SUNT OG GODT Gunhild Stordalen delte resultatet på Instagram da hun hadde laget sin første hjemmelagde bolognese med vegetariske "kjøttboller".
SUNT OG GODT Gunhild Stordalen delte resultatet på Instagram da hun hadde laget sin første hjemmelagde bolognese med vegetariske "kjøttboller".Vis mer

Nordmenn renner ned matbutikkene:

Gunhild-dietten har tatt helt av: - Folk kommenterte at jeg hadde mer energi

Rema 1000 og Kiwi rapporterer om storsalg - og eksperter hyller maten som Gunhild Stordalen er svak for.

På Instagram-kontoen til Gunhild Stordalen (39) kan du se bildet - som Dagbladet gjengir i dag - der hun stolt viser fram sin hjemmelagde bolognese med vegetariske «kjøttboller». Under bildet har hun skrevet: «Mer grønt er godt for planeten som blir stadig varmere, og ny forskning viser at pasta ikke gjør oss fetere. Faktisk viser en ny studie i BMJ Open at å spise dette som del av en sunn diett faktisk kan hjelpe deg å bli kvitt noen ekstra kilo ved behov, rett og slett fordi pasta har lav GI - noe som gjør at blodsukkeret ditt øker saktere enn raffinerte karbohydrater, som hvitt brød. Gode nyheter for alle pastaelskere».

Fedmeprofessor Jøran Hjelmsesæth ved Senter for sykelig overvekt i Vestfold mener studien Stordalen viser til, kan bidra til å redusere den ubegrunnede frykten for karbohydrater, og at det ikke er grunn til å tro at pasta som en del av et sunt kosthold øker faren for overvekt.

Har skapt farsott

Gunhild Stordalen (39) trekkes nå fram som enkeltpersonen som har størst innvirkning på nordmenns økende interesse for plantebasert mat.

Parallelt med at matkjedene har sitt svare strev med å etterfylle hyllene med vegetar- og veganmat, hylles den bokaktuelle matentusiasten av flere stjernekokker.

TV-aktuelle Eyvind Hellstrøm mener at Norge er blitt en nasjon helt ødelagt av matindustri og påvirkning gjennom reklame derfra:

FARGERIKE: «Skåler litt ekstra i dag for Oslopride», skriver Gunhild Stordalen på regnbue-maten hun her deler med ektemannen Petter Stordalen. Foto: Instagram
FARGERIKE: «Skåler litt ekstra i dag for Oslopride», skriver Gunhild Stordalen på regnbue-maten hun her deler med ektemannen Petter Stordalen. Foto: Instagram Vis mer

- Grønt kosthold er suverent. Nordmenn har en lang vei å gå i forhold til å forstå normalt kosthold. Jeg har stor sans for formidlingen Gunhild gjør, forteller Hellstrøm til Dagbladet.

Mesterkokk Bent Stiansen bekrefter at også hans restaurant merker økt etterspørsel etter vegan- og vegetarmat - men det løser Statholdergaarden uten problemer:

- Vi har alltid brukt mye grønnsaker i våre retter, og liker å arbeide med disse ingrediensene, sier Stiansen.

- Får folk til å lytte

- Hvor viktig er Gunhild Stordalen i forhold til økt interesse?

- Hun påvirker unge. Jeg lever selv i en storfamilie med flere veganere, vegetarianere, fisk og skalldyrspisende. Når vi har fellesmiddag, lager jeg mye forskjellig grønnsaktilbehør til kjøttet eller fisken. På den måten tilfredsstilles alle i familien.

Også Trond Moi i restaurantkjeden Bølgen & Moi framholder at Gunhild gjør en kjempejobb for å påvirke kostholdet til folk flest i positiv retning:

- Min oppfatning er at Gunhild får folk til å lytte, og at hun dermed påvirker. Hos oss merker vi mye større pågang på vegetarmat enn tidligere, og derfor har vi også utvidet våre menyer som følge av dette, forteller Moi.

- Fikk mer energi

KOSTHOLD: Gunhild Stordalen har cøliaki og er glad for at det glutenfrie tilbudet blir stadig bedre for dem som har samme diagnose. Foto: Instagram
KOSTHOLD: Gunhild Stordalen har cøliaki og er glad for at det glutenfrie tilbudet blir stadig bedre for dem som har samme diagnose. Foto: Instagram Vis mer

Utgangspunktet for at Gunhild Stordalen endret kosthold, var at hun og administrerende direktør i EAT, Alessandro Demaio, skulle forsøke å leve bare på plantebasert kost i én måned. Opplevelsen ga umiddelbart mersmak:

- Personlig følte jeg meg bedre - og opplevde at folk kommenterte at jeg hadde mer energi. Da tenkte jeg at jeg ikke så noen grunn til å gå tilbake, fortalte 39-åringen til VG etterpå.

I sin biografi «Det store bildet» forteller Gunhild Stordalen om sin dype interesse for veganmat. Under EAT-konferansen i Stockholm sommeren 2017, hyllet hun kokker som både laget smakfull og framtidsrettet mat - og delte en anekdote om ektemannen Petter Stordalen:

– Før jul tok jeg med min kjøttelskende Petter til en diner i Los Angeles. Der spiste han en burger som var så god at han ikke skjønte at den var vegansk, fortalte Stordalen, til latter fra publikum.

Overfor Dagbladet uttrykker hun takknemlighet for at plantebasert kosthold er i ferd med å bli mainstream i Norge:

- Det er et tegn på økt bevissthet og engasjement rundt sammenhengen mellom hva vi spiser, helsa vår og planetens helse. Kafeer, restauranter og matbutikker har stadig bedre, mer velsmakende plantebaserte alternativer. Et større og mer tilgjengelig utvalg gjør det lettere – og rimeligere – for folk flest å velge mat som er sunnere for både en selv og miljøet, sier Gunhild til Dagbladet og fortsetter:

- Hvis vi skal lykkes med å fø jordas voksende befolkning sunn og bærekraftig mat, viser den nyeste forskningen at vi må skifte til hovedsakelig plantebasert kosthold og alternative proteiner, inkludert mer mat fra havet.

