Nytt tilbud fra Coop Prix

Gratis frukt til alle barna i butikken: - Tente på idéen

Idéen oppsto i den lille butikken. Da hovedkontoret fikk høre om det, ble de så begeistret at de nå ruller det ut i alle butikker.

BARNEFRUKT: Initiativtaker til ordningen Aina Simone Timonen (til høyre) og Anna Sandnes fra Coop Prix Straumen med barnefruktkurven. Foto: Coop
BARNEFRUKT: Initiativtaker til ordningen Aina Simone Timonen (til høyre) og Anna Sandnes fra Coop Prix Straumen med barnefruktkurven. Foto: CoopVis mer

Handleturen etter jobb kan være en kamp mot eget blodsukker, og det å ha med sultne og trette barn på handleturen gjør det ikke akkurat mer lystbetont.

BARNEFRUKT: Hos Coop Prix får nå alle barn som er med voksne og handler forsyne seg av en fruktkurv. Illustrasjonsfoto: MIA Studio / Shutterstock / NTB scanpix
BARNEFRUKT: Hos Coop Prix får nå alle barn som er med voksne og handler forsyne seg av en fruktkurv. Illustrasjonsfoto: MIA Studio / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

Aina Simone Timonen, butikksjef på Coop Prix Straumen i Nordland, har innført en smart ordning som gjør det siste lettere: Her får alle barn gratis frukt og grønt.

Hun hadde lagt merke til at barn som var med foreldre når de skulle handle etter jobb, barnehage eller skole, ofte var slitne og sultne.

- Vi hadde ofte endel frukt vi ikke kunne selge, for eksempel fordi det var noen ødelagte i en pose. Så vi tok de fine, la dem i en korg, og skrev en liten lapp: «Frukt til de små».

I BARNEHØYDE: Da Coop Prix bestemte seg for å rulle ut tiltaket nasjonalt, fikk alle butikkene egne plakater til fruktkurven. Foto: Coop
I BARNEHØYDE: Da Coop Prix bestemte seg for å rulle ut tiltaket nasjonalt, fikk alle butikkene egne plakater til fruktkurven. Foto: Coop Vis mer

Fruktkurven ble plassert i passende høyde for barneøyne, rett ved handlevognene eller i frukt- og grøntavdelingen, slik at barna kunne få velge seg en frukt tidlig på handleturen.

Det ble raskt en suksess. Før var det mye mer uro og mas, ikke minst i kassakøen, der det gjerne er godteri og snacks innen synsvidde.

- Nå har barna fått noe, og jeg tror noe av årsaken til at barn maser er at de også vil ha noe når de er på butikken. Nå får de en frukt.

- Jeg tenker det at vi tenker litt på de små kundene våre også, som kanskje selv ikke kjøper noe, men de er kundene våre, de og.

Fast i alle Prix-butikker

Det tok et par år, men til slutt nådde historien om barnefrukten hovedkontoret. De tente raskt på ideen. Utvalgte Coop Prix-butikker testet dette i desember, og kjeden har nå bestemt seg for å rulle ut permanent i alle kjedens butikker.

- Coop har signert Helsedirektoratets Intensjonsavtale for et sunnere kosthold, og vi har forpliktet oss til å arbeide for at norsk hverdagskost blant annet skal inneholde mer frukt og grønnsaker. Da er det viktig for oss å gjøre det enkelt for kundene våre å ta sunne valg, sier Ingjerd Vestengen, kjededirektør i Coop Prix.

- Ved å gjøre frukt og grønnsaker mer tilgjengelig for barna, håper vi at de også spiser mer. Kanskje prøver barna en spennende frukt de ikke har smakt før, og får seg en ny favoritt, sier Vestengen.

Linda Granlund, divisjonsdirektør folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, applauderer tiltaket.

- Ja til gratis frukt og grønt, og mer frukt og grønt, til barn og unge, sier hun til Dagbladet.

Hun viser til at det er mye annet som kan friste barn i butikk når foreldrene er ute og handler. Det har hun også personlig erfaring med.

