Eyvind Hellstrøm trenger knapt noen introduksjon. Fra Bocuse d'Or i Lyon og Michelin-stjerner på Bagatelle, til opprydning på norske restaurantkjøkken - og gastronomiske dannelsesreiser med komiker Truls Svendsen. Alt han tar i synes å bli til gull. Eller kanskje enda bedre: Noe vi har lyst til å smake på.
Nå er det takeawaypizza som står for tur. I et halvt års tid har den norske kokken jobbet sammen med verdens største pizzakjede, Domino's.

Test: Den beste Hellstrøm-pizzaen
Helt tilfeldig, ifølge den kjente kokken.
- Domino's tok kontakt med meg, og etter å ha møtt mange av de flinke folka i utvikling og på testkjøkkenet, tenkte jeg dette kunne være en fin utfordring hvor jeg får møte mange dedikerte og flinke folk jeg ellers ikke ville ha møtt, sier Hellstrøm til Dagbladet.
- Og også en unik mulighet til å være med å påvirke takeaway-pizzaer på en positiv måte.
- Oppgaven fra Domino's var veldig enkel: «Hjelp oss å lage den beste takeaway-pizzaen». Det er akkurat det jeg har tenkt å gjøre, sier Hellstrøm.

Pizza på døra: - Denne imponerer
Kampen om pizzakundene
Domino's er ikke de eneste som kjemper om pizzakundene. Peppes Pizza har utviklet en pizzameny for bensinstasjonkjeden Circle K, og du får nå kjøpt Peppes-pizzaer på alle bensinstasjonene med servering.
Gründerfabrikken Askeladden & Co, som står bak kjeder som Cutters, dr. Dropin og Squeeze, satser også på servering, og først ut var pizzakjeden Digg på Grünerløkka.
Det er kanskje ikke så rart. En ny undersøkelse utført på vegne av Domino's viser at pizza er den mest populære matretten vi bestiller hjem (34 prosent) etterfulgt av hamburger (26 prosent) og sushi (17 prosent).
Undersøkelsen viser også at hele 1 av 3 nordmenn bestiller pizza månedlig eller oftere. Sju prosent gjør det en gang i uka eller oftere.
Trinn for trinn
Hellstrøm hadde ingen kjennskap til pizzakjeden før samarbeidet tok til, men har forstått at de har scoret lavt på tester, slik som Dagbladets test fra romjula.
I første omgang har kokken gjort små endringer som å ha på mer ost, ny ost, ny tomatsaus - og ikke minst nye toppinger som grønnkål og aromasopp.

Torsdag forrige uke kom fire nye pizzaer på menyen.
- Det viktigste for meg er at vi bruker gode råvarer, aller helst lokale, og gode smaker - ikke minst smakskombinasjoner.
Peppes har utviklet seks pizzaer for Circle K. Pizzaene ser litt annerledes ut, enn man kanskje er vant til. De er nærmest firkantede, og er store nok til tre-fire personer. I tillegg er det to små porsjonspizzaer med skinke og pepperoni.

Også Digg har tenkt litt annerledes med formen; her har pizzaene en lang, smal, oval form. Dette for å effektivisere stekeprosessen. Målsettingen er nemlig klar: Her skal man få en velsmakende, god, italiensk pizza til under 99 kroner. De litt mer fancy pizzaene koster 119 kroner.

Foreløpig har de ti pizzaer på menyen.
Nye eiere
Det er ikke bare pizzaene som er nye hos Domino's. Som mange kanskje fikk med seg, ga de utenlandske eierne av Domino's Norge opp høsten 2019, etter en lang periode med økonomiske utfordringer, både i Norge og resten av Skandinavia. I februar i fjor ble det klart at den norske investorgruppen som opprinnelig tok Domino's til Norge, med Erik Bergh i spissen, hadde kjøpt tilbake sine 71 prosent av selskapet, ifølge E24.no, og så begynte snuoperasjonen.
I høst tok Kjetil Graver, en av gründerne av Godtlevert.no og COO i det nordiske matkassekonsernet Linas Matkasse Group, over ansvaret for pizzakjeden, og det var også han som fikk Hellstrøm med på laget.
Fakta om Domino's
- Domino’s er verdens største pizzakjede med over 17 000 utsalgssteder i 92 land.
- Domino's etablerte seg i Norge i 2014, og i 2017 kjøpte de opp Dolly Dimples.
- Domino’s Norge teller i dag 42 pizzabakerier og sysselsetter cirka 850 ansatte.
- Jeg følte jeg kunne forlate Godtlevert med god samvittighet, de hadde vært blitt så flinke, og da Domino's kom på banen og ville ha meg med på laget, hadde de så mye problemer at fristelsen ble for stor.
Et av problemene har vært at pizzaene har hatt ujevn kvalitet, noe som har vist seg å slå uheldig ut på tester, ifølge Graver.
- Er ikke litt av poenget at man skal kunne forvente like pizzaer?
- Jo, og vi har fått til en kulturendring med tanke på kvalitet på kort tid.
Graver er mildt sagt meget begeistret for at de har sikret seg en «levende legende».
- I tillegg til hans uovertrufne kunnskap om god mat, er Hellstrøm engasjert, konstruktiv, direkte og ærlig. Han har med andre ord en stil som passer oss perfekt, sier Graver.
I forbindelse med at Hellstrøm gikk inn på Dominos kjøkken i Norge, fikk han også en liten eierpost, noe han ikke vil legge vekt på, og beskriver som «marginalsk».
Holder seg til Norge
Hellstrøms tilknytning til pizzakjeden begrenser seg også til Norge, og han har ingen planer om å ta dette samarbeidet ut i verden.
- Domino's finner du i hele verden, men det som er så fint, er at vi kan gjøre nasjonale tilpasninger innenfor vårt rammeverk.
Selv om han nå vil gjøre takeawaypizzaen bedre, er det likevel ingen tvil om hva som ligger Oslo-kokkens hjerte nærmest: Å lage god mat - og å se at andre gjør det.
- Via vår instagram får vi enorm respons og tilbakemelding fra våre følgere, og det er ikke noe tvil om at folk i løpet av 2020 har sett gleden av å lage god mat hjemme.

Eyvind Hellstrøm: - Paris er en evig fest
Hellstrøms matønske for 2021 er at verden åpner opp, slik at man kan invitere familie og venner på god mat og den gode samtalen.
... og hvor går veien videre?
- Jeg forholder meg til de prosjektene jeg jobber med i dag, og konsentrerer meg om å gjøre det på best mulig måte. Går aldri rundt å spekulerer på hva morgendagen bringer. Men tror det er viktig å alltid være åpen for nye utfordringer - det er bra for både hjernen og egen utvikling.