri og søtsaker rundt kassene.

Både Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop sa de var positive til Høies forslag, ifølge NTB.
- I Extra har vi lenge hatt fokus på tiltak som gjør det enklere for kundene våre å velge sunne produkter, deriblant gjennom kampanjer, medlemsrabatter på frukt og grønt og plassering av sunne varer i kassaområdet. Extra kommer ikke til å starte noen priskrig på smågodt, men basert på den tøffe konkurransesituasjonen vi er inne i vil vi følge konkurrentene på pris dersom det utløses en priskrig, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.
En annen stor aktør svarer følgende:
- Vi i Rema 1000 heier på alle tiltak som gjør det lettere for kunden å ta sunnere valg i hverdagen. At det er sterk konkurranse mellom kjedene på frukt og grønt er derfor kjempebra, sier kategorisjef Stig Eriksson.
Det er imidlertid ikke bare dagligvarekjedene som har sett nye muligheter i jakten på sunnere snacks.
Flere og sunnere produkter er lansert, utviklet eller importert nettopp med tanke på den attraktive kassa-plassen.
Haugen-gruppen lanserer to små snackposer med oliven med nettopp Høies innspill i tankene.
Fra Haugen-gruppen kommer også «ID-barer», fruktbarer laget på få og naturlige ingredienser.
Sterk bartrend
Barer i ulike former er forøvrig en økende trend. Ferske tall fra NorgesGruppen viser at salget av ulike barer (med unntak av slankebarer) økte med 60 prosent i fjor.

Orkla Foods lanserer to nøttebarer - med litt mørk sjokolade under produktnavnet «Småsulten» - og en proteinbar med salt karamell.
Fra «Friggs» kommer to økologiske glutenfrie barer, en med gojibær og mørk sjokolade og en med hasselnøtter og mørk sjokolade.
«Litt er lov» müslibarer kommer i to versjoner, med havrekjeks og melkesjokolade og med melkesjokolade og peanøtter.
«Swebar» kommer med to nye proteinbarer, en med hvit sjokolade og en med salt peanøtt og karamell.
I slankebarsegmentet kommer «Atkins» med en ny kokosnøtt og mandelkrisp, mens« Nutrilett» kommer med flere varianter; med nøtter og karamell, quinoa og nøtter og toffee fudge.
Fruktsnacks
Et annet nytt produkt i norske hyller er «Bear YoYos», fruktsnurrer av tørket frukt, i to smaker; mango og jordbær.

Hver pakke inneholder to ruller, som skal tilsvare næringsverdien av en frukt eller grønnsak - og dekke en av dagens fem om dagen.
Les også:

Marit Bjørgens gulloppskrifter
Prøv poke - ny (og enklere) vri på sushi for deg som er glad i rå fisk
Zeroproduktene: Mange inneholder mye sukker