- Det å kunne oppholde småtassene med frukt og grønt i stedet for at de løper rundt og bli fristet av smågodt, er et veldig bra tiltak.

Det er også viktig å etablere sunne og gode vaner tidlig.

- Vi vet at det er godt for helsa å spise mye frukt og grønnsaker. Og så vet vi at vi spiser for lite frukt og grønt i forhold til anbefalingen, det gjelder også barn og unge.

Seniorforsker Einar Risvik ved Nofima synes det er et bra initiativ til å endre fokus fra et inntak av bare sukker til frukt og grønt som gir mye seinere energi og som retter oppmerksomheten en annen retning.

- Sukkernivået er betydelig lavere, noe som gir sein blodsukker-respons, og det er viktig for å forebygge framtidig diabetes 2, sier Risvik til Dagbladet.

- Barn legger matvaner tidlig og derfor er det viktig at belønning ikke blir knyttet for sterkt til sukker.

Ulik praksis i kjedene

Selv om enkelte andre Coop-butikker har gjort lignende tiltak, er det kun Prix som ruller det ut i alle kjedens butikker.

Ifølge informasjonssjef hos Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, har flere av kjedens butikker hatt lignende tiltak, men de har ingen planer om å rulle det ut nasjonalt.

- Men vi ønsker å bidra til at barn og unge spiser mer frukt og grønt, og derfor lanserte vi før påsken 2017 frukt og grønt i beger som svar på konkurrentenes stadige smågodtstunt, sier Arvin til Dagbladet.

I år har de relansert serien, døpt den om til Rockefrosker, og dette er bare noen av de mange varene som kjeden kutter prisen på nå før påske.

Det samme gjelder for NorgesGruppens supermarkedkjede Meny.

POPULÆRT: Enkelte Meny-butikker har tilsvarende ordning, her fra Meny på Fornebu. - Barna elsker det, er tilbakemeldingen fra butikksjef Håkon Linnæs. Foto: Linnæs
POPULÆRT: Enkelte Meny-butikker har tilsvarende ordning, her fra Meny på Fornebu. - Barna elsker det, er tilbakemeldingen fra butikksjef Håkon Linnæs. Foto: Linnæs Vis mer

- Enkelte av våre butikker deler ut frukt og grønt til barn, men vi har ikke satt dette tiltaket i system, sier informasjonssjef Nina Horn Hynne.

- For å redusere impulskjøp og gjøre handelen enklere for barnefamilier, har vi sukkerfrie kasser. Av samme grunn flytter vi godteri og sjokolade bakover i butikken og velvære frem nærmere kassa.

Supermarkedkjeden bygger fortløpende om butikkene etter denne modellen.

Rema 1000 drives av selvstendige kjøpmenn, og flere av dem tilbyr smaksprøver på frukt og grønt, ifølge Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema 1000.

- Smaksprøver kan være en god måte å hjelpe kundene til å spise enda mer frukt og grønt. Vi ønsker å være en pådriver for et sunt kosthold og derfor finner kundene frukt og grønt fremst i butikkene våre.

Vinn-vinn-vinn

Det er ikke bare barna og foreldrene som tjener på fruktordningen. Butikken får også introdusert barn for frukt og grønt foreldrene vanligvis ikke kjøper, og det kan gi mersalg.

- Vi hører noen ganger at «Mamma, det her har jeg aldri smakt, det var kjempegodt,» og så kjøper de det senere. Så for oss har dette vært en klar vinn-vinn-situasjon, sier Timonen.

Og som en ekstra bonus får butikken delt ut mat de ellers ikke kunne solgt, som passer fint i kjedens null-visjon for kasting av mat.

- Vi vil dele ut smakfulle frukt og grønnsaker, men som har kort restholdbarhet og derfor kanskje ikke blir kjøpt av kundene våre dagen etter. Da er det perfekt å dele det ut mens det fortsatt er god kvalitet så slipper vi kaste spiselig mat, sier Vestengen.