Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Coronakrisa

Grafen som «avslører» nordmenn

Nordmenn handler mer på Vinmonopolet under coronakrisa. - Ikke overrasket, sier Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinsleverandørenes landsforening.

PAPPSUKSESS: Grafen illustrerer hvordan salget av pappvin har økt i Norge under corona-krisen. Stengte grenser forklarer det meste, mener Arcus.
PAPPSUKSESS: Grafen illustrerer hvordan salget av pappvin har økt i Norge under corona-krisen. Stengte grenser forklarer det meste, mener Arcus. Vis mer

- Det jobbes på spreng for å sikre nok vin!

Det forteller David Måsender som er konserndirektør for produksjon i Arcus, Norges største leverandør av vin og sprit.

VEDVARER: I begynnelsen trodde Eirik Andersen i Arcus at det handlet om hamstring, men salget har vedvart. Foto: Arcus
VEDVARER: I begynnelsen trodde Eirik Andersen i Arcus at det handlet om hamstring, men salget har vedvart. Foto: Arcus Vis mer

De opplever nå en formidabel økning av salget på såkalt BiB (bag-in-box) eller pappvin, som heter på folkemunne.

- Mange av de ansatte har hatt mange og lange dager med overtid, og har til og med jobbet på fridagene sine. Disse fortjener en stor takk!

Måsender sier at de gjerne skulle økt fra to til tre skift i tapperiet, men at det ikke er så enkelt å skaffe fagfolk med viktig kompetanse.

- Mens andre bedrifter dessverre har måttet permittere store deler av de ansatte i tiden med corona fordi de har fått mindre å gjøre, har vi opplevd det stikk motsatte, forteller kollega og konserndirektør i Arcus, Eirik Andersen:

Situasjonen endret seg mer eller mindre over natta da Norge stengte grensene i mars.

Vedvarende vekst

- I starten tenkte vi at dette var hamstring, i frykt for at Vinmonopolet skulle stenge eller at tilgangen på en eller annen måte skulle bli vanskeligere, sier han.

- Men den sterke veksten har vedvart, og andelen av BiB av det totale salget har fortsatt å øke gjennom hele perioden.

- Hvordan forklarer dere denne økningen?

- Den generelle økningen i vin, altså ikke bare BiB, handler om at nordmenn normalt handler sin vin flere steder: På Vinmonopolet, på taxfree, på restaurant og i Sverige. Når Norge, og resten av Europa, stengte ned store deler av samfunnet, ble det bare Vinmonopolet som var alternativet. Det ga umiddelbart effekt.

- Tror dere dette vil holde seg?

- Så lenge grensene til Sverige ikke er åpne for normal ferdsel, vil kundene fortsette å handle langt mer på Vinmonopolet.

Arcus andre aktører selger også sine varer gjennom det svenske Systembolaget. Størstedelen av salget går til norske kunder som handler på andre siden av grensa. Etter at grensene stengte, har svenskesalget stupt.

- For å si det enkelt kan vi si at volumet har flyttet seg fra Sverige til Norge. Men, på grunn av vår spesielt gode posisjon i Norge, så vinner vi mer på at nordmenn handler i Norge.

Andersen forteller at tallene blir veldig tydelige når de ser på enkeltmerker.

For eksempel har Falling Feather, som i en årrekke vært Norges mest populære vin, solgt 58 prosent mer i mai sammenliknet med fjorårets tall.

- Når grensene en gang åpnes - hvordan vil dere takle det?

- Så snart man kan reise til Sverige på normalt vis, vil store deler av salget forflytte seg tilbake til Sverige. Selv om Vinmonopolet har en sterk posisjon, og har fått vist det godt de siste månedene, vil nordmenn trekkes til Sverige for å kjøpe billigere alkohol, kjøtt, brus og søtsaker.

- Tapte inntekter

Det er slett ikke bare Arcus som opplever økt salg.

- Ved utgangen av mai hadde vi en akkumulert volumøkning på 28 prosent målt mot samme periode i fjor. For BiB var veksten 42 prosent, forteller han til Dagbladet.

De høye tallene overrasker ikke Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinsleverandørenes forening.

MÅ FÅ KONSEKVENSER: Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinsforeningen mener salget må få konsekvenser for norske avgifter. Foto: VBF
MÅ FÅ KONSEKVENSER: Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinsforeningen mener salget må få konsekvenser for norske avgifter. Foto: VBF Vis mer

- Disse tallene bekrefter det vi lenge har visst. Ifølge beregninger vi har gjort, ser vi at mersalget tilsvarer om lag det nordmenn vanligvis handler i Sverige og på Tax-free.

Dagbladet har tidligere skrevet om at svenske Systembolaget holder tilbake salgstall fra de grensenære utsalgene. Derfor har Vinmonopolet og norske aktører måttet støtte seg på egne beregninger om hvor mye nordmenn kjøper i Sverige.

- Det ironiske er at ingenting tyder på at nordmenn drikker mer enn før pandemien. Totalkonsumet er det samme, sier Jordheim.

- Våre undersøkelser viser at norske leverandører som vanligvis selger mye i grensebutikkene har opplevd en bråstans, og bekrefter dermed langt på vei det Arcus erfarer.

- Når vi ser hvordan både det svenske næringslivet og politikere trygler om å åpne grensene, så er det ikke vanskelig å så hvor mye dette betyr.

- Det norske myndigheter burde merke seg, er at dette er inntekter og arbeidsplasser vi kunne hatt hele tiden, Vinmonopolet bemanner opp og er nå et reelt monopol, mener Jordheim som mener at dette må få konsekvenser for norsk politikk:

- Det er ille om vi ikke gjør noe med avgiftene etter coronaen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!