Kommentar

Hellstrøms Domino-effekt er tydelig

Er sponsing av kokker med på å forflate den offentlig debatten?

SPILLER SEG STUM: At Eyvind Hellstrøm og andre kokker sponses av kommersielle mataktører gjør at færre kokker er uttaler seg kritisk i til flere sider av matsystemet, hevder artikkelforfatteren. Foto: Bård Gudim / Domino's
SPILLER SEG STUM: At Eyvind Hellstrøm og andre kokker sponses av kommersielle mataktører gjør at færre kokker er uttaler seg kritisk i til flere sider av matsystemet, hevder artikkelforfatteren. Foto: Bård Gudim / Domino's Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dette er innlegg og meningene står for forfatterens regning:

Debatten blusser opp igjen. For dem som ikke fikk det med seg, så startet det med at Michelin-kokken Paul Cunningham i Danmark begynte å samarbeide med McDonald’s. Dette skjedde i samme moment som vår egen Eyvind Hellstrøm begynte å samarbeide med pizzakjeden Domino’s.

Som en reaksjon på Cunninghams burgerpromotering spilte Christian Puglisi, en annen kokk med Michelinmeritter, inn en elleve minutters harang på Instagram og satte fyr på debatten i Danmark. Han sier han føler seg forrådt av en kollega. Puglisi mener man ikke kan fremme gastronomisk kultur på den ene siden og snakke varmt om McDonalds-burgere på samme tid. Et system som fremmer monokultur og avskoging, som standardiserer matverdenen og tap av biomangfold og dersom de får det som de vil, sier han, vil matskribenten Michael Pollan få rett: Til slutt er det bare en potettype igjen – og den må holdes i live av sprøytemidler: – Om du bruker karrieren din for å promotere dette – må du tåle kritikk, sier Puglisi.

– Noen må si ifra når sånne ting skjer. Det er uvanlig stille fra kokkene.

Problemet med sponsing?

Og det var, som vanlig, uvanlig stille. Helt til den norske kokken Halvar Ellingsen tok bladet fra munnen. Den frittalende Ellingsen sa på sin Facebook-side at han likte oppsparket fra Puglisi og tok det som en påminnelse om at kokker bør står for noe og at man ikke skal være redd for å si fra til oppdrettsnæring, dagligvarekjeder og digre matvareselskaper at vi «ikke vil være med på å hjelpe til med å ødelegge jorda». Han lurer også på hvor kult det er at Hellstrøm (hans tidligere sjef) lager pizza for Domino's.

Ja, for hva er egentlig problemet med at kokkeprofilene sponses?

Profilerte kokker er en verdifulle stemmer å støtte seg på for journalister – for eksempel i saker om dagligvare, dyrevelferd og alle tenkelige sider av matproduksjon. Maten er kokkens metier og han/hun burde komme til orde.

Gjør dem det? Vel, Esben Holmboe Bang (fra Maemo) har et poeng når han sier til VG at det blant kokker er en «uskreven regel å ikke uttale seg kritisk til norsk matproduksjon på grunn av en lang tradisjon med sponsoravtaler».

Matindustrien, mener han, har «kjøpt seg frikort ved å temme unge kokker og betale betydelige summer til profiler».

Han har nok kokkekonkurranser og særlig Bocuse d’Or i tankene. Her er Bama, Lerøy, Tine og Norges sjømatråd sponsorer. Ja, vel vitende om at lakseprodusenten Lerøy har sponset deg til Bocuse d’Or-medalje – hvor kritisk vil du uttale deg om at de bruker soya fra «verstingselskapet» Cargill?

Bent Stiansen, Terje Ness, Charles Tjessem, Geir Skeie og Ørjan Johannessen er alle vinnere av Bocuse d’Or – hvor mange av dem har markert seg som systemkritiske i norske medier?

Det er kanskje urettferdig å holde mot dem – det var jo tross alt ikke politikere de skulle bli da de valgte å bli del av Den hvite garde.

Sponsing knebler

Likevel, bindingene er med på å forklare hvorfor kokkeprofilene glimrer med sitt fravær i den norske, offentlige debatten – og følgende samtale ikke kunne funnet sted:

– Hei Bent! Jeg leser at regnskogen brenner på grunn av Remas palmeolje. Har du noen kommentar til Dagbladet?

- (...)

– Ikke det?

Jeg kjenner ham godt nok til at han ikke vil like å bli kalt Rema-Bent. Like lite som Kiwi-Tina. Eller Domino-Eyvind – som sikkert ikke liker å bli minnet på hva han selv kalte Rema-Erling (Sundal) da norgesmesteren i kokkekunst reklamerte for middag til under 100-lappen for noen år siden.

– Eyvind! Hva tenker du om at Dominos sier opp folk som krever høyere lønn?

- (...)

– Nei, vi fikk ikke kommentar fra Domino-Eyvind på den saken.

– Kanskje vi kan høre med Bama-Lise (Finckenhagen) om avokado-mafiaen i Mexico isteden?

– Da er det kanskje like greit å høre med Esso-Brimi, tror jeg. I dag er nemlig Masahiro-Tom opptatt med å gjemme kniver på Instagram.

Det finnes selvsagt ingen lov som sier at kokker skal holde seg borte fra sponsorer, slik at de kan uttale seg i mediene. Det valget er moralsk – og økonomisk. Men det er verdt å huske på at man spiller seg selv ut av den offentlige debatten.

Er det Cunningham eller Puglisi danske medier vil henvende seg til neste gang de skriver om matkultur, tror du? Og hvem har størst troverdighet nå?

Det er utvilsom slik at desto lenger du holder deg borte fra sponsing, desto høyere pris kan du høste på tampen av karrieren.

– Kanskje Domino-Eyvind vil være med på blindtesting av pizza? Nei, sorry. Glem det.

Mer om
mat

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer