SMELTET OST: Sprø toast, smøremyk ost og litt friske grønnsaker. Foto: locrifa / Shutterstock / NTB scanpix
SMELTET OST: Sprø toast, smøremyk ost og litt friske grønnsaker. Foto: locrifa / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Grilled sandwich, grillblings, ostesmørbrød - nå kommer toasten tilbake:

Gourmettoast er den nye burgeren

Nå kommer grillblingsen - god og varm, fylt med smeltet ost og kortreiste fristelser.

Glad i mat i farta? Nå kommer toasten.

Nei, ikke den småkjedelige med loff, ost og skinke, og slett ikke den fabrikklagde som de varmer i kiosken.

Derimot en gourmetutgave, under navn som «grilled cheese sandwich» og «grillblings». Du ser det særlig i Trondheim og Oslo. Etter responsen å dømme, kan dette raskt bre om seg, slik det har gjort i utlandet.

OST: Toasten er tilbake i gourmetutgave. Nå er det surdeigsbrød, grønnsaker og kortreist  ost som gjelder. Foto: MELT
OST: Toasten er tilbake i gourmetutgave. Nå er det surdeigsbrød, grønnsaker og kortreist ost som gjelder. Foto: MELT Vis mer

Det begynte forsiktig og prøvende på Øyafestivalen i 2015. Da sto folk i kø for toasten til Handwerk. I fjor satset både Handwerk og L'Unico på brød og smeltet ost, sistnevnte med klassikeren «grilled cuban sandwich».

Helt nye smaker

Nye brødtyper, nye råvarer og nye kombinasjoner av fyll mellom brødskivene gir nye smaksopplevelser

En grillblings anno 2017 har ofte surdeigsbrød eller annet kvalitetsbrød grillet til perfeksjon, fylt med noe økologisk og kortreist, syltet eller fermentert og en raus mengde smeltet ost fra småprodusenter.

Dette er håndverkssmørbrød, slår nettstedet foodnetwork fast. Her snakker vi utsøkte smakskombinasjoner og råvarer av høyeste kvalitet.

TOASTSFRELSTE MICHELINKOKKER: De to kokkene Jonas Andrè Nåvik (t.h) og Kim Asserson tok spranget fra trestjerners michelin-restauranter i Chicago til toastsalg fra liten matbil i Trondheim. Nå vil de frelse Oslo med grillede ostesmørbrød.Foto: MELT
TOASTSFRELSTE MICHELINKOKKER: De to kokkene Jonas Andrè Nåvik (t.h) og Kim Asserson tok spranget fra trestjerners michelin-restauranter i Chicago til toastsalg fra liten matbil i Trondheim. Nå vil de frelse Oslo med grillede ostesmørbrød.Foto: MELT Vis mer
IKKE DENNE: Det er ikke frokost-toasten med syltetøy som tar verden med storm,  snarere en grillet surdeigsbrød med kortreist, økologisk fyll og smeltet ost fra småprodusenter. Foto: SHUTTERTOCK/NTB/SCANPIX 
IKKE DENNE: Det er ikke frokost-toasten med syltetøy som tar verden med storm,  snarere en grillet surdeigsbrød med kortreist, økologisk fyll og smeltet ost fra småprodusenter. Foto: SHUTTERTOCK/NTB/SCANPIX  Vis mer

Trondheim i teten

I Norge har fire menn, hvorav to kokker, slått ring rundt toasten under firmanavnet «Melt Grilled Cheese».

Kokkene er Jonas Andrè Nåvik og Kim Asserson, begge med fartstid fra noen av verdens beste restauranter. De så hvordan trenden slo an internasjonalt.

Dermed forlot de hver sin trestjerners michelin-restaurant i Chicago for å selge toast fra en en Citroën H-van fra 1971 i Trondheim.

Melt-bilen med toast og rennende ost åpnet i fjor sommer og ble fort et sted for folk på byen.

Snart utvidet de med restaurant. Og pop up i Oslo. Nå starter de i Oslo på permanent basis.

SMELTET TRONDHEIM: Melt startet med matbil og utvidet med grilled cheese restaurant i Trondheim i 2016. Før jul hadde de pop up restaurant på Aker Brygge. Nå satser de for fullt i Oslo. Foto: MELT
SMELTET TRONDHEIM: Melt startet med matbil og utvidet med grilled cheese restaurant i Trondheim i 2016. Før jul hadde de pop up restaurant på Aker Brygge. Nå satser de for fullt i Oslo. Foto: MELT Vis mer

Den nye burgeren

- Vi skal vise Norge at toasten er den nye burgeren, sier Alexander Nilsen og ramser opp alle fordelene med toasten: Ingen grising. Utallige variasjonsmuligheter på fyllet. Skikkelig mett for en billig penge. Kjappere å lage enn burger.

TAR BØLGEN: Grilled cheese-bølgen har spredt seg fra USA til London og København. Fire norske grundere i Melt Grilled Cheese satser på at nordmenn er klare for noe nytt. Foto: MELT
TAR BØLGEN: Grilled cheese-bølgen har spredt seg fra USA til London og København. Fire norske grundere i Melt Grilled Cheese satser på at nordmenn er klare for noe nytt. Foto: MELT Vis mer

- Perfekt festivalmat og til alle andre anledninger, sier Nilsen, som etter prøveperioden på Aker Brygge før jul er klar for å satse for fullt i hovedstaden.

- Klart vi vil ha flere steder i Oslo. Dette vil slå an like godt på Tøyen som på St.Hanshaugen. Ingen har rendyrka denne type mat før oss.

Nilsen mener burgermarkedet er mettet. Folk vil ha noe annet.

