STORE FORSINKELSER: Så sent som onsdag i forrige uke mottok Forbrukerrådet klager fra misfornøyde Gottekungen-kunder.
STORE FORSINKELSER: Så sent som onsdag i forrige uke mottok Forbrukerrådet klager fra misfornøyde Gottekungen-kunder.Vis mer

Godteriskandale rammer nordmenn: - Kunne vært avslørt av Google-søk

Nettbutikken Gottekungen la ned før helgen - men etterlater seg mer enn tomt godteripapir.

Godterisugne nordmenn sitter igjen med tomme skåler og skjegget i postkassa etter at Gottekungen onsdag i forrige uke stengte nettbutikken med øyeblikkelig virkning. Siden november 2017 har fire nordmenn drevet firmaet, som har solgt brus og godteri til svenske priser.

REAGERER: Morten Hansson i konkurrenten MaxGodis. Foto: Privat
REAGERER: Morten Hansson i konkurrenten MaxGodis. Foto: Privat Vis mer

I sommer strømmet klagene inn på firmaets Facebook-side fra rasende kunder som ikke mottok varene sine. Et trettitalls kunder kontaktet forbrukerorganisasjonen Forbruker Europa, og etterlyste hjelp til å få tilbake pengene. I går opplyste Gottekungen i et brev til sine kunder at de vil bestrebe seg på å refundere kundenes penger i løpet av januar.

«Sjokkerende oppførsel». Daglig leder i MaxGodis, Morten Hansson, er ikke nådig i sin omtale av konkurrentens måte å drive forretning på. Han har heller ingen tro på at firmaet vil tilbakebetale penger.

Avslørt av kjapt Google-søk

- Hvis de ikke har penger i dag, hvor skal de få dem fra i januar? Vi gjorde selv en prøvebestilling hos Gottekungen 15. august, og har ennå ikke fått noen varer. De har heller ikke svart verken på servicetelefonen eller epost, hevder Hansson overfor Dagbladet.

Situasjonen kunne trolig ha vært en helt annen, dersom kundene hadde brukt noen sekunder på å sjekke firmaets troverdighet, mener han. Hansson synes det virker som om nordmenn er litt naive når det gjelder netthandel.

MISFORNØYDE KUNDER: Poster med tilbud på Facebook blir stort sett kun kommentert av misfornøyde kunder som lurer på hvor varene er. Skjermdump: Facebook
MISFORNØYDE KUNDER: Poster med tilbud på Facebook blir stort sett kun kommentert av misfornøyde kunder som lurer på hvor varene er. Skjermdump: Facebook Vis mer

- Dette kunne ha vært avslørt av et kjapt Google-søk. Hadde de som har handlet hos Gottekungen gjort et par søk eller sjekket anmeldertjenesten Trustpilot, ville de ha skygget banen umiddelbart.

- Trustpilot har i øyeblikket mottatt over 150 ekstremt negative henvendelser angående firmaet, opplyser Hansson.

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa - Forbrukerrådets avdeling for utenlandssaker - er enig i at det er lurt å sjekke ut ukjente nettbutikker.

- Som regel vil man raskt kunne se om aktøren er seriøs gjennom Google-søk, bekrefter han.

Også kundeserviceavdelingen i Hanssons firma MaxGodis har gjennom lengre tid mottatt et økende antall henvendelser både på telefon og epost. Noen kunder tror at de to firmaene har samme eiere. Andre er så fortvilet at de håper at konkurrenten kan hjelpe dem. Det kan de ikke.

Hansson spør seg også om hvor det har blitt av pengene som kundene har betalt inn.

- Vi tror at det kan dreie seg om millionbeløp. Vi kontaktet på et tidspunkt ledelsen i Gottekungen og ba dem legge ned firmaet, uten at vi fikk noen reaksjon, sier han.

Hansson uttrykker bekymring for hva konkurrentens måte å drive forretning på har gjort med kundenes generelle inntrykk av bransjen.

- Dette er uheldig for vår nisje i netthandelen. Alle kan gjøre feil. Det gjør vi også av og til, men for oss ser det ut til at Gottekungen over flere måneder har solgt varer uten at de har hatt avtale med noen leverandører om å levere varene som er bestilt. Samtidig har de over lengre tid tilbudt fri frakt, slik at mange har latt seg friste til å kjøpe, sier Hansson.

MaxGodis kan notere seg for ny omsetningsrekord i november, både i Norge, Sverige og Finland. Produktene som ligger på omsetningstoppen er Pepsi Max, smågodt og Cola Light.

- Kan henvende seg til banken

Ragnar Wiik i Forbruker Europa bekrefter at de har mottatt 83 klager mot Gottekungen. De siste kom så sent som i går - og stort sett gjelder alle det samme: Forbrukerne mottar ikke bestillingen sin, og de får heller ikke kontakt med selskapet. Flere av bestillingene går mange måneder tilbake i tid, noe som indikerer svært store forsinkelser.

- Hva skal disse kundene gjøre for å få tilbake pengene?

KREDITTKORT TRYGGEST: Ragnar Wiik i Forbruker Europa anbefaler å bruke kredittkort når du handler på nett.
KREDITTKORT TRYGGEST: Ragnar Wiik i Forbruker Europa anbefaler å bruke kredittkort når du handler på nett. Vis mer

- De som har benytter betalingskort kan henvende seg til banken. Uavhengig av om det er benyttet debet eller kredittkort skal betalingen refunderes, såkalt «chargeback». Det må vises til at man har tatt opp saken med Gottekungen.

- Hva er ditt generelle råd til forbrukere som bestiller på nett fra utlandet?

- Sjekk nettbutikken, leveringsvilkår, pris og fraktkostnader. Foreta et søk på nettet på den butikken du velger. Det tryggeste er å bruke kredittkort ved betalingen. Da har du samme krav overfor banken/kredittyter som overfor selger, uttaler Wiik.

I midten av forrige uke sendte Gottekungen ut en en-post til sine kunder, der de skrev at «Gottekungen.se stenger sin nettbutikk og Facebook-side med umiddelbar virkning. »

Talsperson Rino Haugen skriver følgende i en SMS til Dagbladet: "Hei. Vi ønsker på nåværende tidspunkt ikke å kommentere noe utover mailen som er sendt ut."