Isnyheter:

Hiv og hoi: Nå er Kaptein Sabeltann-isen tilbake!

Det blir «enda mer gull» for Kaptein Sabeltann.

ENDA MER GULL: Kaptein Sabeltann-isen er tilbake, og nå er den dyppet i spiselig gull. Veiledende pris er 17 kroner (kiosker) for enkeltisen go 49,90 kroner for 10-pakken. Foto: Hennig-Olsen
ENDA MER GULL: Kaptein Sabeltann-isen er tilbake, og nå er den dyppet i spiselig gull. Veiledende pris er 17 kroner (kiosker) for enkeltisen go 49,90 kroner for 10-pakken. Foto: Hennig-OlsenVis mer

Splitte mine bramseil! Norges mest populære sjørøver fyller 30 år, og det kommer ikke til å gå upåaktet hen.

Isprodusenten Hennig-Olsen feirer med å børste støv av Kaptein Sabeltann-isen, og relanserer den i disse dager. Isen kommer i en litt ny variant, en smalere pinne - uten det karakteristiske Kaptein Sabeltann-designet, men er til gjengjeld dyppet i gullstøv.

Kaptein Sabeltanns alter ego Terje Formoe er strålende fornøyd.

- Jeg får mange tilbakemeldinger fra barn og voksne fans som lurer på hvor det ble av Kaptein Sabeltann-isen, sier Formoe i en pressemelding.

- Kremen av iskrem og verdens verste sjørøver sammen, det er dynamitt.

Vinn-vinn-situasjon

Markedsføringsnestor Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania, tror både Hennig-Olsen og Sabeltann-sfæren har alt å vinne på å gjenoppta samarbeidet.

- Dette er jo produkter rettet mot barn, og sånn sett fungerer dette markedsføringsmessig.

Blindheim peker på at de fleste barn har et forhold til Kaptein Sabeltann, og at det nok vil føre til økt salg av iskremen. Samtidig har mange vært i - eller ønsker å dra til - Kaptein Sabeltanns rike i Dyreparken i Kristiansand, og isen vil minne dem på det.

- En klassisk vinn-vinn-situasjon, sier Blindheim til Dagbladet.

- For barn som allerede har et forhold til Sabeltann vil isen psykologisk sett bli bedre enn annen is. Så dette er smart av dem.

Han tror gullet vil være en artig gimmick, men på langt nær så viktig som Kaptein Sabeltann-merkevaren. Men et fint plaster på såret til dem som er skuffet over at Kaptein Sabeltann-formen er borte.

- Den figuren kan de ikke ha tjent mye penger på - disse kjedene presser prisene hos leverandørene så hardt at marginene er små. Derfor lager de en billigere masseprodusert versjon av den samme isen, sier Blindheim.

Hva skjedde med Kaptein Sabeltann-isen?

Hennig-Olsens populære samarbeid med Norges mest berømte sjørøver har kommet i ulike varianter tidligere; både som vaniljeis med cola og saftis med cola- og sitronsmak - og cola- og appelsinsmak.

Den siste, der selve isen var formet som Kaptein Sabeltann, gikk ut av produksjon i 2012.

MANGE ANSIKTER: Her er de to tidligere versjonene av kaptein Sabeltann-isen.
MANGE ANSIKTER: Her er de to tidligere versjonene av kaptein Sabeltann-isen. Vis mer

I mellomtida har småisen «Tiger» med cola og sitronsmak vært en fin erstatning for dem som har savnet smaken - men mange har savnet den karakteristiske formen.

Som en av medlemmene i Facebook-gruppa «Vi som ønsker Kaptein Sabeltann isen tilbake» (sic)med over 18 000 medlemmer uttrykker det:

Heilt krise! Poenget med å ville ha Kaptein Sabeltann isen tilbake, e jo da slettes ikke bare pga. smaken. Blir som å putte en Rolls-Royce motor i en Lada.;)

En annen Facebook-gruppe med mål å få Sabeltann-isen tilbake på markedet, «Kaptein Sabeltann is» med over 8 000 medlemmer, har fått med seg nykommeren i frysediskene. Også her er mottakelsen blandet. Mange gleder seg til å få Sabeltann tilbake på iskartet, mens de er skuffet over den nye formen.

Dyreparken-samarbeid

Tiger var laget i samarbeid med bevaringsfondet ALTA, etter anbefaling fra Kristiansand Dyrepark. 1 krone per solgte is ble donert til ALTA for bevaring av den utrydningstruede sibirske tigeren.

Dyreparken solgte 390.000 småis i fjor, fra 70 ulike utsalgssteder.

- Sol og sommer på Sørlandet henger naturlig sammen med Hennig-Olsen og is, sier Morten Skraastad, kommersiell direktør i Dyreparken i Kristiansand.

- Vi i Dyreparken har heiet veldig på dette prosjektet. Den gamle isen solgte veldig bra.