SUNNERE SMÅGODT: Vi har kjempet mot fettet, vi har kjempet mot saltet - og nå er det sukkeret som skal kuttes fra det norske kostholdet. Kiwi lanserer nå sunnere smågodt. Foto: Kiwi
SUNNERE SMÅGODT: Vi har kjempet mot fettet, vi har kjempet mot saltet - og nå er det sukkeret som skal kuttes fra det norske kostholdet. Kiwi lanserer nå sunnere smågodt. Foto: KiwiVis mer

Nye dagligvarer 2017, kampen mot sukker:

Godterikrigen som barna dine har godt av

Kiwi lanserer sunt smågodt.

(Dagbladet): Sesongbaserte priskriger, som smågodtkrigen før påske i fjor, kan være gull for lommeboken. Det er ikke like gunstig for helsa.

Nå lanserer Kiwi et sunnere alternativ: «Sunt smågodt», en serie med beger med frukt og grønt.

Begerne skal blant annet få plass i de nye kjølerne som er strategisk plassert, rett foran kassa i de aller fleste Kiwi-butikker.

Følger smågodtprisene

Grønnsaker og bær i praktisk beger er allerede på markedet fra Bama, om enn ikke i like mange varianter, men det koster å være sunn.

For mens prisen på smågodt i perioder har vært nede i under tre kroner hektoet, koster et beger på cirka 200 gram bær i underkant av 40 kroner.

FRUKT OG GRØNT: Den nye serien består av druer, sukkererter, ananas i biter, fruktmiks, blåbær, tomat, gulrot, agurk og paprika. Foto: Kiwi.
FRUKT OG GRØNT: Den nye serien består av druer, sukkererter, ananas i biter, fruktmiks, blåbær, tomat, gulrot, agurk og paprika. Foto: Kiwi. Vis mer

Idéen med de nye begerne er at de skal være mer enn konkurransedyktige på pris:

- Et beger vil koste det samme som ett hekto smågodt , forteller Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

- Kommer smågodtprisen ned til 2,90 før påske, vil et beger koste det samme.

Helseminister Bent Høie applauderer det nye sunnhetsinitiativet.

POSITIV: Bent Høie håper på priskrig på frukt og grønt i stedet for godteri. Her fra EAT-Konferansen i Stockholm i 2016.
Arkivfoto: Nina Hansen / Dagbladet
POSITIV: Bent Høie håper på priskrig på frukt og grønt i stedet for godteri. Her fra EAT-Konferansen i Stockholm i 2016. Arkivfoto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Jeg håper at Rema og Coop svarer positivt på Kiwis utfordring og at det er kjempebra om det blir priskrig på frukt og grønnsaker til påske i stedet for godteri, sier Høie til Dagbladet

- Hva ville du gjort om du var sjefen for disse kjedene?

- Løftet fram det faktum at fisk i hverdagen er super fast food! Dessuten ville jeg fortsatt arbeidet med å kutte ned på mettet fett, salt og sukker, men jeg opplever at kjedene jobber godt med dette i hverdagen.

C-vitaminfest

- Kiwi kommer ikke til å starte priskrig på vanlig smågodt eller annonsere smågodt til påske. Men om prisen dumpes hos konkurrenten skal vi selvsagt være konkurransedyktige, sier Arvin til Dagbladet. - Vi ønsker nemlig C-vitaminfest og ikke E-stoffkrig.

MINDRE GODTERI: Dagens smågodtposer rommer 1,5 kg smågodt. Nå reduseres posenes volum med 62 prosent. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
MINDRE GODTERI: Dagens smågodtposer rommer 1,5 kg smågodt. Nå reduseres posenes volum med 62 prosent. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Ett beger vil forøvrig veie opp til 250 gram, så smågodtprisen er ikke bare matchet, det vil koste mindre.

Smågodtet skal likevel ikke ut av butikkene.

- Vi skal fortsatt ha smågodt, men vi kommer til å fortsette å jobbe for sunnere alternativer til en god pris for dem som er interessert i det, sier Arvin til Dagbladet.

Kampen om plassen ved kassa

Før sommeren kritiserte helseminister Bent Høie dagligvarebutikkenes plassering av godteri og søtsaker rundt kassene.

