En feil hos den svenske produsenten av O'boy har ført til tomme butikkhyller og en ellevill priskrig på fulle og halvfulle bokser med sjokolademelkpulveret på blocket.se (svenskenes svar på finn.no).
Saken har vært dekket bredt i både svenske og norske medier, og nå tar den norske meierigiganten Tine grep.

Fredag morgen kl. 08.00 går en lastebil full av ferdig blandet Litago-sjokolademelk over grensa til Göteborg. Med på turen følger et eget team av Litago-medarbeidere som skal hjelpe de kriserammede svenskene.
- Selv har vi jo opplevd smørkrisa på kroppen, og vet hvor hardt det er når panikken bryter ut. Når vi så at svenskene opplever litt av det samme med sjokolademelk, visste vi at vi måtte reagere raskt. For oss er det en selvfølge å rekke ut ei hånd for å hjelpe å lette på krisen, sier Mimmi Granli Jensen i Tine til Dagbladet.

Lavkarbokrise
Det er ikke første gang man i nyere tid opplever mangel på populære matvarer. Mange husker ennå da Norge fikk sin smørkrise oppunder jul i 2011.
Da var det ikke produksjonsfeil, men lavkarbobølgen og nordmenns jakt på fete meieriprodukter som var årsaken til mangelen.
En svensk reporter stilte seg opp på Karl Johan og solgte svensk smør, meierismør ble lagt ut på Finn for 600 kroner kiloen.

Nyheten gikk verden rundt, butikkene innførte rasjonering, julekakebakerne fortvilte og smørsmugling ble utbredt.
Den gang kom blant annet Frankrike, Belgia, Nederland og Sverige til unnsetning, og nordmenn hamstret tonnevis med smør rett over grensa.
Nå er det altså svenskene som må til Norge for å kjøpe O'boy.
Avblåser krisa
O'boy produseres av Mondelez i både Norge og Sverige, og ifølge nordisk kommunikasjonsdirektør Celin Huseby løste problemet på den svenske fabrikken seg i helga.

- Vi produserer nå og sender ut til markedet for fullt, sier Huseby til Dagbladet.
Ifølge nrk.no har det vært tilløp til tomme hyller også i Norge. Skyldes det hamstring og redsel for en O'boy-krise også i Norge kan man puste lettet ut, ifølge Huseby.

Ønsker å starte godteritog til Sverige: - Absurd, raser direktør
- Vi jobber nå med å fylle opp butikkhyllene i hele Norden.
Det kan likevel ta litt tid før O'boy-hyller i alle svenske dagligvarebutikker er fylt opp.
Ler med dem, ikke av dem
Da smørmangelen rammet nordmenn som verst, var det faktisk tilløp til lett krise for dem som ikke hadde hamstret og hadde fryseren full av smør til julebaksten og julematen.

Smakstest av sjokolademelk
Er virkelig mangel på et spesifikt sjokolademelkpulver en krise?
- Fra spøk til alvor så er vi som nordmenn flest glad i å erte svenskene litt. De har nok en god dose selvironi og jeg er sikker på at de skjønner at vi ler med dem, og ikke av dem. I tillegg mener vi jo, kanskje litt åpenbart, at Litago er en av verdens beste sjokolademelk og vi unner naboene våre bare det beste! sier Granli Jensen.
- Det er vel også et aldri så lite markedsføringsaspekt ved denne nødhjelpsaksjonen?
- Dette stuntet gjør vi aller mest fordi det er et gøyalt stunt, samtidig er Litago en leken merkevare og vi tror at dette stuntet vil få folk til å trekke på smilebåndet og kanskje bli litt ekstra glade i Litago.