Nilsen tar seg av markedsføringen mens sjokoladegründer og matspaltist Mats Paulsen tar seg av det administrative, kokkene Nåvik og Asserson er enerådende på maten.

Sandwich med spagetti

I sandwichene får du soppstuing, fennikelsalami og chorizo, men også fyll mange av oss vil stusse over.

Chili con carne i grillet brød er ikke hverdagskost. Heller ikke lasagne mellom brødskivene.

Kokkene på sin side mener kombinasjonene funker, ikke minst fordi detaljene er tenkt på.

- Vi bruker surdeigsbød med hull som er store nok til at brødet blir crispy, men ikke så store at fyllet faller gjennom hullene. Vi pensler brødet med nøttesmør og prøver oss fram til stadig nye kombinasjoner, forteller Nilsen.

Før jul gikk det i sous vide-ribbe, fermentert rødkål, fennikelfrø og estragon mellom brødskivene. Sandwich med kylling-confit, chorizo og syltet fennikel slo også an.

 SATSER: Dan Alexander Nypan i Nord-kjeden satser på "digge grillblingser"i nye smakskombinasjoner på Solli plass i Oslo. Foto: NORD
 SATSER: Dan Alexander Nypan i Nord-kjeden satser på "digge grillblingser"i nye smakskombinasjoner på Solli plass i Oslo. Foto: NORD Vis mer

Smelter på harde livet

Melt ventes til Oslo i mars-april, men er ikke alene om toast-tanken. Eckers med to utsalg, har toast på menyen. Glør er også toastfan og serverer ifølge egen Facebookside «digg streetfood med ild og grill som fokus». Her finner du blant annet BBQ-sandwich med sylta grønnsaker.

Nord-kjeden (Nord brenneri og bakeri, og «Nord og Natt» på Tøyen) har lenge servert grillblingser til lunsjsultne. Nå utvides konseptet

TOASTMANN: Joakim Strand i Nord har forlengst kastet seg inn i toast-markedet. Nå får Nord konkurranse. Foto:NORD
TOASTMANN: Joakim Strand i Nord har forlengst kastet seg inn i toast-markedet. Nå får Nord konkurranse. Foto:NORD Vis mer

I et prøvekjøkken på Tveita i Oslo står Dan Alexander Nypan og tester nye varianter med kortreist norsk ost. Nypan skal drifte Nords nye sted «Nord&Vin» (tidligere Waynes Coffee) på Solli plass.

«Dette vil slå an like godt på Tøyen som på St.Hanshaguen» Alexander Nilsen, Melt 

- Toasten er definitivt på vei inn igjen, sier Nypan.

Han håper snart å friste med dobbeltdekker med chunky sylta beter og ertestuing.

-Jeg har også tro på å pimpe opp grillblingsen med entrecôté og smelta Fjelldronning fra Avdem på landbrød, sier han.

Til toasten skal han blant annet skal servere naturvin og surøl.

- Surøl og toast er flott kombinasjon. Surøl har komplekse smaker og blir som et eget syrlig element i retten, sier han.

Sterk trend

London, New York, San Fransisco, Los Angeles, Dublin, København. I alle disse byene har folk latt seg lede ut i fristelse.

The trend is toast, skrev The New Yorker da toasten kom for alvor i 2014.


Magasinet viste til hvorfor mattrendene oppstår når de gjør; Amerikanerne ønsket cupcakes for å finne tilbake til barndommens trygghet etter 11. september 2001.

De ville ha fondue på sekstitallet for å føle seg internasjonale, mens gourmet-toasten gjenspeiler vår nye «besettelse og fetisj for mat»;

hvert måltid skal være spesielt og viktig, hver rett opphøyes og snakkes om, også den hverdagslige toasten.

Startet på stranda

I våre naboland har de smeltet mye ost allerede. Dansk TV2 fortalte i 2014 om toasttrenden som var iferd med å innta Danmark.

STARTEN: Mange mener toastbølgen startet her,  i den enkle kaffesjappa Trouble Coffee & Coconut Club i San Francisco. Fot: SAN FRANCISCO PLANNING DEPARTMENT/WIKIMEDIA 
STARTEN: Mange mener toastbølgen startet her,  i den enkle kaffesjappa Trouble Coffee & Coconut Club i San Francisco. Fot: SAN FRANCISCO PLANNING DEPARTMENT/WIKIMEDIA  Vis mer

Ifølge tv-stasjonen startet toastbølgen på en liten, shabby kafe noe kvartaler fra China Beach i San Francisco.


Her startet halvt italienske Giulietta Carrelli «Trouble Coffee & Coconut Club» i 2007, navnevalget var en hyllest til alle dem som hadde hjulpet henne gjennom trøblete tider. Den lille sjappa ble en suksess

Andre fulgte etter. Burgeren har fått en alvorlig utfordrer.

I London er konkurransen om å lage den beste toasten stor, både på kafeer og blant foodtrucker. Timeout lager jevnlig topplister over de beste stedene.

Keiserens nye klær?

Brødskiver. Smeltet ost. Litt fyll. Så veldig revolusjonerende er det ikke.

KJØTTFRI: Hvem har sagt at toast må ha ost og skinke? Grønnsaker i grillet brød er populært i utlandet. Foto. NTB SCANPIX
KJØTTFRI: Hvem har sagt at toast må ha ost og skinke? Grønnsaker i grillet brød er populært i utlandet. Foto. NTB SCANPIX Vis mer

- Det er riktig, men burgeren hadde også vært servert i over hundre år før den ble hipp, sier Nypan.

- Nå tas grillsandwichen til nye høyder. Jeg synes det er positivt. Jeg tror folk er klare for noe nytt.

Les mer: Lei av den trauste brødskiva?

Grand Cafe gjenåpner med nytt interiør og ny mat