KOKOSOLJE: Harvard-professor går hardt ut mot kokosolje, og mener det er like ille som å spise ren gift. Illustrasjonsfoto: MaraZe / Shutterstock / NTB scanpix
KOKOSOLJE: Harvard-professor går hardt ut mot kokosolje, og mener det er like ille som å spise ren gift. Illustrasjonsfoto: MaraZe / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Kokosolje og kolesterol

Harvard-professor: - Kokosolje er ren gift

- Det er å ta litt sterkt i, svarer norsk ekspert.

Kokosolje er «noe av det verste du kan spise», og «ren gift».

Harvard-professor Dr. Karin Michels var ikke nådig i sin karakteristikk av den trendy nøtteolja under et foredrag på Universitetet i Freiburg, der hun tar for seg, og angriper såkalt supermat generelt, og kokosolje spesielt.

Det er det høye innholdet av mettet fett, som øker nivåene av det farlige kolesterolet - og kan føre til hjerte- og karsykdommer, som er problematisk.

Foredraget, som het «Kokosolje og andre ernæringsfeil», har blitt sett mer enn en million ganger på YouTube.

- Bør vi skjelve i buksene nå?

- Jeg synes ordet gift er å ta i litt sterkt når man snakker om mat. Men at kokosolje er sunt, det er det ikke, sier Kjetil Retterstøl, professor ved Universitetet i Oslo, seksjon for klinisk ernæring.

- Begrens inntaket

Retterstøl viser til anbefalingene fra Helsedirektoratet og Nasjonalt råd for ernæring, sist oppdatert i fjor vår, om at man ikke bør innta kokosolje i store mengder.

KRITISK: Du kan fint spise litt, men du bør passe på hvor mye, sier Kjetil Retterstøl. Foto: UiO
KRITISK: Du kan fint spise litt, men du bør passe på hvor mye, sier Kjetil Retterstøl. Foto: UiO Vis mer

- Men selvfølgelig, som litt sånn smakstilsetning, kan det være helt ok.

Helsedirektoratet og nasjonalt råd for ernæring har anbefalt, i likhet med de fleste myndigheter som kommer med kostholdsanbefalinger, at mindre enn ti prosent av energien man inntar bør komme fra mettet fett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kokosolje inneholder mellom 80 og 90 prosent mettet fett, slik at dersom man inntar mye kokosolje kommer man fort over grensa.

I tillegg kommer mettet fett fra andre kilder, blant annet animalsk fett.

- Føg rådene

Et av de store ankepunktene til Michels er hvordan kokosolje har blitt trukket fram som så helsebringende, og roses for sine helsebringende egenskaper og forherliges av bloggere, livsstilscoacher og selvutnevnte helseguruer.

Det er også en populær ingrediens i vegan-, paleo- og lavkarbodietter.

SPIS MED MÅTE: Lege Berit Nordstrand holder fast på at kokosfett er bra i fornuftige mengder. Foto: Berit Nordstrand
SPIS MED MÅTE: Lege Berit Nordstrand holder fast på at kokosfett er bra i fornuftige mengder. Foto: Berit Nordstrand Vis mer

Lege, kokebokforfatter og sunn-mat-produsent Berit Nordstrand er blant dem som anbefaler å bruke kokosolje, blant annet i artikkelen Kokosfett KAN på sine nettsider.

Hun presiserer overfor Dagbladet at det er viktig å følge Helsedirektoratets ernæringsråd, og derfor bør begrense mengden mettet fett, men holder fast ved at kokosfett er en flott kilde til mettet fett.

- Vi trenger både umettet og mettet fett.

Hun viser til at mennesker som har et animalsk kosthold allerede får i seg mye mettet fett, mens om man har et vegetarisk eller vegansk kosthold, er det rom for mer.

- Kokosfett er bra i fornuftige mengder. I kokosfett har du blant annet korte mettede fettsyrer, og de blir ikke til kolesterol i blodet. Dette er de samme fettsyrene som blant annet finnes i morsmelk, sier Nordstrand, og presiserer igjen:

- Det er viktig å ikke overdrive inntaket, og spise fornuftige mengder, slik som Helsedirektoratet sier.

Sprikende forskning

Det er ikke bare alternative helseguruer som har lovprist kokosoljen. I en artikkel på Harvards medisinske fakultet fra 2011, forteller Walter C. Willett, M.D. at kokosolje har mange gode egenskaper, blant annet at det gir «gode» HDL-kolesterolnivåer - men det oppfordres også til måtehold.

Artikkelen er imidlertid oppdatert i august i år, så dette kan ha en sammenheng.

Fast fett verre enn flytende

Kokosolje er i fast form i romtemperatur, og blir hardt i kjøleskapet. Dette er, ifølge Retterstøl, en grei pekepinn på fett man bør være forsiktig med.

- En tommelfingerregel for oss som holder på med ernæring er at fett som er i fast form i romtemperatur - dét skal man være forsiktig med. Det inneholder vanligvis mye mettet fett.

Planteoljer som olivenolje eller rapsolje inneholder mye umettede fettsyrer, og disse har ikke den uheldige virkningen. Andre planteoljer, som avokado, inneholder enumettet fett, som også er helt utmerket, ifølge professoren.

- Kokosolje og palmeolje er de tropiske oljene som inneholder mye mettet fett. Det er unntaket av den gylne regelen som sier at alt fett fra planteolje er ok.

Flytt kokosolja til badet

Kokosolje har vært på manges lepper de siste åra. Har du ikke spist det, har du kanskje hatt det i håret, smurt inn kroppen eller fjernet sminke med det.

- Er det farlig å bruke på kroppen, eller bare å spise?

- Det man smører på kroppen vil ikke ha noen påvirkning på kolesterolet.