- Sunt for alle

- I hvilke aldersgrupper merker du størst interesse rundt dette?

- Selv om de unge er pådriverne for et plantebasert skifte - spesielt på sosiale medier - ser vi interesse for kjøttfrie alternativer i alle aldersgrupper, og i stadig større grad hos begge kjønn. Å spise mer plantebasert og mindre bearbeidet mat er sunt for alle og bør være tilgjengelig for hele befolkningen.

- Hvordan skiller ditt favorittkosthold seg fra en vanlig kjøttmiddag?

SUKSESS: Gunhild A Stordalens bok har fått svært god mottakelse. "Gripende og viktig," konstaterte Dagbladets anmelder og ga terningkast fem.
SUKSESS: Gunhild A Stordalens bok har fått svært god mottakelse. "Gripende og viktig," konstaterte Dagbladets anmelder og ga terningkast fem. Vis mer

- Det aller beste med plantebasert mat er at vi ikke må ofre smak for å gjøre planeten og helsen vår en tjeneste. Vegetarisk og vegansk alternativer blir stadig bedre og mer tilgjengelig, både butikker, kantiner og på restauranter, og det kommer nye alternativer hele tida. Dagens utvalg er bare begynnelsen!, sier Gunhild Stordalen og legger til:

- I tillegg til at det er bra for helsa, er det å spise mindre kjøtt og animalske proteiner det viktigste vi som enkeltindivider kan gjøre for klima og miljø. Dagens kjøttproduksjon slipper ut mer klimagasser enn alle verdens biler, tog og fly til sammen. Til tross for at kjøttindustrien bare står for 18 prosent av kaloriforbruket i verden, okkuperer den hele 80 prosent av jordbruksarealet og enorme mengder vann. Når det er sagt trenger ikke alle å bli vegetarianere: det viktigste er at vi reduserer forbruket, spesielt av rødt kjøtt.

- Kritikere mener at man ikke får i seg nok næringsstoffer ved å følge et plantebasert kosthold?

- Om man har et balansert og variert kosthold med grønnsaker, frukt og bær, nøtter, linser, bønner, grove kornprodukter, litt meieriprodukter, fisk og sjømat får kroppen stort sett alt den trenger. Men de som velger et strengt plantebasert kosthold, må passe på å få i seg nok vitamin B12, kalsium, jern og sink, og tilskudd kan være nødvendig, sier Stordalen.

Hun fortsetter:

- I januar lanserer EAT – i samarbeid med den medisinske journalen The Lancet – en omfattende forskningsrapport skrevet av 30 av verdens fremste forskere innenfor ernæring, landbruk og klima. Denne rapporten er en oppsummering av all publisert forskning på sunt kosthold og bærekraftig matproduksjon, og er første steg mot å bygge vitenskapelig konsensus på hva som utgjør et kosthold som både er sunt for helsen vår og bærekraftig for planeten. Den vil jeg på det varmeste anbefale alle som er opptatt av disse spørsmålene å lese!

Trenger ekstra vitamin D

Professor Vibeke Videm ved NTNU har stor kunnskap om plantebasert mat. Hun mener det er fullt mulig å ha et fullverdig vegetarisk kosthold:

- Hvis man lar hoveddelen av vegetarkosten være fullkornsprodukter, varierte grønnsaker, belgfrukter som erter, linser og bønner, samt frukt, bær, nøtter, frø og planteoljer, har man dekket det aller meste. Bruker man i tillegg moderate mengder halvfete eller magre melkeprodukter, ev også egg, får man det man trenger – kanskje med unntak av D-vitamin. Noe D-vitamin lages i huden ved solbestråling, men om vinteren er sollyset i Norge så svakt at det kan være aktuelt med tilskudd både for vegetarianere og ikke-vegetarianere. Det er også viktig å tenke på gode kilder til omega-3-fett, for eksempel rapsolje, valnøtter, linfrø eller olje av valnøtter / linfrø, forteller professoren.

Videm understreker at veganere i tillegg må sørge for til skudd av vitamin B12, som ikke finnes i plantekost, og ofte også tilskudd av jod og kalsium.

- Andre vegetarianere får disse stoffene fra melkeprodukter. Satser man på vegankost, tror jeg det er fornuftig å bruke noe tid på å sette seg ordentlig inn i hva kosten bør inneholde og hvordan man får dekket behovene. Laktovegetarisk eller ovo-laktovegetarisk kost krever lite planlegging, bortsett fra at man rådes til å bruke mer belgfrukter enn de fleste «vanlige norske kosthold» inneholder i utgangspunktet. Belgfruktene er nemlig en viktig proteinkilde for alle vegetarianere. Den som isteden bare kutter ut hovedretten av kjøtt eller fisk fra et ikke-vegetarisk kosthold og spiser det som blir igjen, får et kjedelig og sannsynligvis ernæringsmessig «tynt» kosthold.

Professor Vinjar Fønnebø ved UiT Norges arktiske universitet mener at å leve vegansk som Gunhild Stordalen, i all hovedsak er et sunt matvalg:

- Men det krever kunnskap om flere næringsstoffer utover det vanlige. Det er også nødvendig med tilskudd av vitamin B12, dette vitaminet finnes ikke i veganmat. Det kan ta tjue år fra man blir veganer til B12-mangel oppstår fordi kroppen resirkulerer sitt B12 nesten 100 prosent, forklarer professoren.