TACO FIESTA: Elio Corsi og Tobias Schelin har testet den nye tacopizzaen til Grandiosa for Dagbladet. Foto: Kristin Svorte
TACO FIESTA: Elio Corsi og Tobias Schelin har testet den nye tacopizzaen til Grandiosa for Dagbladet. Foto: Kristin SvorteVis mer

Test av ny frossenpizza:

Grandiosa Taco Fiesta: - Denne burde være obligatorisk å ha i fryseren når du er fyllesyk

Vi har testet den nye Grandiosaen, Taco Fiesta.

Om få uker er hundrevis av nye matvarer på vei inn i butikkene i årets første store dagligvareslipp. Blant nyhetene finner vi også i år en ny Grandiosa med tacosmak fra Orkla.

Vi har fått hjelp av pizzaiolo Elio Corsi, i verdenstoppen i pizzalaging og Tobias Schelin, daglig leder, begge ved Eataly på Aker Brygge, til å teste.

Den lokket ikke fram fiesta-følelsen hos noen av dem, men de tror likevel pizzaen har potensiale til å lykkes.

Alle gode ting er tre

Det er ikke første gang Grandiosa frir til tacomenigheten. I 2001 kom Grandiosa i en ikke helt ulik variant, Mild Taco. Den hadde tacokrydret kjøttdeig, mais og selvsagt Jarlsberg-ost. Selv om pizzaen fikk sin fanskare, forsvant den fra markedet i 2005.

TACO FIESTA: Tacopizzaen er toppet med mais, løk og tacokrydret kjøttdeig.
TACO FIESTA: Tacopizzaen er toppet med mais, løk og tacokrydret kjøttdeig. Vis mer

Samme år hadde Orkla et pizzavalg, der forbrukerne kunne stemme på Grandiosa toppet med taco - eller pølse og tomat. Tacosmaken vant en knusende seier, og ble lansert i ny variant.

I 2012 ble det klart for et nytt skifte, for da kom Nacho, en Grandiosa med tacokrydret kjøttdeig og nachochips på markedet. Nacho ble fornyet et par år senere, og lansert under navnet Hot Taco - med enda mer krydder.

Nykommeren Taco Fiesta beveger seg tilbake til røttene, og har en mildere og mer barnevennlig smak.

Slik testet vi:

  • Vi har testet Grandiosa Taco Fiesta, som lanseres i dagligvarebutikker i uke åtte.
  • I testpanelet er pizzaiolo Elio Corsi og daglig leder Tobias Schelin fra pizzarestauranten Eataly på Aker Brygge.
  • Siden dette er en test av et nytt produkt, er ikke testen gjennomført som en blindtest.
  • Testpanelet har vurdert utseende, duft, smak og konsistens - og hvor godt pizzaen lever opp til lovnadene fra pakken.

Grandiosa Taco Fiesta

SNART I BUTIKK: Nye Taco Fiesta fra Grandiosa. Foto: Frank Karlsen
SNART I BUTIKK: Nye Taco Fiesta fra Grandiosa. Foto: Frank Karlsen Vis mer

Grandiosa Taco Fiesta ser ut som en standard Grandiosa, men med en liten twist på toppingen.

- Dette er klassisk Grandiosa. Toppingen dekker hele pizzaen, så man ikke får skorpe på kanten. Den er helt flat, og har et veldig industriprodusert utseende.

- Dette ser ikke bra ut. No fiesta for me!

Tacosmaken er likevel så veldig til stede. Den ventede søtlige Grandiosa-smaken drukner, her er det fredagstaco for alle pengene.

- Selv om det er topping over hele pizzaen, gir det ikke noe annet smak enn krydderet. Ørsmå kjøttbiter, mais og løk drukner helt i tacokrydderet.

Selv om det smaker mye av tacokrydderet, er ikke pizzaen veldig hot, den er mer rund og barnevennlig på smak.

- Dette er egentlig den ultimate pizzaen når du er fyllesyk. Og ung. Da burde man ha en sånn på lur i fryseren.

Bunnen er helt greit sprø, men litt kjedelig. Pizzasmaken forsvinner.

- Dette er taco. I Grandiosa-form.

Til tross for at de ikke tar salto i begeistring, tror testpanelet pizzaen har potensial til å bli populær.

Samme målgruppe, ulikt konsept

Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved BI og Handelshøyskolen ved Universitetet i Tromsø, ser hvorfor de ønsker å forsøke videre på tacopizza, da begge kategoriene er populære hos samme kundesegment.

- Imidlertid er jeg i tvil om det kun er smaken man er ute etter når man spiser taco. Det handler nok like mye om det å dele et måltid som tar tid, om å skape en stemning og følelse av samhold ved å sitte sammen og dele på mat, samt tidspunktet man gjør dette på, sier Silkoset til Dagbladet.

- Begrepet fredagstaco handler jo også om at man har tid til alt dette. En pizza derimot, spiser man i full fart mens man egentlig vil eller skal gjøre noe annet. Jeg vil derfor tro at opplevelsen rundt måltidet har en påvirkning på hvorvidt de vil lykkes eller ikke.

POPULÆRE SMAKER: Ifølge Ragnhild Silkoset har frossenpizza og taco samme målgruppe, men nytes i litt forskjellige situasjoner.
POPULÆRE SMAKER: Ifølge Ragnhild Silkoset har frossenpizza og taco samme målgruppe, men nytes i litt forskjellige situasjoner. Vis mer

- Hva tenker du om at merkevare forsøker på nytt noe de har prøvd tidligere, uten helt å lykkes?

- Jeg er for innovasjon og støtter deres vilje og evne til å prøve og feile. I noen tilfeller er man for tidlig ute, ved at forbrukerne må venne seg til tanken før de store volumene oppnås.

Vi testet viner til pizza: Tre av dem får terningkast seksDAGBLADET PLUSS

Det er altså ikke automatisk slik at det som har feilet tidligere også automatisk vil feile i fremtiden.

- Det er imidlertid viktig å systematisk kartlegge hva som gikk feil sist, slik at de kan bruke denne innsikten til å justere lanseringen og produktet, sier Silkoset.