KRYMPER: Kiwi krymper også smågodtposene med 62 prosent, slik at det skal være lettere å kontrollere hva man kjøper. Foto: Lars Gulbrandsen
KRYMPER: Kiwi krymper også smågodtposene med 62 prosent, slik at det skal være lettere å kontrollere hva man kjøper. Foto: Lars Gulbrandsen Vis mer

Både Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop sa de var positive til Høies forslag, ifølge NTB.

- I Extra har vi lenge hatt fokus på tiltak som gjør det enklere for kundene våre å velge sunne produkter, deriblant gjennom kampanjer, medlemsrabatter på frukt og grønt og plassering av sunne varer i kassaområdet. Extra kommer ikke til å starte noen priskrig på smågodt, men basert på den tøffe konkurransesituasjonen vi er inne i vil vi følge konkurrentene på pris dersom det utløses en priskrig, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

En annen stor aktør svarer følgende:

- Vi i Rema 1000 heier på alle tiltak som gjør det lettere for kunden å ta sunnere valg i hverdagen. At det er sterk konkurranse mellom kjedene på frukt og grønt er derfor kjempebra, sier kategorisjef Stig Eriksson.

Det er imidlertid ikke bare dagligvarekjedene som har sett nye muligheter i jakten på sunnere snacks.

Flere og sunnere produkter er lansert, utviklet eller importert nettopp med tanke på den attraktive kassa-plassen.

Haugen-gruppen lanserer to små snackposer med oliven med nettopp Høies innspill i tankene.

Fra Haugen-gruppen kommer også «ID-barer», fruktbarer laget på få og naturlige ingredienser.

Sterk bartrend

Barer i ulike former er forøvrig en økende trend. Ferske tall fra NorgesGruppen viser at salget av ulike barer (med unntak av slankebarer) økte med 60 prosent i fjor.

SNACKPACK: Fra Gaea kommer porsjonsposer som lett skal kunne åpnes og lukkes i to versjoner, en med chili og pepper - og en med oregano og sitronsmak. Foto: Haugen-Gruppen
SNACKPACK: Fra Gaea kommer porsjonsposer som lett skal kunne åpnes og lukkes i to versjoner, en med chili og pepper - og en med oregano og sitronsmak. Foto: Haugen-Gruppen Vis mer

Orkla Foods lanserer to nøttebarer - med litt mørk sjokolade under produktnavnet «Småsulten» - og en proteinbar med salt karamell.

Fra «Friggs» kommer to økologiske glutenfrie barer, en med gojibær og mørk sjokolade og en med hasselnøtter og mørk sjokolade.

«Litt er lov» müslibarer kommer i to versjoner, med havrekjeks og melkesjokolade og med melkesjokolade og peanøtter.

«Swebar» kommer med to nye proteinbarer, en med hvit sjokolade og en med salt peanøtt og karamell.

I slankebarsegmentet kommer «Atkins» med en ny kokosnøtt og mandelkrisp, mens« Nutrilett» kommer med flere varianter; med nøtter og karamell, quinoa og nøtter og toffee fudge.

Fruktsnacks

Et annet nytt produkt i norske hyller er «Bear YoYos», fruktsnurrer av tørket frukt, i to smaker; mango og jordbær.

BARNYHETER: Noen av årets nye barer, fra Friggs, Små-sulten, Swebar, Atkins, Maxim og Nutrilett: Foto: Elisabeth Dalseg
BARNYHETER: Noen av årets nye barer, fra Friggs, Små-sulten, Swebar, Atkins, Maxim og Nutrilett: Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

Hver pakke inneholder to ruller, som skal tilsvare næringsverdien av en frukt eller grønnsak - og dekke en av dagens fem om dagen.

Les også:

FRUKTSNACKS: Mellommåltid av mango eller jordbær. Foto: Jensen & Co
FRUKTSNACKS: Mellommåltid av mango eller jordbær. Foto: Jensen & Co Vis mer

Marit Bjørgens gulloppskrifter
Prøv poke - ny (og enklere) vri på sushi for deg som er glad i rå fisk
Zeroproduktene: Mange inneholder mye sukker