<strong>TOMMEL OPP:</strong> Det er lovlig å gi smaksprøver på øl uten betaling, bekrefter Helsedirektoratet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
TOMMEL OPP: Det er lovlig å gi smaksprøver på øl uten betaling, bekrefter Helsedirektoratet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

Helsedirektoratet: Greit med gratis øl

Helsedirektoratet har ingen innvendinger mot at ansatte i butikker, barer og utesteder får gratis øl som smaksprøver – så lenge det er de rette som får smake. - En lite gjennomtenkt praksis, sier Blå Kors.

Publisert

Helsedirektoratets tommel opp går fram av en brevveksling med Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD), som opplever at forventningen om gratis drikkevarer kan bli vel stor.

I en e-post til Helsedirektoratet beskriver foreningen en kultur der det i flere dagligvarebutikker og noen utesteder har blitt vanlig å forvente å få kasser eller brett med øl gratis, ifølge NTB. De vil smake på varene før de eventuelt tar dem inn.

- Et par bryggerier har reagert på dette, og vil ikke gi bort noe gratis – men får da beskjed om at det er vanlig praksis, skriver Bryggeri- og drikkevareforeningen og stiller spørsmål om dette er en lovlig praksis.

Ikke alle kan få

Det korte svaret fra Helsedirektoratet er at det er lovlig å gi smaksprøver på øl uten betaling.

Men ikke i det omfang Bryggeri- og drikkevareforeningen beskriver. Det er nemlig bare de ansatte som har «legitim interesse» av vareprøver på nye produkter, som kan få gratis øl.

- For en salgsbevilling vil dette eksempelvis begrense seg til styrer, stedfortreder og innkjøpssjef. For et skjenkested vil i tillegg sommelier, hovmester og barsjef anses å ha legitim interesse i å motta vareprøver, mens øvrige ansatte på salgs- eller skjenkestedet, regnskapsfører, dørvakt, renholdspersonalet, osv. som regel ikke vil falle innenfor denne personkretsen, skriver direktoratet i sitt svar til Bryggeri- og drikkevareforeningen.

FLAMMEHAV: En mann ble kjørt til sykehus etter å ha blitt satt fyr på under en demonstrasjon i Portland, USA, ifølge CNN. Reporter: Christian Wehus. Video: AP Vis mer

Mengden må være nøktern

Helsedirektoratet understreker også at mengden vareprøver må være nøktern.

- Helsedirektoratet vurderer at hele kasser eller brett til ett salgs- eller skjenkested ikke anses som en nøktern mengde vareprøve, når det vanligvis bare er 2–5 personer som har legitim interesse i å vurdere produktene. Videre er det opp til leverandør/produsent å vurdere hvorvidt de ønsker å dele ut slike vareprøver gratis, heter det i svaret.

Statssekretær Frøydis Høyem i Helse- og omsorgsdepartementet bekrefter overfor Dagbladet at de er kjent med klargjøringen fra Helsedirektoratet til Bryggeri- og drikkevareforeningen.

- Dette omfatter bare et begrenset antall personer som har legitim interesse av vareprøver på nye produkter, som for eksempel styrer, stedfortreder og innkjøpssjef, forklarer Høyem og legger til:

- Det gjelder bare en nøktern mengde. Med andre ord bare det som er nødvendig for at virksomheten skal å kunne vurdere om de skal kjøpe inn produktet. Ut over det har vi ingen kommentar.

- Mellom bryggeriene og butikkene

I en presisering til Dagbladet skriver kommunikasjonssjef i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Hege Ramseng, at hun bare formidlet et «lite hjertesukk» på vegne av to små bryggerier som stusset over praksisen.

- Det blir feil å si at jeg har beskrevet en «kultur» i bransjen i min e-post til Helsedirektoratet, skriver hun.

På spørsmål om hva foreningen tenker om Helsedirektoratets tommel opp for gratis smaksprøver, svarer Ramseng:

- Vi i BROD har ingen formening om denne politikken. Det er helt og fullt en sak mellom bryggeriene og butikkene.

ØKE ÅPNINGSTIDENE: Det kommer fram i Høyres førsteutkast til valgprogram, som ble lagt fram mandag 7. september. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Praksisen bør gjennomgås

Katrin Solbakken, markeds- og kommunikasjonssjef i Blå Kors, som er en paraplyorganisasjon på rusfeltet for 22 medlemsorganisasjoner, er overbragt nyheten om Helsedirektoratets øl-åpning. Hun forteller at organisasjonen stiller seg uforstående til praksisen.

- Det virker som en lite helhetlig tanke i forhold til at intensjonen bak loven knyttet til alkoholreklame er å hindre påvirkning som fører til større etterspørsel. Det er en grunn til at vi har særskilt lovgivning rundt alkohol, på samme måte som vi har for tobakk, sier Solbakken.

Hun synes det hele virker som en «lite gjennomtenkt praksis som bør gjennomgås».

- Myndighetene bør i så fall se nærmere på lovverket og eventuelt gjøre noe med det.

- Hva tenker du om at det for noen dagligvarebutikker og utesteder har blitt vanlig praksis å forvente å få kasser eller brett med øl gratis?

- Det høres ut som en ukultur som bør stoppes.

Mer om
mat

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer