GRØNT ER LURT: Tomater, reddiker, gulrøtter og rå mais er blant grønnsakene som er gunstige å fylle handleposen med hvis du vil ned i vekt. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
GRØNT ER LURT: Tomater, reddiker, gulrøtter og rå mais er blant grønnsakene som er gunstige å fylle handleposen med hvis du vil ned i vekt. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Ned i vekt? Noen grønnsaker kan være lurere å spise enn andre

Helseekspert: - Vil du ned i vekt, så spis mer av disse grønnsakene

 - Du trenger bare å fokusere på én ting for å lykkes, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

(Dagbladet): Tomat, agurk, squash, stangselleri, blomkål, paprika, spinat, reddik, gulrot, brokkoli, rosenkål...

IKKE VÆR SULTEN: Spis nok når du slanker deg, råder Cathrine Øverås Frisvold.  Vis mer

At det er smart å spise grønnsaker hvis man vil ned i vekt, vet de aller fleste. Grønnsakene som nevnes over er det ekstra lurt å spise mengder av. De er enten av slaget som inneholder mye vann og fiber, eller inneholder bare ekstremt lite kalorier.

Se hvor langt du må gå for å forbrenne TV-snacksen.

Dagbladet har snakket med fire ernæringseksperter, som alle bekrefter at grønnsaker av alle slag er alfa og omega for deg som vil ned i vekt.

Les om det sunne godteriet som ble revet bort fra dagligvarehandelen.

- Kalorifattige matvarer som gir økt metthetsfølelse er det lurt å spise når vektnedgang er målet. Her er grønnsaker absolutt nøkkelen, fastslår Cathrine Øverås Frisvold, ernæringsfaglig rådgiver i Frukt.no.

- Dersom man slanker seg er det viktig å ikke gå sulten, men tvert i mot sørge for at man spiser seg mett. Og det viktigste er hva man spiser seg mett på, sier Frisvold, som anbefaler at man velger grønnsaker man liker og kan trives med å spise i lengden.

KALORILETT: Grønn agurk er både leskende,  kalorilett og sunt. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix Vis mer

- Det hjelper ikke at noe er veldig sunt hvis man ikke spiser det. Velg og vrak i grønnsaksdisken, det er det beste valget du gjør uansett om du vil ned i vekt, eller bare spise for en sunn kropp og god helse.

Kaloriregnskap

Frisvold får støtte av Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient. i Bamagruppen AS.

ANBEFALER GRØNT: - Noen grønnsaker er ekstra lette, og noen har mer mettende fiber enn andre, sier Gunn Helene Arsky. Foto: Lars Myhren Holand Vis mer

- Frukt og grønt er noe av det mest kalorifattige du kan spise. Når det er snakk om vektreduksjon er denne matvaregruppen svært, svært viktig. Du bør spise 250 gram frukt og 250 gram grønnsaker hver dag – minst! Det vil gjøre deg mett, og dermed får du mindre plass til mer kaloririk mat i magen. Slik får du kontroll over det viktige kaloriregnskapet, uttaler hun.

Hun bekrefter at en del grønnsaker inneholder ekstra mye fiber, og derfor vil virke mettende på en annen måte enn andre grønnsaker. Dette gjelder for eksempel artisjokk, pastinakk, rosenkål, grønnkål, brokkoli, rå mais, persillerot og skorsonnerrot

- Og noen av grønnsakene som inneholder svært lite kalorier er for eksempel salat, sopp, urter, paprika, chili, vårløk, løk, grønne bønner av alle slag og kål, opplyser Arsky.

DELE AVOKADO: Dette er den tryggeste måten å dele en avokado og fjerne steinen når du bruker en kniv. Video: Per Ervland Vis mer

Lurer kroppen

- Det er flere gode grunner til å spise mye grønnsaker, bekrefter ernæringsfysiolog Kari Bugge i Grete Roede AS.

- Grønnsaker krever at du tygger mye, og gir dermed kroppen inntrykk av at du spiser mer enn du i virkeligheten gjør. Du kan spise en god porsjon, og likevel ikke få i deg mange kalorier, påpeker Bugge, som anbefaler å ha blomkål, gulrøtter, sukkererter og tomater innen rekkevidde. Dette er grønnsaker som byr på litt sødme, og er fine å knaske på hvis du er sugen på noe godt.

LUR KROPPEN: Kari Bugge anbefaler å spise grønnsaker for å gi metthetsfølelse til kroppen. Foto: Dagbladet Vis mer

Grete Roedes tallerkenmodell anno 2017 anbefaler en halv tallerken med grønnsaker eller salat, en kvart med proteinrik mat, kjøtt fisk eller fugl, og en kvart tallerken med karbohydratrik mat som pasta, ris, poteter, couscous etc.

- En positiv bieffekt av å fylle godt på med grønnsaker er at du også sikrer deg en sunn tarmflora, tilføyer Bugge.

Mye mer grønnsaker

- Generelt er det jo slik at mange grønnsaker inneholder en del vann og fiber, og derfor metter ekstra godt uten å gi så mye kalorier, sier Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog i bramat.no og sunnogsprek.no.

ÅTTE OM DAGEN: De færreste spiser nok grønt, tror Cathrine Borchsenius. Foto: Svein Brimi Vis mer

Hun tror at mange som ønsker å gå ned i vekt vil se resultater kun ved å fokusere på én ting: Mer grønnsaker.

- Dette vil automatisk gjøre at de spiser mindre av det som nødvendigvis ikke er så bra for dem, samtidig som de med få kalorier vil klare å holde seg mette. Og skal man ned i vekt så må man jo være i energiunderskudd, sier Borchsenius.

Hun fastslår at de færreste får i seg nok grønnsaker, og at vi bør spise mye mer enn vi tror.

- En del forskning tyder jo på at det ikke er fem, men åtte porsjoner frukt og grønt om dagen som er ideelt for helsa. Og mye av dette bør jo være grønnsaker, særlig hvis du vil ned i vekt.

Vi gjør oppmerksom på at Grete Roede A/S - i likhet med Dagbladet - er eid av Aller Media A/S.

LES OGSÅ:

Fikk slankeburgerne sjåførene til å trykke på gassen eller bremsen?

-Zeroproduktene må ha gått under radaren hos helsemyndighetene

Dette avslører kaloriinnholdet i vinen